دوست حسینی مطرح کرد؛

تسهیل تجارت و حمایت از کالای ایرانی از مسیر بورس کالا

تسهیل تجارت و حمایت از کالای ایرانی از مسیر بورس کالا

کاظم دوست حسینی، در خصوص نقش بورس های کالایی در شفافیت اقتصاد، آزادسازی قیمت ها و حمایت از کالای ایرانی گفت: به طور کلی بورس کالا محل تلاقی عرضه و تقاضاست و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای شفافیت معاملات و تسهیل تجارت از این ابزار استفاده می کنند.


در دنیا بورس های کالایی یکی از ابزارهای اقتصادی مهم محسوب می شوند، به طوری که قیمت بسیاری از کالاهای اساسی موجود در دنیا، در بورس های کالایی کشف می شود. به عبارتی، بورس های کالایی را می‌توان فرصتی برای ایجاد رقابت و شفافیت در اقتصاد دانست.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از میزان، کاظم دوست حسینی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در خصوص نقش بورس های کالایی در شفافیت اقتصاد، آزادسازی قیمت ها و حمایت از کالای ایرانی گفت: به طور کلی بورس کالا محل تلاقی عرضه و تقاضاست و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای شفافیت معاملات و تسهیل تجارت از این ابزار استفاده می کنند.
این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: عرضه کالاها و حضور تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بورس، اتفاقی صحیح و ارزشمند است؛ در این بین قیمت کالاها علاوه بر میزان عرضه و تقاضا و نرخ دلار در داخل به قیمت جهانی نیز وابستگی دارد.
دوست حسینی در خصوص شفافیت قیمت ها به کمک بورس کالا افزود: شفافیت و فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی و دستوری از مزیت های استفاده از ظرفیت های بورس کالاست در این بین به منظور کارآیی حداکثری این بستر، همفکری فعالان صنایع برای بهبود روند معاملات نیاز است که خوشبختانه این رویداد رقم می خورد.
دوست حسینی با بیان اینکه نقش دولت با استفاده از بورس کالا از حالت دخالتی به نظارتی تغییر می یابد، گفت: با توجه به شفافیت آماری بورس کالا، مسوولان می توانند با تمرکز بر آمارهای معاملاتی بورس، از بروز اختلال ها در آینده بازارها جلوگیری کنند.
این عضو اتاق بازرگانی تهران در این باره که سنگ آهن از آخرین کالاهایی است که در زنجیره تولید فولاد در مسیر آزادسازی قیمتی در بورس کالا قرار گرفته است، اظهار کرد: لزوم آزادسازی قیمت ها در بورس کالا به این امر بستگی دارد که اهمیت یک کالا درون سبدی که تورم براساس آن محاسبه می شود به چه اندازه می تواند محدودتر باشد. به عنوان مثال آخرین کالایی که در مسیر آزادسازی قیمتی در بورس کالا قرار می گیرد، کالایی باشد که در اقتصاد کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و تاثیر زیادی بر تورم دارد و سهم زیادی را در تعیین قیمت ها داشته باشد.
دوست حسینی تاکید کرد: من فکر می کنم که اگر کالاها را رتبه بندی کنند، سنگ آهن می تواند جزو آن کالاها باشد که باید در مسیر آزادسازی قیمت در بورس کالا قرار گیرد. در حالی که فولاد و آهن جزو کالاهایی است که قیمت جهانی دارد و بخشی از اهمیتش هم برای جهانی بودن آن است؛ بنابراین این روند برای آزادسازی قیمت ها مطلوب است.
وی به موضوع عرضه سیمان در بورس نیز اشاره کرد و گفت: سیمان جزو کالاهایی استراتژیک نبوده و در حال حاضر شرکت های سیمانی متعدد با تولیدات بسیار زیاد و متنوعی در کشور فعال هستند. بنابراین این کالا به راحتی می تواند وارد بورس شده و از این طریق به صورت شفاف و براساس عرضه و تقاضای بازار قیمت گذاری شود؛ بنابراین عرضه سیمان در بورس نیز می تواند جزو اولویت ها باشد.
دوست حسینی در پاسخ به اینکه بورس کالا تا چه اندازه می تواند به صادرات هدفمند محصولات کمک کرده و در قیمت منطقه ای تاثیرگذار باشد؟ اظهار کرد: امیدواریم با اقداماتی که در زمینه معاملات بین المللی کالاها از طریق بورس کالا انجام می شود، شاهد حضور خریداران خارجی پرشمار در بورس کالای ایران و اتصال به بورس های جهانی باشیم.
وی افزود: البته ایران در منطقه جزو کشورهایی است که بورس آن دارای پیشینه و قدمت به مراتب بیشتری نسبت به سایر کشورها است؛ ولی با توجه به قابلیت ها و پشتوانه ای که بورس کالا پیدا کرده و توسعه سریعی که داشته است، به طور قطع در فاصله زمانی ۵ ساله این اتصال برقرار می شود و خریداران خارجی برای خرید کالای موردنیاز خود به این بورس ورود می کنند.
وی در خاتمه سخنان خود عملکرد بورس کالا در اقتصاد ملی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به طور قطع  وجود بورس کالا برای ایجاد شفافیت در معاملات واجب است و براساس آمار و ارقام موجود این نتیجه به دست می آید که این بورس عملکرد مثبتی داشته است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا