رییس شورای بازرگانی ایران و ترکیه به ایسنا اعلام کرد

پیمان پولی ایران و ترکیه یکساله شد/افزایش تبادلات دو کشور

پیمان پولی ایران و ترکیه یکساله شد/افزایش تبادلات دو کشور

سازمان توسعه تجارت در حالی از آمادگی بانک‌های ایران و ترکیه برای تسهیل مبادلات تجاری با استفاده از پول ملی خبر داده است که رییس شورای بازرگانی ایران و ترکیه می‌گوید «پیمان پولی دو جانبه ایران و ترکیه و فعال شدن سیستم بانکی برای نقل و انتقالات پولی دو طرف برای استفاده از پول ملی در روابط تجاری از حدود یک سال پیش صورت گرفته که باعث افزایش تبادلات دو کشور شده است».

به گزارش خبرنگار ایسنا، موضوع پیمان‌های پولی دوجانبه در اقتصاد ایران به طور رسمی، اوایل امسال از سوی بانک مرکزی اعلام شد و معاون ارزی بانک مرکزی در اردیبهشت ماه اعلام کرد که ایران با سه کشور ترکیه، عراق و روسیه پیمان پولی برقرار کرده است اما با این حال صبحت‌های مختلف از سوی فعالان اقتصادی و همچنین مسئولان، ابهاماتی را در خصوص عملیاتی شدن این پیمان‌ها به وجود آورد و مشخص نبود که آیا به طور رسمی پیمان‌های پولی با این سه کشور عملیاتی شده است یا خیر.

در مورد برقراری پیمان پولی دو جانبه بین ایران و ترکیه اوایل تیر امسال بود که سیدجلال ابراهیمی - دبیر کل شورای بازرگانی ایران و ترکیه - به ایسنا اعلام کرد که پیمان پولی دو کشور رسما اجرایی شده است و مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه بر اساس ریال و لیر انجام می‌شود.

اما در اواخر هفته گذشته، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت درباره آخرین وضعیت پیمان پولی دو جانبه بین ایران و ترکیه گفت که مقامات بانکی ایران و ترکیه در راستای توسعه صادرات و تسهیل تجارت خارجی با یکدیگر، ترتیبات بانکی و پرداخت با پول ملی (BPA) را راه‌اندازی کردند.

به گفته فرهاد نوری فعالان اقتصادی و تجار می‌توانند برای تسهیل تجارت و تسریع در دریافت و پرداخت وجوه تجاری از این فرصت استفاده کنند.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، تجار ایرانی برای بهره‌برداری از فرصت پیش‌رو و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات اجرایی، می‌توانند به بانک‌های اقتصاد نوین، پاسارگاد، پارسیان، کارآفرین، سامان و مسکن مراجعه کنند.

این در حالی است که به گفته رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، آغاز بحث پیمان پولی بین دو کشور به حدود دو سال قبل باز می‌گردد که با موافقت بانک مرکزی دو کشور به تصویب رسید و اکنون بیش از یک سال است که پیمان پولی دوجانبه بین ایران و ترکیه کم و بیش اجرایی شده و حتی برای برخی کالاهای وارداتی از ترکیه با پول ملی امکان بازکردن ال سی وجود دارد.

رضا کامی به ایسنا، گفت: در واقع این پیمان مدتی است که عملیاتی شده است اما به نظر می رسد به دلیل اینکه اطلاع رسانی چندانی برای آن صورت نگرفته نسبت به عملیاتی شدن آن ابهام به وجود آمده است.

به گفته وی در ماه‌های گذشته برای مبادلات بانکی بین ایران و ترکیه، یک بانک از طرف ترکیه و چند بانک از طرف ایران برای استفاده از پول ملی فعال بوده‌اند و اینکه سازمان توسعه تجارت به تازگی این بانک‌ها را اعلام کرده است به نظر می‌رسد برای تاکید مجدد بر این موضوع بوده، نه اینکه این بانک‌ها به تازگی در این زمینه فعال شده باشند.

رییس شورای بازرگانی ایران و ترکیه همچنین گفت که پس از برقراری پیمان پولی دو جانبه بین ایران و ترکیه، حجم صادرات دو کشور افزایش یافته است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا