بلومبرگ: تحریم های نفتی و بانکی ایران بزودی لغو می شود

بلومبرگ: تحریم های نفتی و بانکی ایران بزودی لغو می شود

تهران – ایرنا – خبرگزاری بلومبرگ به استناد گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه تحقق تعهدات هسته ای جمهوری اسلامی، پیش بینی کرد تحریم های بانکی و نفتی ایران اوایل سال آینده میلادی (2016) لغو شود.

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا با استناد به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران در حدود چهارهزار و 530 سانتریفیوژ را ظرف 28 روز منتهی به 15 نوامبر (24 آبان) از تاسیسات هسته ای خود خارج کرده است، نوشت: بر اساس فرآیندی که تاکنون صورت گرفته، ایران با ادامه خروج 162 سانتریفیوژ در روز، تا 12 ژانویه (22 دی) قادر خواهد بود که تعهدات خود را در زمینه توافق هسته ای با قدرت های بزرگ جهان، بصورت کامل عملی کند.
بلومبرگ در ادامه خبری در این باره افزود: توافق هسته ای 14 ژوییه تصریح کرده است که ایران شمار سانتریفیوژهای نصب شده خود را از حدود 19 هزار دستگاه به 5 هزار و 60 عدد برساند. به محض تایید ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر این که جمهوری اسلامی به تعهداتش عمل کرده است، تحریم های نفتی و بانکی لغو خواهد شد.
بر اساس اظهارات دو دیپلمات ارشد آگاه از نقش آژانس در ایران، ناظران هسته ای در روند خروج سانتریفیوژها حضور داشته اند. به گفته این دیپلمات ها که خواستند نامشان فاش نشود، آژانس همچنین برای دقت بیشتر، شماره سریال هر سانتریفیوژی را که خارج می شود، ثبت می کند.
پیش از لغو تحریم ها ایران باید 8 هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده خود را یا به کشوری دیگر ارسال کند و یا این که آن ها را با مواد بی اثر رقیق کند. علاوه بر این، هسته رآکتور آب سنگین اراک نیز باید از کار بیفتد.
آژانس در گزارش 22 صفحه ای خود آورده است که فعالیت های این نهاد در زمینه تایید و نظارت بر اجرای تعهدات هسته ای ایران آغاز شده است.
به گفته دیپلمات های یاد شده، آژانس همچنین علاوه بر نصب تجهیزات نظارت از راه دور، آماده است که به محض اعلام مقام های ایران، تعهدات خود را اجرا کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا