بازار اروپایی فولکس واگن کوچک شد

بازار اروپایی فولکس واگن کوچک شد

سهم بازار فولکس واگن در اروپا ماه گذشته که نخستین ماه فروش کامل از زمان افشای رسوایی تقلب این شرکت در تستهای آلایندگی بود، کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا اعلام کرد 25.2 درصد از ثبت خودروهای جدید در اروپا در ماه اکتبر مربوط به خودروهای فولکس واگن بود که در مقایسه با 26.1 درصد در اکتبر سال گذشته کمتر بود.

فروش خودروسازان در سراسر اروپا طی ماه گذشته 2.7 درصد افزایش یافت و به یک میلیون و 140 هزار دستگاه رسید که در مقایسه با رشد 9.8 درصدی در سپتامبر و به دلیل کاهش 0.8 درصدی تقاضا برای خودروهای فولکس واگن، کمتر بود.

به گفته تحلیلگران بارکلیز، عامل اصلی کند شدن روند رشد فروش خودرو تاثیر رسوایی آلایندگی فولکس واگن بود. حتی پیش از اینکه دستکاری این خودروساز آلمانی در تستهای آلایندگی برملا شود، این شرکت که بزرگترین خودروساز اروپاست، در حال از دست دادن سهم بازارش به رقیبان اروپایی بود که مدلهای شاسی بلند متنوعی عرضه می‌کنند.

فولکس واگن در شرایطی که با هزینه‌های چند میلیارد یورویی این رسوایی از جمله پرداخت جریمه و هزینه‌های تعمیر خودروهای آلاینده روبروست، نمی‌تواند با کاهش فروش و سودآوری ضعیف‌تر مقابله کند.

این خودروساز موفق شده با دادن تخفیفهای بالاتر، از کاهش بیشتر سهم بازارش جلوگیری کند. واسطه‌های فروش فولکس واگن به مشتریانش به طور متوسط 11.2 درصد تخفیف در قیمت فروش داده اند که 1.6 درصد بیشتر از ماه سپتامبر است.

در میان 10 خودروساز پرفروش اروپا در ماه گذشته، خودروساز لوکس ب ام و 13 درصد رشد فروش را گزارش کرد که بزرگترین افزایش فروش بود. فروش فیات کرایسلر با افزایش 70 درصدی فروش برند جیپ، 7.7 درصد رشد داشت. فروش دایملر با سه برابر شدن تقاضا برای برند اسمارت، 21 درصد رشد کرد. برند مرسدس بنز این خودروساز هم 11 درصد بیشتر خودرو در اروپا فروخت.

فروش خودرو در 27 کشور از 28 کشور اتحادیه اروپا و همچنین سوییس، نروژ و ایسلند در اکتبر برای بیست و ششمین ماه رشد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کاهش فروش اروپای فولکس واگن نخستین کاهش فروش این شرکت از ماه مه بود. رشد فروش 6.5 درصد این گروه خودروسازی از رشد 8.2 درصدی کل بازار خودرو عقب افتاد. این گروه خودروسازی علاوه بر برند فولکس واگن، مالک برند لوکس پورشه، آئودی و برندهای بازار انبوه اسکودا و سیت است.

این خودروساز آلمانی در اکتبر اعلام کرد به منظور اصلاح نرم افزار غیرقانونی که آلایندگی خودروهای دیزلی را کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد، برای 8 میلیون و 500 هزار خودرو در اروپا فراخوان خواهد داد. از زمان افشای تقلب فولکس واگن در تستهای آلایندگی، این شرکت فاش کرده 800 هزار خودروی بنزینی دیگر هم آلایندگی دی اکسید کربن بالایی دارند.

خودروهای دیزلی بیش از نیمی از خودروهای سواری فروخته شده در اروپا را تشکیل می‌دهند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا