عرضه قطره‌چکانی پروفیل فولادی در بورس کالا

عرضه قطره‌چکانی پروفیل فولادی در بورس کالا

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاملات پروفیل‌ها در بورس کالا به قدری محدود است که می‌توان این بازار را یکی از خلوت‌ترین بازارهای فولادی در بورس کالا به شمار آورد؛ آخرین عرضه پروفیل در بورس به اواخر مهرماه سال جاری باز می‌گردد و پس از آن هیچ‌ عرضه‌ای در بازار پروفیل‌های بورس کالا به ثبت نرسیده است. حجم این عرضهَ‌ها به قدری کم است که تنها در یک جدول جای می‌گیرد و نیازی به ترسیم نمودار نیست. در سال جاری تاکنون ۸ هزار و ۵۳۶ تن انواع پروفیل در بورس کالا عرضه شده ولی هیچ عرضه‌ای برای کالای لوله به ثبت نرسیده است.این در حالی است که یکی از بندهای مهم در دستورالعمل‌های پیشین وزارت صمت به الزام عرضه تولیدات از مواد اولیه و محصولات میانی اشاره دارد و همین مطلب به معنی آن است که اگر قرار بر اجرای این دستورالعمل است باید عرضه‌هایی چندین برابر حجم فعلی در بورس کالا به ثبت می‌رسید.

به گزارش ماین نیوز، این رقم معاملاتی به معنای واقعی عرضه قطره‌چکانی است آن هم در وضعیتی که بازار به شدت به این گروه کالایی نیاز داشته و برای تداوم روند کاهش قیمت‌های فعلی، الزام به عرضه در بورس کالا نیازی جدی به شمار می‌رود. حال در وضعیتی که الزام قانونی برای عرضه محصولات در بورس کالا وجود داشته و واحدهای نوردی تولیدکننده میلگرد که شمش خود را از بورس تهیه کرده‌اند، در حال عرضه تولیدات خود هستند عدم عرضه کافی پروفیل در بورس کالا شائبه‌های بسیاری را در بر دارد. ساده‌ترین شائبه تلاش برای ممانعت از کاهش قیمت‌ها در بازار است؛ یعنی با فرض عدم عرضه کافی با قیمت‌هایی رقابتی و عادلانه روند کاهش قیمت‌های انتظاری در بازار با ابهام همراه خواهد شد.

این نکته را باید بسیار جدی گرفت آن‌هم در شرایطی که مواد اولیه صنایع لوله و پروفیل با قیمت‌هایی دستوری در بورس کالا تعیین شده و زمان تحویل آن فرارسیده و از هم‌اکنون باید انتظار عرضه لوله و پروفیل را داشت. این در حالی است که آخرین عرضه پروفیل در بورس کالا ۱۷ مردادماه سال جاری بوده یعنی نزدیک به ۲ ماه هیچ عرضه‌ای از این گروه کالایی در بورس به ثبت نرسیده است. عدم عرضه این کالا با فرض الزام قانونی و نیاز بازار و خرید مواد اولیه از مواردی است که دنیایی ابهام را در بطن خود مخفی کرده و تنها چیزی که این ابهامات را برطرف می‌کند حجم عرضه کافی در بورس کالاست که منافع همه را در بر دارد.

شرایط فعلی عرضه به صراحت از عرضه قطره‌چکانی در بورس کالا خبر می‌دهد آن هم در وضعیتی که بیش از یک میلیون و ۶۲۸ هزار تن ورق نورد گرم تنها در سال جاری در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است. در سال جاری حجم معامله ورق نورد گرم B در بورس کالا یک میلیون و ۶۰ هزار تن و ورق نورد گرمC، ۵۶۳ هزار تن بوده و با فرض مصرف نزدیک به ۶۰ درصد از ورق نورد گرم B در صنایع لوله و پروفیل و صنایع مشابه، برای سال جاری و البته ماه‌های آینده انتظار برای عرضه ۶۰۰ هزار تنی لوله و پروفیل در بورس کالا وجود دارد. این در حالی است که در سال جاری (تاکنون) لوله در بورس کالا عرضه نشده و تمامی عرضه پروفیل همان‌گونه که عنوان شد ۸ هزار و ۵۳۶ تن بوده است. این در حالی است که تنها شرکت فولاد مبارکه امسال تاکنون ۲ میلیون و ۲۷۵هزار تن ورق در بورس کالا عرضه کرده ولی کل عرضه لوله و پروفیل همان ۸ هزار و ۵۰۰ تن است.

بحث اصلی در این گزارش توجه به نوسان قیمت‌ها و حتی قیمت‌های پیشنهادی عرضه نیست بلکه بحث اصلی حجم عرضه است که در مکانیزم عرضه و تقاضا ناخودآگاه به کشف قیمت‌ها منجر خواهد شد. نقد به حجم عرضه و دقیق‌تر عرضه قطره‌چکانی لوله و پروفیل چیزی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد زیرا بازار در شرایط فعلی با تقابل واقعی عرضه و تقاضا و آن‌هم بدون سقف مجاز قیمت‌ها در حال کشف نرخ است و بازار خود قیمت تعادلی را کشف می‌کند. حال اگر به‌صورت تصنعی حجم عرضه‌ها را کاهش دهیم و یا از عرضه‌هایی که ملزم به ثبت آنها هستیم سر باز زنیم مصداق عینی تلاش برای جهت‌دادن به بازار است و خود ثبت عرضه‌ها با ابهام همراه خواهد بود. حال می‌توان این سوال را مطرح کرد که ورق نورد گرمی که در فصل بهار مورد معامله قرار گرفته و هم‌اکنون تحویل داده شده و البته زمان برای تولید پروفیل نیز وجود داشته است چرا در لیست عرضه‌های بورس کالا درج نشده و چرا آخرین عرضه پروفیل به تاریخ ۱۷ مردادماه باز‌می‌گردد و تولیدکنندگان برجسته پروفیل در این فاصله دو ماهه دقیقا کجا بوده و چه می‌کردند؟

بحث اما و اگرهای قیمت‌گذاری و یا کم‌رنگ جلوه‌دادن حجم عرضه مواد اولیه و محصولات میانی یا استفاده ابزاری از دستورالعمل‌ها همگی مواردی است که قطعا در گفت و شنودهای رسانه‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد اگرچه برای ادعاهای احتمالی پاسخ‌هایی مستند برپایه معاملات بورس کالا وجود دارد ولی الزام به رعایت عرضه‌ها در چارچوب حجم خرید مواد اولیه نیاز بازار است و اگر به هر دلیل این نیاز به‌صورت کامل مورد توجه قرار نگیرد آشوب در برابر مکانیزم بازار است. روزهای اخیر زمان بسیار مناسبی برای سر و سامان دادن به بازار پروفیل است و تبعیت از دستورالعمل‌های موجود به این معنی است که همچون بازارهای شمش یا ورق و حتی میلگرد و تیرآهن، در بازار پروفیل‌ها نیز نبض بازار در بورس کالا بتپد و بازارهای رسمی جایگزین معاملاتی شود که از شفافیت کافی برای عموم برخوردار نیست. با توجه به نیاز بازار پیگیری عرضه کافی پروفیل و حضور شرکت‌های عرضه‌کننده جدید در بورس کالا یک مطالبه رسانه‌ای مهم به شمار خواهد رفت.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا