فصل جدید رشد بورس با چاشنی هیجان زدایی

فصل جدید رشد بورس با چاشنی هیجان زدایی

اعتماد به شایعات پیرامون بازار سهام، بدترین آفت برای این بازار است و سهامداران باید از رفتارهای هیجانی و احساسی در بازار خودداری کنند. نکته امیدوارکننده در ارقام میانگین ارزش معاملات است و تمام مولفه‌ها بر رشد و رونق بورس تاکید دارند.

بورس تهران اولین روز هفته را در دو سناریو متفاوت پشت سر گذاشت؛ قسمت اول که با هوشمندی سهامداران از فضای ارزنده قیمت سهام همراه بود، و دومین فصل بار دیگر با غالب شدن رفتارهای هیجانی و تصمیمات دور از منطق برخی سهامداران همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، به نقل از اقتصاد آلاین، نمودار بازار سهام امروز در حالی در دقایق ابتدایی با اوج‌گیری رشد بیش از چهار هزار واحدی همراه بود که این روند صعودی تنها تا نیمه‌های فعالیت بازار دوام داشت.

بعد از روند اصلاح قیمتی در اواخر هفته گذشته، انتظارها بر این بود تا سهامداران از ارزندگی به وجود آمده در بازار استفاده کنند و به خرید سهام بپردازند. از سوی دیگر شرایط سیاسی–‌اقتصادی این روزهای ایران نوید رسیدن به ثبات نسبی می‌داد. این موضوع به‌خوبی در بازار ارز و سکه کشور نمایان بود.

گیرنده‌های ضعیف از سیگنال‌های مثبت

دلار از هفته گذشته در مسیر نزولی قرار گرفت و این روند تاکنون ادامه دارد. این رفتار در بازار طلا و سکه نیز قابل مشاهده است. ثبات نسبی در این بازارها و عبور از نوسان‌های بسیار بی‌منطق، برای بورس سیگنال مناسبی بود. شرایط جدیدی که بورس را به مامن امن سرمایه‌گذاری بدل می‌کند

از سوی دیگر رای دیوان لاهه درخصوص شکایت ایران از آمریکا به نفع کشورمان خاتمه یافت. براساس رای دیوان لاهه، آمریکا به اجبار مستثنی‌های تحریمی را اعلام کرد تا یک قدم عقب‌نشینی داشته باشد.

همچنین نتایج به دست آمده از مذاکرات هیات ایرانی و اروپایی‌ها نشان می‌دهد موفقیت‌ها بیش از آن است که تصور می‌شد. ایجاد کارگروه ویژه تجارت ایران با کشورهای اروپایی در حالی کانال‌های تبادلات مالی خارج از سوییفت را ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران بسیار کمرنگ‌تر از قبل است.

موضوع مهم دیگر که برای اقتصاد ایران جنبه‌های مثبت مهمی دارد FATF است. در همین زمینه اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس از نامه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره بررسی لوایح چهارگانه الزام‌آور برای پیوستن ایران به نهاد بین‌الدولی FATF خبر داد. با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس برای بررسی این لوایح، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نامه درخواستی برای برگزاری نشست فوق‌العاده‌ای به هیات رئیسه داده است.

احساسات را وارد معاملات نکنید

با وجود رخدادهای مزبور، چشم انداز بازار سرمایه بیش از پیش مثبت به نظر می‌رسد. با این حال عده‌ای از فعالان بازار سهام که در هفته‌های اخیر توانستند سودهای کلان و نجومی به دست بیاورند، بدون توجه به مکانیسم‌های معاملات اقدام به خروج از بازار کرده‌اند.

همواره گفته می‌شود بازار از مکانیسمی برخوردار است که سریعا معامله‌گران غیرحرفه‌ای را حذف می‌کند. تداخل احساسات در روند معاملات همواره یکی از موارد خطرناک هر بازار به شمار می‌رود. با این وجود کماکان تاکید می‌شود تا سهامداران از رفتارهای هیجانی و احساسی در بازار خودداری کنند.

در تمام ادوار فعالیت بورس تهران بارها و بارها بیان شده که اعتماد به شایعات پیرامون بازار سهام، بدترین آفت برای این بازار است٬ اما هستند افرادی که گوش شنوایی برای این تذکر ندارند.

شاهد این مدعا رفتار امروز عجولانه برخی سهامداران بود که تحت تاثیر شایعه معاملات اعتباری به وجود آمد و بازار را به سمت خرید کشاند. با وجود اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در کوتاه‌ترین زمان شایعات را تکذیب کرد، اما معامله‌گران سوار بر موج هیجان ایجاد شده همچنان عرضه‌های خود را افزایش دادند.

با توجه به این هیجانات احساس خطر حول محور تالار شیشه‌ای شدت می‌یابد. در این میان نکته امیدوارکننده همچنان در ارقام میانگین ارزش معاملات است که نشان می‌دهد روزگار بازار سهام بر این قرار نمی‌ماند و تمام مولفه‌ها بر رشد و رونق بورس تاکید دارند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا