کارت‌های اعتباری خرید کالا آماده نیست

کارت‌های اعتباری خرید کالا آماده نیست

براساس آخرین خبرهای وزارت صنعت زمان اجرای طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری 10‌ میلیون تومانی روز دوشنبه اعلام شده بود اما بنا به ...

براساس آخرین خبرهای وزارت صنعت زمان اجرای طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری 10‌ میلیون تومانی روز دوشنبه اعلام شده بود اما بنا به دلایلی این طرح هنوز اجرایی نشده است. برخی از کارشناسان گستردگی کالاها، فروشگاه‌ها و همچنین کارخانه‌های تولیدی شرکت‌کننده در این طرح را از جمله دلایل اجرا نشدن آن می‌دانند اما تولیدکنندگان نظر دیگری دارند.

طرحی عجولانه و ناپخته

محمدهادی کمالیان، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش و موکت در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز»، طرح خرید کالای ایرانی را کمی عجولانه می‌داند و می‌گوید: مشابه این طرح به نام طرح میزان در گذشته نیز اجرا شد که موفقیتی به همراه نداشت. این طرح باید آسیب‌شناسی شود تا نقاط ضعف آن برطرف شده و نقاط قوت را تقویت کرد.

وی تاکید می‌کند: اگر این طرح برای حمایت از تولید و رکودزدایی اقتصادی اجرا می‌شود باید رونق واحدهای تولیدی را به همراه داشته باشد. به همین منظور راه‌های تخلف و تقلب از کارت‌های اعتباری 10‌میلیون تومانی باید مسدود شود و کسی نتواند در زدو‌بندهایی با فروشندگان و کسر مبلغی از این 10 میلیون، پول نقد دریافت کند. به نظر من باید در این زمینه پخته‌تر عمل شود.

مسئولان به جمع‌بندی کامل نرسیده‌اند

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش و موکت ادامه می‌دهد: یکی دیگر از ایرادات طرح خرید کالای ایرانی این است که کارت اعتباری 10 میلیونی نباید برای همه حقوق‌بگیران و کسانی که درآمد ثابت دارند، اختصاص یابد بلکه تنها برای آن دسته از حقوق بگیرانی باشد که به خرید کالا نیاز دارند. اگر این گونه باشد هم همان مسائلی که ذکر کردم ممکن است رخ دهد و کسانی که نیاز ندارند، با کسر مبلغی از آن پول نقد دریافت می‌کنند و این به ضرر تولید است. تسهیلات در نظر گرفته شده برای خرید کالای ایرانی اگر درست مدیریت و اجرا شود می‌تواند رونق را به واحدهای تولیدی برگرداند. کمالیان با ذکر دلیل اجرا نشدن طرح در زمان مقرر اظهار می‌کند: گویا مسئولان وزارت صنعت برای اجرای طرح هنوز به جمع‌بندی کامل نرسیده‌اند. به هر روی اجرای چنین طرح بزرگی نیازمند زمان و پروسه‌های طولانی است و سازمان‌های متعددی در اجرای آن دخیل هستند که باید هماهنگی‌های لازم انجام شود. با این تفاسیر دستورالعمل اجرایی این طرح به اتحادیه ما یا فروشگاه‌های مورد تایید تولیدکنندگان و وزارت صنعت که در فهرست اعلام شده‌اند، تاکنون ارائه نشده است.

وی با ابراز گلایه از مسئولان تصریح می‌کند: توقع ما از مسئولان این بود که دست‌کم از اتحادیه‌های مربوط نظرخواهی می‌کردند تا موانع اجرایی طرح با کمک آنها برطرف می‌شد. اگر نظرخواهی در این زمینه صورت می‌گرفت و از تجربه اتحادیه‌ها نیز استفاده می‌شد، یقینا مشکلات کمتری در اجرا به وجود می‌آمد.

کارت‌های اعتباری آماده نیست

محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی، در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» خبر دیگری از دلیل اجرا نشدن طرح خرید کالای ایرانی در این هفته می‌دهد و می‌گوید: بانک مرکزی هنوز کارت‌های اعتباری را برای خرید کالای ایرانی آماده نکرده است و اگر کارت‌ها آماده شود، طرح مذکور قابل اجرا خواهد بود. وی اظهار می‌کند: اسامی کالاها، فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان در فهرست وزارت صنعت قرار گرفته و مردم می‌توانند این فهرست را مشاهده کنند اما تا آماده شدن کارت‌های اعتباری و اعلام وزارت صنعت برای زمان آغاز اجرای آن باید صبر کنند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی می‌گوید: گستردگی محصولات و کالاها و حضور برندهای معتبر داخلی در طرح خرید کالای ایرانی زیاد است. برای نمونه در بخش لوازم خانگی، 25 برند در فهرست کالایی وزارت صنعت قرار گرفته‌اند و در بخش‌های دیگر هم وضعیت به همین‌گونه است.

استقبال از کالای ایرانی مانند خودرو؟

عبدالحسین عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان نیز در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» از حضور 14 برند مبلمان در طرح خرید کالای ایرانی خبر می‌دهد و می‌گوید: تولیدکنندگان از این طرح استقبال خوبی کرده‌اند، امیدواریم مصرف‌کنندگان و مردم هم از آن به خوبی استقبال کنند تا شاهد رونق دوباره صنایع داخلی باشیم. وی می‌افزاید: اگر استقبال مردم از کارت اعتباری 10‌میلیون تومانی برای خرید کالای ایرانی مانند طرح خرید خودرو گسترده باشد، شرایط واحدهای تولیدی در وضعیت رکود کنونی، با تغییرات مناسبی همراه خواهد بود. هر چند طرح خرید خودرو با تسهیلات 25‌میلیون تومانی هم ضعف‌هایی در اجرا داشت اما برای تولیدکنندگان خوب بود.

وی با اشاره به اجرای زمان طرح خرید کالای ایرانی، اظهار می‌کند: قرار بود طرح از این هفته آغاز شود اما بنا به دلایلی یک هفته به تعویق افتاد و گویا از شنبه آینده اجرایی می‌شود. گفتنی است؛ یکی از نگرانی‌های تولیدکنندگان در اجرای طرح خرید کالای ایرانی، مشخص نبودن سقف تسهیلات از سوی بانک مرکزی و تامین منابع مورد نیاز در صورت استقبال گسترده مردم از این طرح است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا