گزارشی از آخرین وضعیت بازار ارز در معاملات روز یکشنبه

نرخ دلالان دلار شکست

نرخ دلالان دلار شکست

در حالی که در دو هفته گذشته از هیجان منفی بازار ارز کاسته شده و قیمت ها به سمت کاهش تمایل پیدا کرده‌اند، دلالان این بازار سعی داشتند با القا اینکه این وضعیت ناپایدار است تلاش کنند تا قیمت ها را بالا نگه دارند. بررسی بازار نشان می دهد مقاومت آنها برای گران نگه داشتن نرخ دلار در قیمت های بالا شکسته شده است و دلالان نیز خود را با قیمت صرافی ها تطابق داده اند. روز گذشته نرخ دلار با شکست سطح مقاومتی 14 هزار تومان وارد کانال 13 هزار تومان شد. بسیاری از کارشناسان نرخ فعلی دلار را «غیرواقعی» عنوان می کنند و معتقدند قیمت ها امکان کاهش بیشتر دارد. مقام های دولتی نیز صحبت هایی از امکان کاهش بیشتر قیمت دلار عنوان کرده اند. بانک مرکزی چند روز پیش دلیل مقاومت برای کاهش بیشتر قیمت ها را «دلار بالا خرید» عنوان کرده بود. در این شرایط به نظر می‌رسد با عقب نشینی دلالان بهانه دلارهای بالاخرید نیز از بازار گرفته شده است. این در شرایطی است که گزارش ها از استقبال دارندگان ارز از سپرده‌گذاری ارزی و همچنین افزایش تقاضا برای سپرده گذاری در بانک ها حکایت دارد.

بازار ارز روز گذشته هم با حضور صرافی ها و البته تعداد کمی از دلالان رونق داشت و نرخ ارز در آن عمدتا در کانال ۱۳ هزار تومانی بر روی تابلو صرافی ها نشسته بود و معامله می شد. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بیشتر صرافی ها نرخ دلار را در کف قیمتی ۱۳ هزار و  500 از مردم خریداری می کردند. همچنین هر یورو در کف قیمتی ۱۶‌هزار و ۲۵۰ تومان از مردم خریداری می شد. در عین حال دلالان نیز مشغول به کار بودند و در قیمت هایی نزدیک به تابلوی صرافی ها تلاش داشتند تا ارزهای در دست مردم و فروشندگان را خریداری کنند. این در حالی است که برخی صرافی ها همچنان از خرید ارز امتناع می کردند.

 
   عقب نشینی نرخ دلار به کانال 13‌هزار تومانی

بررسی های میدانی از معاملات روز گذشته نشان می داد برخی صرافی ها هر دلار را 13هزار و 500‌تومان می خریدند. در این میان بودند صرافی هایی که هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۸۲۰ تومان از مردم خریداری کرده و ۱۳ هزار و ۹۲۰ تومان می فروختند و برخی دیگر نیز ۱۳ هزار و ۷۵۰ بابت هر دلار می پرداختند و ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان از مردم دریافت می کردند.

تابلو یکی از صرافی ها ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان برای خرید و ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان را برای فروش تعیین کرده بود اما در مورد یورو برخی صرافی ها هر یورو را ۱۶ هزار و ۲۵۰ تومان می خریدند و ۱۶ هزار و ۲۶۰ تومان می فروختند و برخی دیگر نیز برای خرید هر یورو از مردم ۱۶ هزار و ۵۰ تومان پرداخت کرده و ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان می فروختند. در نهایت برخی دیگر هر یورو را ۱۶ هزار و ۳۰۰ می خریدند و ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان می فروختند.


    تقاضا برای خرید ارز کم شد

دلایل مختلفی در خصوص کاهش نرخ ارز در بازار وجود دارد. «کاهش تقاضا»، «خریداری ارز توسط بانک ها»، «عرضه ارز خدماتی»، «اعلام سران سه قوه در برخورد با اخلالگران بازار ارز» و «کاهش سفرهای خارجی» از دلایل مهم  کاهش نرخ ارز در دو هفته اخیر بوده است.  یلدا راهدار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یکی ازدلایل مهم نوسانات ارز را هیجان منفی ناشی از ابهامات بازار عنوان کرد و گفت: «در این شرایط برخی به دنبال تبدیل کردن نقدینگی های خود به بازار ارز شدند  در نتیجه پس از رسیدن نرخ ارز به حدود 20 هزار تومان تقاضای این عده کاهش یافت.» این فعال اقتصادی اظهار داشت: «علاوه بر این، برخی از تحلیل گران اقتصادی و سفته بازان نیز این افزایش قیمت را غیرواقعی تشخیص دادند که این مساله هم به کاهش تقاضای ارز انجامید.» وی به ایرنا گفت: «پس از کاهش نرخ ارز به دلایل ذکر شده و دلایل احتمالی دیگر، دولت اعلام کرد که بانک ها ارزهای خانگی مردم را خریداری می‌کنند؛ در نتیجه کاهش نرخ ارز نگرانی مردم را برای از دست دادن سرمایه های خود افزایش داد و این اقدام باعث کاهش بیشتر نرخ ارز شد.» 


عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، تزریق ارز در بازار آزاد را یکی دیگر از عوامل کاهش نرخ ارز ذکر کرد و گفت: «هر چند عمده تقاضای ارز از سوی واردکنندگان است و بازار آزاد به گفته کارشناسان کم عمق است اما چون در این بازار نرخ ارز از طریق سیستم عرضه و تقاضا تعیین می شود بسیار تاثیرگذار بوده و در واقع همین نرخ تعیین کننده قیمت ارز در بازار آزاد است.» راهدار اظهار داشت: «بانک مرکزی با مشاهده افزایش بیش از حد نرخ ارز اعلام کرد ارز خدماتی از طریق نظام بانکی در اختیار مردم قرار می گیرد  که این امر بخشی از تقاضای بازار را مدیریت کرد.» عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: «در کنار همه این عوامل، اعلام سران سه قوه بر برخورد جدی و مجازات شدید با اخلالگران بازار ارز و سکه و خبر اعدام سه تن از این اخلالگران نیز اندکی باعث فروکش کردن التهاب بازار ارز شد.» وی پایان یافتن سفرهای خارجی تابستانی را یکی دیگر از عوامل کاهش نرخ ارز عنوان کرد. 


  معصومه آقاپور علیشاهی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز  با بیان اینکه قیمت واقعی دلار در بازار آزاد حدود 8هزار تومان است گفت: «به کارگیری دلارهای خانگی در کاهش نرخ ارز کاملاٌ موثر است.» این اظهارات در شرایطی است که البته کنترل سامانه‌های اعلام قیمت ارز و سکه نیز در روند کاهش هیجانات بازار تاثیرگذار بوده است. در حال حاضر فعالیت سامانه های اطلاع دهی قیمت ارز و سکه محدود شده است و بانک مرکزی نیز قیمت دهی خود را از «لحظه ای» به «روزانه» تغییر داده است و متوسط نرخ خرید و فروش روز کاری گذشته اعلام می شود. در مجموع آنچه می توان از بررسی بازار ارز ارزیابی کرد کاهش التهابات بازار و آرامش نسبی در آن است. نگاهی به بازار ارز نشان می دهد عطش خرید دلار فروکش کرده و به نظر می رسد در صورت ادامه مدیریت عرضه و تقاضای ارز این روند ادامه داشته باشد. افزایش نرخ سود بانکی و همچنین سود مناسب سپرده های ارزی، تقاضا برای سپرده گذاری در این دو بخش را افزایش داده است. 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا