رئیس پیشین سازمان برنامه ریزی بودجه:

بودجه دوران جنگ، شفاف‌ترین بودجه سنواتی کشور بود

بودجه دوران جنگ، شفاف‌ترین بودجه سنواتی کشور بود

رئیس پیشین سازمان برنامه ریزی بودجه با اشاره به اینکه دولت دوران جنگ پاک ترین، شفاف ترین و جامع ترین بودجه سنواتی کشور را داشت، گفت: باید کمبود بودجه در آن‌ سال‌ها مورد توجه قرار گیرد و دولت دوران جنگ درمقایسه با موقعیت‌های جنگی دیگر و همچنین شرایط قبل و بعد از آن نمره قابل قبولی می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا‌، محمد ستاری‌فر امروز - پنجشنبه - در نشست نیم نگاهی به برنامه بودجه‌ها و رویکردهای دولت در دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه این دوران قابل قیاس با هیچ دوران دیگری نیست و با توجه به شرایط التهاب دولت دوران دفاع مقدس دولتی خاص به شمار می‌آید، اظهار کرد: در آن زمان قوانین مدام دستخوش تغییر بود و این دولت به لحاظ وزرا با مسئولین جوان‌ترین دولت به شمار می رود و بنابراین دیوان سالاری چندانی در آن دیده نمی‌شد.

وی افزود: علاوه بر این‌ها دولت دوران دفاع مقدس اندیشه و مکتب خاصی در امور اقتصادی و اجتماعی نداشت؛ بنابراین نباید مورد نقدهای غیرمنصفانه قرار گیرد.

رئیس پیشین سازمان برنامه ریزی بودجه درباره وضعیت پیش از دفاع مقدس با اشاره به ریخت و پاش‌های دوران گذشته اظهار کرد: از سوی دیگر با انقلاب همه چیز متوقف شده بود. در عین حال که مردم نیز مطالبات بیشتری از حاکمیت داشتند و تدوین قانون اساسی وظایف گسترده‌ای را بر دوش دولت گذاشته بود که مجموعه این شرایط مداخله بیشتری را از سوی دولت می‌طلبد.

ستاری فر با تاکید بر اینکه این الزامات در آن دوره موجب پیدایش دولت مداخله و دولت گسترده‌ای شده بود‌، خاطر نشان کرد: در دوره دفاع مقدس شرایط به گونه‌ای بود که هر روز مشکلات جدیدتری بروز پیدا می‌کرد.

وی در ادامه در مقایسه دوره پسا تحریم و پیش از تحریم خاطر نشان کرد: در زمان جنگ همگرایی وجود داشت اما اکنون واگرایی در اقتصاد حاکم شده است و اگر این واگرایی در پساتحریم ادامه پیدا کند، اقتصادانان فکر می‌کنند پس از رفع تحریم‌ها هیچ تغییری در شرایط کشور به وجود نیامده است.

وی با تاکید براینکه اولویت دولت در شرط بودجه در دوران دفاع مقدس تامین نیازهای اساسی کشور بود، گفت: بنابراین برای سنجش اینکه این دولت چقدر موفق عمل کرده است باید دید که آیا مردم نیازهای اساسی خودر ا به دست می‌آوردند یا اینکه در دوران جنگ کشور دچار قحطی شده بود.

رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه همچنین با یادآوری رشد منفی 11 درصدی در بودجه جاری کشور در دوره‌ دفاع مقدس عنوان کرد: این رشد منفی در حالی بود که در همان دوره آموزش‌ و پرورش و سلامت رشد مثبت داشت.

به گفته وی با در نظر گرفتن این شاخصه‌ها می‌توان نتیجه گرفت که بودجه سنواتی کشور بین سال‌های 1360 تا 1368 شفاف‌ترین جامع ترین و پاک‌ترین بودجه بوده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا