جمعیت واقعی بیکاران بیش از آمار رسمی است

جمعیت واقعی بیکاران بیش از آمار رسمی است

درحالی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری فصل تابستان را 10.9درصد اعلام کرد که این رقم نسبت به فصل بهار سال جاری با افزایش 0.1درصدی همراه شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ،  این نرخ نسبت به مدت مشابه در سال قبل نیز افزایش 1.4درصدی را به همراه داشت. تغییرات نرخ بیکاری از ابتدای امسال تاکنون از افزایش دامنه این پدیده در سال جاری خبر می‌دهد. با این وجود برخی کارشناسان معتقدند که برآوردهای منتشر شده از نرخ بیکاری و جمعیت بیکاران به مراتب کمتر از واقعیت این معضل در کشور است. طبق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار جمعیت بیکاران کشور به بیش از 2میلیون و 700هزار نفر رسیده است. حمید دیهیم استادیار اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگویی ارزیابی‌های خود از آمارهای رسمی منتشر شده از بیکاری در کشور را مطرح می‌کند.
 
ارزیابی شما از تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از نرخ بیکاری همچنین روند رو به رشد این نرخ در کشور چیست؟
معتقدم فرمول و روشی که محاسبات جمعیتی در ایران بر مبنای آن محاسبه می‌شود، نادرست است و به این ترتیب جمعیت واقعی بیکاران بیش از اعدادی است که از سوی مراجع رسمی منتشر می‌شود. بخشی از نادرستی روش‌های محاسبه بیکاری هم ناشی از درک اشتباهی است که از بیکاری واقعی وجود دارد.

یعنی مساله صرفا از مفهوم و تعریف بیکاری ناشی می‌شود؟
در تعریف بین‌المللی نرخ بیکاری، بیکار به فردی تلقی می‌شود که دنبال کار می‌گردد و کار پیدا نمی‌کند به این معنا که یکی از جوانان ما که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده، زمانی مثلا حدود 6 ماه را صرف گشتن به دنبال کار مناسبی می‌کند ولی بعد از مدتی که کاری مناسب براساس رشته تحصیلی مرتبط با خود یا آنچه مد نظرش است پیدا نمی‌کند، مایوس شده و دیگر به دنبال کار نمی‌گردد. این افراد براساس تعاریف بین‌المللی جزو بیکاران به حساب می‌آیند اما ما آنها را جزو جمعیت بیکار حساب نمی‌کنیم.

به لحاظ مفاهیم بین‌المللی، یک خانم خانه‌دار یا یک دانشجو از نظر مفهوم بین‌المللی جزو بیکاران نیستند، اینها زمانی جزو بیکاران به حساب می‌آیند که به دنبال کار بگردند اما در کشور ما این تفکیک وجود ندارد و به طور کلی این افراد جزو جمعیت بیکاران به شمار نمی‌آیند حتی زمانی که در جست‌وجوی کار هستند.

پس با این حساب این آمار منتشر شده از بیکاری را با واقعیت متفاوت می‌دانید؟
بنده معتقدم آماری که از سوی مرکز آمار اعلام می‌شود تا حد زیادی درست نیست و جمعیت بیکاران به مراتب بیشتر است حتی با تعریف درست آمار، بعضی افراد به ‌ویژه در شهرهای بزرگ به لحاظ فرهنگی، بیکاری را به نوعی موجب خواری می‌دانند و ممکن است بیکاری خود را اعلام نکنند؛ بنابراین تعریف بیکاری در فرهنگ ما تا حدی جای‌گیری مناسبی ندارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا