سعدمحمدی در گفت‌وگو با ماین نیوز:

رفتن به سمت چین لزوما منفی نیست

رفتن به سمت چین لزوما منفی نیست

گروه معادن - معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی گفت: اینکه در اثر تحریم‌ها مجبور شویم در اجرای برخی از پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی به سمت شرکت‌های چینی برویم، لزوما موضوع منفی نیست.

خبرنگار ماین نیوز در حاشیه نخستین همایش فلزات غیرآهنی که اخیرا برگزار شد، با اردشیر سعدمحمدی معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:

برخی از شرکت‌های خارجی فعال در بخش معدن و صنایع معدنی ایران مانند دانیلی، اس ام اس گروپ و اتوتک اعلام کرده‌اند که در پی تحریم‌های آمریکا از ایران خواهند رفت. به نظر شما در این بین سرنوشت پروژه‌های در حال اجرای این بخش چه خواهد شد؟

قاطعانه می‌گویم در حال حاضر در زمینه ساخت کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن از لحاظ فنی، طراحی و اجرا مشکلی نداریم. شرکت‌های ایران به راحتی توانایی ساخت این کارخانه‌ها را دارند. در صنعت فولاد روش بومی پِرِد به عنوان یک لیسانس ثبت جهانی شده است. اگر بتوانیم خودمان را در زمینه ساخت برخی از قطعات و تجهیزات تقویت کنیم قادر خواهیم بود بسیاری از پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی را بدون مشکل اجرا کنیم. فقط نیاز به برنامه‌ریزی و استراتژی مشخص در این زمینه داریم. شاید اجرای پروژه‌ها در زمان تحریم کمی زمان‌برتر شود ولی به آن شکلی که برخی تصور می‌کنند دچار مشکلات حاد نخواهیم شد. می‌توانیم از فشاری که ایجاد شده استفاده کرده و در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات رشد بیشتری کنیم.

آیا تحریم‌های آمریکا باعث نخواهد شد در اجرای پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی همچون گذشته بار دیگر به سمت شرکت‌های چینی برویم و هزینه‌های سنگینی به کشور همچون پروژه‌های فولادی استانی تحمیل شود؟

اینکه گاهی اوقات برای تامین برخی از تجهیزات و قطعات به سمت شرکت‌های چینی برویم، لزوما موضوع منفی نیست. این کار باعث می‌شود یاد بگیریم که در کدام نقاط ضعف داریم و برای اصلاح آنها برنامه‌ریزی کنیم که چگونه قطعات و تجهیزات موردنیازمان را بسازیم. بحث اجرای گران پروژه‌های فولادی استانی بحث متفاوتی است و به نظر من در شرایط تحریم نقش مدیریت بسیار بااهمیت و کلیدی است و مدیریت است که در ارتباط با قیمت و شرایط اجرای کار باید بهترین تصمیم را بگیرد.

آیا در حال حاضر مدیریت تحریم در ایمیدرو وجود دارد؟

بله جلسات متعددی را هم در این زمینه برگزار می‌کنیم. شرایط را رصد می‌کنیم و نظرات خود را هم برای حل مشکلات احتمالی بیان می‌کنیم.

مهمترین پروژه‌ای که قرار است در نیمه دوم امسال راه‌اندازی شود، کدام پروژه است؟

پروژه 40 هزار تنی تولید شمش آلومینیوم جاجرم یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که قطعا در نیمه دوم سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.

نظر شما درباره نامه اخیر انجمن زغال سنگ به شرکت ذوب آهن اصفهان درخصوص ضرورت افزایش قیمت زغال سنگ چیست؟ با توجه به اینکه شما هم در بخش زغال سنگ و هم در ذوب آهن اصفهان سابقه کار در سطح مدیریت عالی را دارید.

به نظر من بخش زغال سنگ برای رشد نیازمند تغییر تفکر است. تا چند سال آینده به حدود 5 میلیون تن کنسانتره زغال سنگ برای واحدهای کوره بلند کشور نیاز داریم.. تولید فعلی در این زمینه حدود 1.5 میلیون تن است و نیازمند برنامه‌ریزی استراتژیک جدی برای افزایش ظرفیت در این حوزه هستیم. ایمیدور در حال کار با سی ام سی چین برای ظرفیت سازی جدید 750 هزار تنی در زمینه تولید کنسانتره زغال سنگ است که احتمالا طی دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. بخش خصوصی نیز دو واحد 100 هزار تنی را در دست احداث دارد. در عین حال بخش زیادی از واحدهای زغال سنگ کشور به صورت سنتی کار می‌کنند و باید سرمایه‌گذاری جدید در این بخش برای تغییر تکنیک انجام شود.

انجمن زغال سنگ درخواست افزایش قیمت را داده است.

افزایش قیمت یکی از بحث‌های انجمن زغال سنگ است و مباحث دیگری هم مطرح شده است. ایمیدرو آمادگی دارد در صورت درخواست انجمن زغال سنگ و ذوب آهن اصفهان با برگزاری جلساتی مسائل پیش آمده بین طرفین را حل و فصل کند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا