برنامه ویژه ایران برای فروش نفت مرغوب به اروپا

برنامه ویژه ایران برای فروش نفت مرغوب به اروپا

یک مقام مسئول با اشاره به افزایش تولید نفت از میادین غرب کارون به روزانه ۲۱۰ هزار بشکه، گفت: با اجرای ۲ طرح جدید، کیفیت نفت صادراتی ایران به مشتریان سنتی به ویژه اروپایی‌ها افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیف الله جشن ساز امروز در هفدهمین نشست کمیته بررسی کمیت و کیفیت نفت کشور با بیان اینکه پس از سه سال کاهش تکلیفی تولید در بعضی شرکت‌های بهره بردار تابع شرکت ملی نفت ایران به دلیل نبود بازار مناسب و تحت تاثیر قرار گرفتن مسایل کیفی تولید در این مدت، تصمیمات جدیدی در سطح کلان گرفته شده است و پیش بینی می شود با رفع تحریم‌ها در ماه های آینده به سقف تولید برسیم.

مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه بالا بردن کیفیت نفت خام تولیدی یکی از سیاست‌های کلان ایران است، تصریح کرد: با افزایش تولید نفت ایران در دوران پساتحریم، ارتقای کیفیت تولید مهمترین مساله ای است که مشتریان نفت ایران به آن توجه می کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در بازارهایی همچون اتحادیه اروپا که در دوران تحریم خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند، هم اکنون تمایل به خرید نفت از ایران وجود دارد، اظهار کرد: این در حالی است که در طول چند ساله تحریم بسیاری از مشتریان نفتی ایران در اروپا استانداردهای کیفی خود را تغییر داده اند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تغییر استانداردها در برخی از کشورهای هدف و مشتریان سنتی نفت ایران، بحث بالابردن کیفیت نفت تولیدی باید به صورت جدی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابع قرار بگیرد، افزود: اخیرا طرحی به منظور ارتقای کیفی سازی نفت خام تولیدی و یکپارچه سازی استاندارد کیفیت انواع نفت خام ایران توسط مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به کل شرکت های تابع ابلاغ شده است.

جشن ساز با یادآوری اینکه در گذشته تعاریف متفاوتی در شرکت‌های بهره بردار نفت ایران درباره استاندارد و کیفیت نفت خام‌های تولیدی وجود داشت، تبیین کرد: با برگزاری نشست‌های متعدد هم اکنون یک استاندارد و الفبای واحد برای کیفیت نفت تولیدی در تمامی شرکت‌های بهره بردار نفت ایران تعریف شده است.

مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران همچنین در خصوص ارتقای کیفیت نفت خام عرضه شده به پالایشگاه های نفت کشور، توضیح داد: به دلیل قدمت و عدم کارایی بالای سیستم های فرآورشی در اکثر پالایشگاه‌های کشور، پالایشگاه ها درخواست دریافت نفت مرغوبی دارند که در صورت عرضه دائم نفت مرغوب به کل پالایشگاه ها، نفت مناسبی برای صادرات در اختیار نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۸۵ هیات مدیره وقت شرکت ملی نفت ایران ۹ طرح اصلاحی برای ۹ پالایشگاه کشور مصوب کرد، گفت: پیش بینی می‌شد با اجرای این طرح‌ها سیستم فرآورش و پالایشی در تمامی پالایشگاه‌های نفت کشور ارتقا یابد.

جشن ساز با تاکید بر اینکه اجرای این ۹ طرح اصلاحی در پالایشگاه‌ها به دلیل کمبود منابع مالی و تخصیص سهام پالایشگاه ها به عنوان سهام عدالت اجرایی نشد، تصریح کرد: این پروژه فقط در پالایشگاه نفت شازند اراک به طور کامل عملیاتی شد و از این رو نفت مرغوب آسماری اهواز که به پالایشگاه اراک منتقل می شد، به صادرات اختصاص یافته و نفت دزفول شمالی را به این پالایشگاه عرضه می کنیم.

وی با بیان اینکه باید تمام پالایشگاه های نفت کشور در آینده نزدیک به سیستم‌های کارآمد و به روز مجهز شوند و بتوانند هر نوع نفتی را پالایش کنند، اظهار کرد: براساس برنامه تدوین شده ظرفیت تولید نفت از میادین منطقه غرب کارون تا ۶ ماه آینده به ۲۱۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا سال آینده ظرفیت تولید نفت در غرب کارون تا سقف ۲۶۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت، بیان کرد: اگر قرار باشد این نفت خام از طریق تاسیسات شرکت مناطق نفت خیز جنوب صادر شود، در بخش نفت سنگین شاهد ۱.۵ درجه افت API نفت سنگین صادراتی خواهیم بود که این موضوع در بلند مدت اعتبار و جایگاه نفت صادراتی ایران در بازار جهانی را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه اجرای دو پروژه تلمبه خانه غرب کارون و خط  لوله ۳۲ اینچی انتقال نفت آزادگان به پایانه نفتی بهرگان در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این دو طرح کیفیت نفت خام صادراتی ایران از میادین غرب کارون به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا