تسنیم گزارش می‌دهد

سد داریان در برزخ محیط زیست و آب‌وبرق مردم

سد داریان در برزخ محیط زیست و آب‌وبرق مردم

دولت برای آینده کرمانشاهِ توسعه یافته از هم اکنون به فکر تأمین نیازهای آبی و برقی ساکنان آن افتاده، از اینرو در بالادست این استان اقدام به ساخت سد داریان کرده است اما برخی دوستداران محیط زیست با اینکار مخالفند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزیر نیرو حدود یک ماه پیش از روند ساخت سدی بازدید کرد که قرار است مسئولیت تأمین بخشی از آب آشامیدنی و برق استان کرمانشاه را داشته باشد.

استان کرمانشاه یکی از استان های غربی ایران است که ظرفیت های بسیاری برای توسعه و پیشرفت دارد و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی و نخبگان سیاسی و علمی این استان همواره بر ظرفیت های باقوه آن برای محرومیت زدایی و توسعه تأکید کرده اند.

دولت در راستای برنامه ریزی های اقتصادی خود در این استان، برای آینده کرمانشاهِ توسعه یافته نیز از هم اکنون به فکر تأمین نیازهای آبی و برقی ساکنان آن افتاده است. از اینرو در بالادست این استان و در جایی بین استان کردستان و کرمانشاه اقدام به ساخت سد داریان کرده است. سدی که با هدف تامین آب آشامیدنی و تنظیم برق در استان کرمانشاه عملیات اجرایی آن اغاز شده است.

با آبگیری این سد چشمه ای به نام چشمه بل زیر آب دریاچه ایجاد شده غرق خواهد شد. از اینرو به دلیل مورد توجه بودن این چشمه بین مردم منطقه و همچنین زلال بودن آب این چشمه که با حجم قابل توجه از دل زمین بیرون می آید، سازمان حفاظت محیط زیست را بر آن داشت که بهره برداری از سد داریان را منوط به اجرای پروژه ای برای حفظ چشمه بل کند.

متخصصان داخلی با طراحی منحصربه فردی با ایجاد شفت هایی در دل کوه و انتقال آب چشمه بل با فشار طبیعی خود به ترازی 120 متر بالاتر از تراز قبلی و 8 متر بالاتر از سطح تمام شده دریاچه ای که با ابگیری سد ایجاد می شود، پروژه احیای چشمه بل را با موفقیت به اتمام رساندند.

اخیرا برخی اعضای مجمع نمایندگان کردستان و مردم منطقه با عنوان دوستداران محیط زیست اقدام به امضای نامه ای به رئیس جمهور کرده اند، مبنی بر اینکه جلوی افتتاح سد داریان گرفته شود تا مبادا محیط زیست منطقه تحت تأثیر قرار گرفته و مظهر قدیمی چشمه بل در دریاچه سد غرق شود.

این در حالی است که کارشناسان امر معتقدند، تا مراحل قانونی تصویب یک پروژه و تأیید مطالعات آن، که مطالعات زیست محیطی را نیز شامل می شود انجام نگیرد، مجوز بهره برداری از آن صادر نمی شود.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا