مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در گفت وگو با بورس پرس:

نرخ سود اولین صکوک استصناع ۲۳ درصد است و ثابت می ماند/ پیش بینی استقبال

نرخ سود اولین صکوک استصناع ۲۳ درصد است و ثابت می ماند/ پیش بینی استقبال

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با اعلام نرخ سود ۲۳ درصدی اولین صکوک استصناع و ثابت ماندن این نرخ ، پیش بینی کرد این اوراق با استقبال قابل توجهی مواجه شود.

غلامرضا شاکری در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره عرضه اولین صکوک استصناع (سفارش ساخت) که به ارزش ارزش ۱۶۲.۹ میلیارد تومان توسط شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی منتشر می شود، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های به عمل آمده دوشنبه تا چهارشنبه آینده این اوراق نوع که برای اولین بار در بازار سرمایه بکار گرفته می شود و همه علاقمندان دارای کد سهامداری می توانند از طریق کارگزاران اقدام به خرید واحدهای این اوراق کنند.

وی با اشاره به بررسی یک درخواست دیگر و 50 میلیارد تومانی ، ادامه داد: قیمت هر واحد این نوع اوراق 100 هزار تومان بوده و شامل یک میلیون و 629 هزار و 314 ورقه است. در این عرضه محدودیتی برای سقف و کف خرید وجود ندارد و متقاضیان حقیقی و حقوقی می توانند حسب تقاضا اقدام به خرید کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: اولین اوراق استصناع با هدف تامین مالی طرح احداث کارخانه کنسانتره و گندلۀ (هریک با ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال) با دوره سررسید سه ساله و نرخ سود 23 درصدی است که هر سه ماه یکبار پرداخت خواهد شد. معاملات ثانویه این اوراق هم بعد از اتمام پذیره نویسی آغاز خواهد شد.

شاکری در واکنش به این سئوال که چه پیش بینی از استقبال فعالان دارد و با توجه به احتمال کاهش سود بانکی ، آیا ممکن است نرخ سود 23 درصدی اوراق "«صملی9709" در آینده تغییر کند یا خیر؟ توضیح داد: خیر. سود 23 درصدی تعیین شده تغییری نخواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی ، بازار سرمایه کشور ظرفیت بالایی برای جذب اوراق با نرخ سود مشخص دارد و صندوق های سرمایه گذاری خواهان حضور در اوراق با درآمد ثابت هستند.

براساس این گزارش، در پی صدور مجوز سازمان بورس، صکوک سفارش ساخت (استصناع)  برای اولین بار در بازارسرمایه ایران با نماد  "«صملی9709" در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس تهران درج شد. 

در انتشاراین اوراق شرکت تأمین سرمایه نوین به عنوان مشاور عرضه، متعهد پذیره نویس و بازارگردان، شرکت واسط مالی شهریور دوم به عنوان ناشر، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به عنوان ضامن و کارگزاری تأمین سرمایه نوین به عنوان عامل فروش ایفای نقش می کنند. این اوراق با نام و دارای سر رسید 3 ساله با مواعد پرداخت سود هر 3 ماه یکبار بوده و کلیه کارمزدها و هزینه پذیره نویسی اوراق توسط بانی اوراق پرداخت خواهد شد. بنابراین کارگزاران نباید مبلغی بابت کارمزد از مشتریان اخذ کنند. کارمزد معاملات ثانویه نیز براساس نرخ های مصوب بورس تهران است.

شرکت صنعتی و معدنی توسعۀ ملی به عنوان بانی اولین اوراق سفارش ساخت، زیرمجموعۀ 100 درصدی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی بوده و در راستای اجرای مفاد تفاهم نامه و قرارداد سرمایه گذاری فی مابین سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و سازمان ایمیدرو، سازماندهی و درصدد فراهم آوردن بستر مناسب جهت اجرای طرح های موضوعه شکل گرفته است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا