اعتراض کامیون‌دارها دامن نمایشگاه بین المللی سنگ نیمور را گرفت

اعتراض کامیون‌دارها دامن نمایشگاه بین المللی سنگ نیمور را گرفت

گروه معادن - به دنبال اعتراض کامیون‌داران در کشور، معدن داران برای انتقال سنگ‌های خود به یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیمور ‌ محلات با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند.

به گزارش ماین نیوز، اعتراض کامیون‌داران در کشور از اول خردادماه 1397 آغاز شد و به این دلیل ثابت ماندن کرایه‌ها طی چندسال اخیر، افزایش قیمت بیمه‌ها، عوارض اتوبان‌های و جاده‌های مواصلاتی، افزایش هزینه‌های لوازم یدکی و تعمیرات خودرو و افزایش سرسام‌آور قیمت لاستیک روز به روز به گسترش اعتصاب کامیون‌داران کمک کرد و عدم فعالیت کامیونداران تا به امروز در گوشه و کنار کشور ادامه یافته است.

این شرایط سیستم حمل و نقل کشور را دچار اختلالاتی کرد و افزایش قیمت برخی اقلام مورد نیاز آنها همچون لوازم یدکی و کمبود لاستیک به آن دامن زد.

قطعا ایجاد مشکل در سیستم حمل و نقل کشور به بخش های دیگر نیز فشار وارد می کند، اما اینبار این مشکل روی دیگری از خود نشان داده است.

چیزی کمتر از 24 ساعت به آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در محلات باقی مانده است، اما غرفه‌ها هنوز خالی از سنگ هستند. این شرایط به موضوع کامیون‌داران ارتباط دارد و غرفه‌داران هنوز موفق به پیدا کردن کامیون برای انتقال سنگ‌های خود به نمایشگاه نشده‌اند.

70 درصد غرفه‌داران از استان های دیگر می آیند

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم ور محلات در این خصوص به ایسنا گفت: یازدهمین دوره از این نمایشگاه به نحوی برگزار می‌شود که مشکلات کامیون‌داران چالش‌هایی را برای غرفه‌داران و معدنکاران ایجاد کرده است.

بهنام نیکفر با اشاره به اینکه نمایشگاه صبح فردا از ساعت 9:30 دقیقه با حضور رضا رحمانی قائم‌مقام وزیرصنعت، صادق نجفی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران،بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، مسئولان استان و نمایندگان مجلس و ... افتتاح خواهد شد، گفت: نمایشگاه سنگ محلات دارای 350 غرفه است که از این تعداد 70 درصد آن مربوط به معدنکاران و شرکت‌های خارج از محلات و استان است ولی متاسفانه مسائل کامیون‌داران حضور غرفه داران در نمایشگاه و انتقال سنگ‌ها را به چالش ‌کشیده است.

معدنداران بی‌کامیون مانده‌اند/50 درصد نمایشگاه خالی است

وی افزود: غرفه‌دارانی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان، یزد، همدان، تهران، اصفهان، فارس و استان‌های معدنی کشور برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند، اما تا به این لحظه تنها 50 درصد غرفه‌ها که البته 30 درصد آن مربوط به معدنکاران استان مرکزی و محلات است آماده شده و سنگ‌های خود را به داخل نمایشگاه منتقل کرده‌اند و 50 درصدی باقیمانده همچنان درگیر تامین کامیون برای انتقال سنگ‌ها هستند.

راهداری قول اسکورت کامیون‌ها را داده است/تحریم، مانع حضور خارجی‌ها در نمایشگاه

نیکفر با اشاره به همکاری و قول مساعد راه‌وشهرسازی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی برای تامین امنیت و حتی اسکورت کامیون‌داران برای انتقال سنگ‌ها گفت: مسلما این اقدام برای حفظ امنیت کامیون ها تنها در حوزه استحفاظی استان مرکزی انجام خواهد گرفت.

وی با تاکید براینکه اگر این چالش بزرگ حل نشود قطعا نمایشگاه سنگ ایران با کیفیت لازم برگزار نخواهد شد، افزود: در کنار مشکلات داخلی برای برگزاری نمایشگاه، مشکلات خارجی نیز در روند برگزاری نمایشگاه تاثیرگذار بوده است به طوری که شرکت‌های معدنی خارجی از کشورهای ترکیه و چین و ایتالیا و ... به دلیل مسائل مرتبط با تحریم امکان حضور در نمایشگاه را نیافتند و تنها هیات‌های تجاری از چین، ترکیه، عراق، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و ایتالیا را میزبان خواهیم بود و در کل از 350 غرفه نمایشگاه 12 غرفه به شرکت‌های خارجی اختصاص یافته است.

ماشین‌های فرآوری هم نیامدند

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم ور محلات اضافه کرد: حتی سالنی از نمایشگاه که ویژه تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی و فرآوری سنگ بوده است نیز خالی مانده و نسبت به سال گذشته تنها 10 درصد کارخانجات اعلام حضور کرده‌اند.

لنَگ سه کامیون هستیم/کامیون نباشد، نمی‌آییم

مدیرعامل معدن تراورتن شماره 2 تکاور استان آذربایجان غربی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درخصوص پیدا نکردن کامیون بیان کرد: متاسفانه تا این لحظه حتی به یک کامیون برای انتقال سنگ‌ها دسترسی نداشته‌ایم درحالی که برای انتقال به سه کامیون نیاز داریم.

حمیدرضا محمدی افزود: از استان آذربایجان حدود 5 شرکت و معدن برای حضور در نمایشگاه سنگ محلات اعلام آمادگی کرده و غرفه دریافت کرده‌اند، اما سه شرکت هنوز امکان انتقال سنگ‌ها را به دلیل کار نکردن کامیون داران نیافته‌اند.

وی با بیان اینکه اگر کامیون تامین نشوند قطعا امکان حضور در نمایشگاه را نخواهیم داشت، گفت: متاسفانه اعتصاب و در کنار آن حمله به کامیون‌های فعال باعث شده است که عملا کامیون‌داران تمایلی به حمل بار نداشته باشند.

مشکلی برای تردد کامیون‌ها در استان مرکزی وجود ندارد/مشکل مربوط به استان‌های دیگر است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با تاکید بر امنیت کامل در محورهای مواصلاتی و جاده‌های استان برای کامیون‌داران افزود: تمامی محورهای استان در امنیت کامل است و حتی روز گذشته 120 درصد افزایش صدور بارنامه در استان به ثبت رسیده است.

علی زندی‌فر با بیان اینکه راهداری استان مرکزی مسئول حوزه استحفاظی این استان است و ما نمی توانیم در حوزه استحفاظی دیگر استانها در این خصوص اقدام کنیم.

امنیت کامیون‌داران کاملا تامین است

وی تصریح کرد: طی قولی که به مدیرعامل نمایشگاه سنگ محلات داده شد امنیت کامیون‌ها در استان تامین است و حتی اگر اتفاقی بیفتد و خسارتی به کامیون‌ها وارد شخصا متقبل خسارت خواهم شد، این امر نشان از نبود هیچ گونه مشکلی برای کامیون‌داران در محورهای مواصلاتی استان مرکزی دارد.

 این اتفاق را شاید نوعی بدشانسی برای برگزارکنندگان یازدهمین دوره نمایشگاه سنگ تعبیر کرد، هرچند به نظر می رسد با توجه به اینکه این مسئله مدتی است که در کشور بروز کرده متولیان این حوزه باید با گسترش معضل کامیونداران، بروز چنین مشکلی را پیش بینی می کردند و تمهیدی برای رفع این مشکل یا جایگزینی غرفه ها یا ... می اندیشیدند تا این رویداد بزرگ معدنی کشور سوت و کور نشود و دستاوردهای مد نظر در آن حاصل شود، هرچند همچنان باید به راه افتادن کامیون ها و رسیدنشان به نمایشگاه یازدهم امیدوار بود، قطعا با شناخت از شرایط موجود، برگزارکنندگان و بازدیدکنندگان کمی تاخیر در حضور به غرفه داران می بخشند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا