بحران آب همچنان باقی است

بحران آب همچنان باقی است

با وجود افزایش ۱۰۰ برابری بارش در ایلام و خراسان رضوی بارش‌های یک‌ساله ۱۰۰ درصد کمتر شده و بارش در ۱۰ استان نسبت به سال گذشته همچنان منفی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اعتماد ، از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون حجم بارش‌های کشور به ۴۹ میلیمتر رسید و در هفته گذشته حدود ۱۳ میلیمتر بارندگی در کشور ثبت شد.
میزان بارش‌ها در سال گذشته و در همین زمان ۳۷ میلیمتر و متوسط درازمدت ۲۱ میلیمتر گزارش شده بود. براساس اطلاعات بارش‌ها در حوضه‌های اصلی آبریز کشور، میزان بارندگی امسال کماکان در دو حوضه آبریز ارومیه و خزر به ترتیب ۴۴ و ۱۱ درصد کمتر از سال گذشته است. در طول هفته گذشته ۳۰ میلیمتر بارش در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان، ۱۱ میلیمتر در حوضه آبریز خزر و ۱۱ میلیمتر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گزارش شده است. همچنین هفت میلیمتر بارش در حوضه فلات مرکزی و یک میلیمتر نیز در حوضه هامون و مرزی شرق ثبت شده و تنها حوضه‌ای که بارشی در آن ثبت نشده، حوضه قره‌قوم است. بیشترین افزایش بارندگی تا پایان هفته گذشته در مقایسه با دوره درازمدت در ایستگاه دهلران استان ایلام با ۱۰۰برابر افزایش بارش بوده و ایستگاه مزینان در استان خراسان رضوی با ۱۰۰ درصد کاهش کمترین میزان بارندگی در مقایسه با دوره درازمدت را داشته است. همچنین میزان بارش استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان رضوی، خراسان‌شمالی، گیلان، مازندران و یزد نسبت به سال گذشته منفی است.

با وجود بارندگی روزهای اخیر در سراسر کشور، میزان بارش‌ها در ۱۰ استان همچنان نسبت به سال گذشته منفی است. براساس آخرین آمار و اطلاعات مدیریت منابع آب ایران و بررسی وضعیت بارندگی استان‌ها از اول مهر تا ۲۰ آبان‌ماه سال جاری، میزان بارش‌ها در ۱۰ استان کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. میزان بارندگی از اول مهرماه تا ۲۰ آبان سال جاری در استان‌های آذربایجان شرقی 83/6 میلیمتر، آذربایجان غربی 82/6 میلیمتر، اردبیل 97/7 میلیمتر، اصفهان 15/4میلیمتر، چهارمحال و بختیاری ۸۳ میلیمتر، خراسان رضوی ۲۱ میلیمتر، خراسان شمالی 37/4 میلیمتر، گیلان 351/9میلیمتر، مازندران 181/7 میلیمتر و یزد هشت میلیمتر بوده است. بر این اساس، استان‌های آذربایجان شرقی ۲۸درصد، آذربایجان غربی ۲۳درصد، اردبیل یک‌درصد، اصفهان ۵۴درصد، چهارمحال‌و‌بختیاری ۳۴درصد، خراسان‌رضوی ۳۸درصد، خراسان‌شمالی ۳۴درصد، گیلان ۱۷درصد، مازندران ۱۵درصد و یزد ۱۴درصد، کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا