رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی: اقتصاد کشور نیازمند جراحی است

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی:  اقتصاد کشور نیازمند جراحی است

کاشان- ایرنا- رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی کشور گفت: امروز کشور با شرایط اقتصادی دست و پنجه نرم می کند که برای درمان نیازمند جراحی اقتصادی است.

محمدرضا سپهری روز پنجشنبه در آیین گشایش نخستین کلینیک کسب و کار شمال استان اصفهان در کاشان با اشاره به شرایط کنونی اقتصادی اظهار داشت: کشور با کاهش شدید قیمت نفت و رکود تورمی مواجه است که تمامی ارکان اقتصاد را در یک حالت انتظار نگه داشته است.
وی روند تحولات جمعیتی، خانواده و آموزش را از جمله موارد مشکل ساز در کشور دانست و گفت: متوسط رشد سالانه جمعیت رو به کاهش بوده و در 10 سال اخیر به 1.3 درصد رسیده است.
وی افزود: امروز شاهد افزایش جوانان بین 16 تا 24 سال هستیم که نه حاضر به کار، نه تحصیل و نه کسب مهارت هستند.
سپهری وضعیت نامناسب بازاریابی و فروش، شکاف نوآوری و تکنولوژی، آشنایی کم با شیوه های نوین بازاریابی و فروش، تنوع پایین محصول، توان رقابت اندک با محصولات مشابه خارجی را از جمله مشکلات پیش روی بنگاه های اقتصادی دانست.
وی افزود: نرخ مشارکت در سال جاری در کشور 45 درصد و نرخ بیکاری 10.6 درصد است و برای رسیدن به شرایط عادی در سال 1400 نیازمند نرخ تولید ناخالص هفت درصد خواهیم بود.
وی قاچاق سالانه 20 میلیارد دلار کالا در کشور را به معنای از دست دادن دو میلیون فرصت شغلی دانست .
وی ادامه داد: منابع طبیعی کشور به شدت درحال تخریب است و ظرف سه سال اخیر یک میلیون هکتار به ظرفیت بیابان های کشور اضافه شده است.
وی به کسری بودجه 35 هزار میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی اشاره کرد و افزود: در سال های آینده این مورد در ردیف اول بودجه کشور خواهد بود.
سپهری گفت: هدفگذاری شاخص های بازار کار ایران در سال 1400 با پیش بینی جمعیت 85 میلیون نفر باید برای جمعیت فعال 35 میلیون نفر و 31.5 درصد جمعیت شاغل با نرخ مشارکت 48 درصد صورت گیرد.
سپهری کاهش نرخ تورم و سود تسهیلات بانکی و اتخاذ سیاست های فعال و تنظیمی بازار کار را از جمله راهکارهای برون رفت از مشکلات موجود دانست و گفت: در این شرایط نیازمند یک حکمرانی خوب در بازار کار و تغییر دولت کار به دولت رفاه هستیم.
اولین کلینیک کسب و کار با عنوان خانه کسب و کار کاشان در اتاق بازرگانی کاشان راه اندازی شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا