ثبت یک رکورد جدید در پارس‌جنوبی/ برنامه جدید افزایش تولید گاز ایران

ثبت یک رکورد جدید در پارس‌جنوبی/ برنامه جدید افزایش تولید گاز ایران

اقتصاد > انرژی - مهر نوشت: یک مقام مسئول با تشریح جزئیات طرح جدید افزایش زودهنگام تولید گاز ایران در فاز ۱۹ پارس جنوبی، از ثبت رکورد جدید ساخت و نصب سکوهای گازی پارس جنوبی توسط متخصصان داخلی خبر داد.

نخستین سکوی دریایی طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی به وزن تقریبی دو هزار و ۷۰۰ تن و با ظرفیت فرآورش و تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در آب‌های خلیج فارس توسط متخصصان داخلی نصب شد.

حمیدرضا مسعودی درباره آخرین وضعیت آغاز تولید گاز از فاز ۱۹ پارس جنوبی، گفت: اولین سکوی دریایی این فاز مشترک گازی در آب‌های خلیج فارس توسط شناور نصاب ۵۰۰۰ تنی ایران نصب شد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی با اعلام این که با نصب این سکوی دو هزار و ۷۰۰ تنی امکان آغاز تولید گاز طبیعی از فاز ۱۹ پارس جنوبی فراهم شد، تصریح کرد: بر این اساس با ساخت و نصب این سکو، تولید گاز از سکوی SPD۲ (سکوی اقماری SPD۱۹C) فاز ۱۹ پارس جنوبی به میزان ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز در سال جاری آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر این که هم اکنون ساخت اولین سکوی نصب شده فاز ۱۹ پارس جنوبی در آب های خلیج فارس از پیشرفتی بیش از ۹۵ درصد برخوردار است، اظهار کرد: پیش بینی می شود ۵ درصد فعالیت‌های باقی مانده ساخت و تکمیل این سکو، در موقعیت نصب و در دریا انجام شود.

مسعودی با اشاره به پیشرفت عملیات پیش راه اندازی ۵۰ درصدی سکوی ۱۹C بیان کرد: برنامه ریزی‌های عمده به منظور تکمیل این سازه دریایی فاز ۱۹ پارس جنوبی انجام شده که با تامین اقلام و کالاهای باقیمانده در طول ماه های آینده، راه اندازی نهایی این سازه دریایی تا خرداد ماه سال آینده انجام خواهد گرفت.

وی با یادآوری این که همزمان با آغاز تولید گاز از بخش اقماری فاز ۱۹ پارس جنوبی، مراحل راه اندازی نهایی سکوی اصلی این فاز مشترک گازی هم انجام خواهد شد، تبیین کرد: سکوی اقماری و اصلی بخش C فاز ۱۹ پارس جنوبی هر یک به ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب طراحی شده که با بهره برداری نهایی این دو بخش، ظرفیت تولید گاز کشور تا ابتدای سال آینده به میزان یک میلیارد فوت مکعب در روز افزایش می یابد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که هم اکنون ایران در طراحی، ساخت، بارگیری، نصب و راه اندازی سکوهای گازی پارس جنوبی به خودکفایی رسیده است، خاطرنشان کرد: از این رو با توجه به تجربه بالای کارفرما و پیمانکار، زمان نصب سکوی فاز ۱۹ پارس جنوبی در مقایسه با سایر طرح‌های مشابه در پارس جنوبی کاهش قابل توجه‌ای یافته است.

حمیدرضا مسعودی، مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی نیز بیان کرد: این سکو، نخستین سکوی نصب شده طرح‌های توسعه‌ای جدید پارس جنوبی است و سکوی ۱۹C در مدت ۶۸ ماه و در بازه زمانی محدودتری نسبت به سایر طرح‌های پارس جنوبی ساخته و نصب می‌شود.

براساس برنامه ریزی های انجام شده در شرکت نفت و گاز پارس، سکوی اول طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی، بعد از نصب، ابتدا به منظور تولید و فرآورش ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز مربوط به سکوی اس. پی. دی دو فاز یک پارس جنوبی را برای انتقال به پالایشگاه فاز ۱۹ برعهده بگیرد.

از سوی دیگر مطابق با برنامه زمان بندی تعریف شده پیش بینی می شود در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی در منطقه خلیج فارس، با بهره برداری از چاه‌های سکوی فاز ۱۹C تا بهار سال آینده، امکان فرآورش روزانه تا سقف یک میلیارد فوت مکعب گاز در این سازه دریایی فراهم خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا