تسنیم گزارش می دهد

نشست هیئت‌های عالی اعضای مجمع صادرکننده گاز امروز در تهران آغاز شد

نشست هیئت‌های عالی اعضای مجمع صادرکننده گاز امروز در تهران آغاز شد

نشست هیئت های عالی کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز ( GECF) امروز در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،سران و هیئت­های نمایندگی عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در سومین اجلاس سران این مجمع در 23 نوامبر 2015 (دوم آذرماه 94) در تهران، حضور می یابند.

 نشست هیئت عالیرتبه و هیئت اجرایی کشورهای عضو امروز جمعه ( ٢٩ آبان ماه) برگزار می شود و پس از آن 30 آبانماه و در دو نوبت، هفدمین نشست وزارتی این مجمع برگزار خواهد شد.

روز یکشنبه (1 آذرماه) علاوه بر ورود سران کشورهای عضو به ایران، تنظیم اسناد و ملاقات­های دو جانبه صورت می گیرد.

 سرانجام دوشنبه (2 آذرماه) سومین اجلاس سران GECF با شعار «گاز طبیعی سوخت منتخب برای توسعه پایدار» در تهران برگزار می شود.

راهبرد بلندمدت و مدل جهانی گاز این مجمع در نشست سران و وزیران تهران یکی از برنامه های مهم GECF خواهد بود.  تکمیل نخستین بخش از الگوی توسعه بازار گاز مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF Global Gas Model) می تواند کمک بزرگی به فعالیت­های تحقیقاتی و توسعه سناریوهای بلندمدت کند.

حضور سران کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی در تهران با توجه به شرایط حساس بین‌المللی و همچنین شرایط سیاسی و اقتصادی ایران، از اهمیت زیادی برخوردار است. نشست سران GECF اگرچه حول محور مسائل و تحولات بازار گاز است اما به طور طبیعی سایر مسائل اقتصادی و سیاسی دوجانبه ، چندجانبه و بین المللی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما فارغ از مسائل کلی ، به نظر می‌رسد اجلاس تهران می تواند نقطه عطفی در فرایند تکامل و بلوغ مجمع کشورهای صادرکننده گاز باشد.

به گفته بیژن نامدار زنگنه؛ وزیر نفت، در این دوره از نشست سران مجمع GECF، سران 9 کشور عضو حضور خواهند داشت که این موضوع در گذشته بی سابقه بوده است؛ چرا که در نشست قطر چهار رئیس جمهور و در نشست روسیه  شش رئیس جمهور حضور داشتند.

روسای جمهور کشورهای بولیوی، روسیه، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا، عراق، ترکمنستان(به عنوان مهمان)، ایران و نخست وزیر الجزایر در نشست اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می کنند.

زنگنه همچنین با اشاره به اینکه برگزاری اجلاس سران جهت همکاری رقبا با یکدیگر است، گفته بود: کشورهای عضو به حدی از بلوغ رسیده‌اند که در کنار رقابت با یکدیگر به همکاری بپردازند؛ اگرچه برخی از اعضا رقبای بالفعل و برخی دیگر رقبای بالقوه محسوب می‌شوند.

نخستین اجلاس سران مجمع در تاریخ 24 آبان ماه 1390 در دوحه مرکز قطر  و دومین اجلاس سران مجمع در تیرماه 1392 در کاخ کرملین، مسکو، مرکز فدراسیون روسیه برگزار شد .

مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال 2001 به ابتکار ایران پایه‌ گذاری شد و در طول 15 سال گذشته روند تکاملی خود را طی کرده و به یکی از نهاهای تاثیرگذار در اقتصاد جهانی تبدیل شده است.

در واقع تحولات دو دهة اخیر در عرصة بازارهای انرژی جهان، پیدایش دورنمایی روشن‌تر برای گاز طبیعی و روند رو به افزایش سهم این حامل انرژی در ترکیب انرژی مصرفی جهان، وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران  را برآن داشت تا در جهت تشکیل نهادی متشکل از کشورهای عمدة تولید و صادرکنندة گاز طبیعی گام بردارد.

در همین راستا وزارت نفت با برگزاری اولین اجلاس کارشناسان عالی‌رتبة کشورهای دارنده ذخایر گاز در تهران در تاریخ 13-14 اسفند ماه 1379 (3-4 مارس 2001)، در تشکیل این نهاد، ابتکار عمل را به دست گرفت که متعاقب آن نخستین اجلاس وزیران این کشورها را در تاریخ 29-30 اردیبهشت 1380 در تهران بـــرگزار کرد. به ایــــن تــــرتیب، نهادی به نام «مــجمع کشـورهای صـادرکنندة گــاز» (Gas Exporting Countries' Forum) به وجود آمد.

اعضای مجمع توافق کردند که این نهاد به صورت غیررسمی به فعالیتهای خود ادامه دهد و تدوین اساسنامه، مقررات اداری و مالی، تعیین حق عضویت و به تبع آنها ایجاد دبیرخانه‌ای دائمی، ضروری تشخیص داده نشد و مجمع به صورت یک نهاد غیررسمی با تشکیل جلسات لازم، تبادل نظر و اطلاعات در باره موارد زیر را مدنظر قرار داد:

- طرح‌های توسعه گاز در دنیا

- توازن بین عرضه و تقاضای گاز

- فن‌آوری‌های اکتشاف، تولید وحمل ونقل گاز وهزینه‌های مربوطه

- ساختار بازارهای گاز (منطقه‌ای و جهانی)

- صادرات گاز از طریق خط لوله و به شکل گازطبیعی مایع شده (LNG)

- مقوله‌های تجاری صادرات گاز

- رقابت گاز با سوخت‌های جایگزین

- اقتصاد گاز طبیعی فشرده (CNG) و تبدیل گاز به مایع (GTL)

- چارچوب‌های قراردادی اجرای پروژه‌های گاز

- راه‌ها و روش‌های بهبود و ارتقاء سهم گاز در ترکیب انرژی مصرفی

- موافقت‌نامه‌های زیست محیطی و تأثیر آنها بر مصرف گاز

این مجمع در حال حاضر دارای ١٨عضو اصلی و ناظر است که کشورهای ایران، روسیه، قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، پرو و امارات از اعضای اصلی مجمع هستند و کشورهای هلند، قزاقستان، عراق، نروژ و عمان نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این مجمع حضور خواهند داشت. مجمع کشورهای صادرکننده گاز تاکنون 24 نشست کمیته اجرایی برگزار کرده است.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا