وزارت صنعت به‌دنبال تسهیلات جدید خودرو

وزارت صنعت به‌دنبال تسهیلات جدید خودرو

بانک مرکزی در شرایطی اوایل هفته جاری فرمان ایست تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو را صادر کرد که به گفته برخی فعالان صنعت خودرو، شرکت‌های خودروساز داخلی به‌دنبال تمدید تسهیلات موردنظر هستند.

تسهیلات 25 میلیونی که از اواسط هفته گذشته در اختیار مشتریان خودرو قرار گرفت، توانست 110 هزار نفر از مشتریان را که به دلیل نقدینگی پایین،قادر به خرید خودرو نبودند، صاحب خودرو کند و از آن سود فروش و تولید خودروسازان را افزایش بدهد. این تسهیلات هر چند توانست جانی تازه به صنعت خودرو داده و پارکینگ‌های تولیدکنندگان را خالی کند، اما ظاهرا هدف تخصیص آن برای برخی دست‌اندرکاران صنعت خودرو فراموش شده است؛ چراکه آنها یادشان رفته که تسهیلات موردنظر ظرفیتی محدود داشته و بانک مرکزی برای آن سقف در نظر گرفته است. توجیه خودروسازان برای ادامه فروش تسهیلاتی محصولات شان (بیش از 110 هزار دستگاه) این بود که بانک مرکزی اعلام کرده این تسهیلات تا 25 اردیبهشت ادامه خواهد داشت، این در حالی بود که به گفته مسوولان بانک مرکزی، به شرکت‌های خودروساز عنوان شده بود ظرفیت فروش به واسطه تسهیلات 25 میلیونی، محدود است. به‌عبارت بهتر، منظور بانک مرکزی از ادامه داشتن ارائه تسهیلات موردنظر تا اردیبهشت 95، این بوده که پرداخت این تسهیلات تا آن تاریخ معتبر است، منتها به شرط پر نشدن ظرفیت.

از طرفی، آن طور که حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، عنوان کرده، در جلسه اخیر این کمیسیون با وزیر صنعت و معاونان بانک مرکزی، مسوولان دولتی اعلام کرده‌اند دولت تصمیم دیگری برای تمدید طرح تسهیلات 25 میلیونی ندارد و خودروسازان می‌توانند با روش‌های مختلف مانند لیزینگ یا کاهش قیمت، تقاضا را برای خرید خودرو تحریک کنند. با این حال،آن طور که فعالان صنعت خودرو عنوان می‌کنند، به دولت پیشنهاد شده تا تسهیلات خودرو را تمدید کند؛ زیرا هم مشتریان از آن استقبال خواهند کرد و هم خودروسازها. این در حالی است که به گفته یک مقام ارشد در صنعت خودرو، پیشنهادی از سوی خودروسازان بابت تزریق تسهیلات جدید، ارائه نشده و وزارت صنعت،معدن و تجارت به‌دنبال این اتفاق است. وی تاکید می‌کند که اگرچه خودروسازان از ارائه دوباره تسهیلات 25 میلیونی استقبال می‌کنند، اما اگر پیشنهادی داده شده، از سوی وزارت صنعت بوده نه آنها.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا