در ديدار مديران عامل ذوب آهن و فولاد مبارکه مطرح شد:

ضرورت اقدام فوري دولت براي حمايت از صنايع فولادي

ضرورت اقدام فوري دولت براي حمايت از صنايع فولادي پايگاه خبري معدن نيوز- مديرعامل و مسئولان مجتمع فولاد مبارکه با حضور در ذوب آهن اصفهان با احمد صادقي مديرعامل اين شرکت ديدار و گفت‌وگو کردند.
صادقي در اين ديدار گفت: هم‌اکنون صنعت فولاد با مشکلات بسياري مواجه است به طوري که شرکت‌هاي بزرگ مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه را نيز با چالش روبه رو ساخته است که براي حل مشکلات صنعت فولاد بايد اقدامات جمعي و هماهنگ صورت گيرد و از دولت بخواهيم که براي افزايش تعرفه محصولات فولادي و حمايت از صنايع فولادي اقدام فوري انجام دهد.
مديرعامل ذوب آهن اصفهان تصريح کرد: بخش عمده‌اي از مشکلات صنايع فولادي به عوامل بيروني همچون رکود اقتصادي، کاهش قيمت جهاني محصولات فولادي، واردات بي‌رويه محصولات بي‌کيفيت فولادي، نبود تعيين تعرفه مناسب بر واردات اين محصولات، عدم اتخاذ تدابير حمايتي از صنعت فولاد در شرايط رکود فعلي و مواردي از اين دست مربوط است.
وي افزود: خوشبختانه در ذوب آهن 8 پروژه مهم و تاثير‌گذار در حال انجام است که پروژه‌هاي توليد ريل و تيرآهن بال پهن مهم‌ترين آنها است بنابراين تلاش مي‌شود که اين پروژه در زمان برنامه‌ريزي شده و حتي زودتر به پايان برسد.
صادقي با تاکيد بر اين موضوع که در ايران توليد فولاد با قيمت تمام شده کمتر از چين امکان‌پذير است، گفت: يکي از اقدامات مهمي که بايد با سرعت در ذوب آهن پيگيري شود، کاهش قيمت تمام شده محصولات است که با بهره گيري از دانش فني روز دنيا امکان‌پذير است.
وي افزود: کک سهم چشمگيري در قيمت تمام شده محصولات ذوب آهن دارد در حالي که با شارژ سنگ آهن با عيار بالاتر و همچنين استفاده از تکنيک هايي همچون شارژ پودر زغال مي‌توان مصرف کک را کاهش داد. ضمن اينکه همانند کشور چين مي‌توان از گندله براي شارژ کوره بلند استفاده کرد که تاثير زيادي بر کاهش مصرف کک دارد.
بهرام سبحاني مديرعامل مجتمع فولاد مبارکه نيز با اشاره به اينکه عمده توليدات اين شرکت، صادراتي است گفت: مشکلات ما مربوط به کاهش شديد قيمت‌هاي جهاني محصولات فولادي به دليل کاهش قيمت سنگ آهن و انرژي است در حالي که هزينه‌هاي فولادسازان ايراني نه تنها کاهش نيافته بلکه افزايش يافته است. وي ضمن انتقاد از ناکافي بودن تعرفه محصولات فولادي و اختصاص ارز مبادله‌اي براي واردات برخي از اين محصولات گفت: کشورهاي اروپايي و امريکايي براي مقابله با دامپينگ چين، قوانين ضد دامپينگ برقرار کرده‌اند و علاوه بر آن تعرفه‌هاي محصولات فولادي را افزايش دادند چرا که محصولات چيني با ضرر و حمايت دولت اين کشور صادر مي‌شود. در ايران نيز به شدت نياز به افزايش تعرفه‌ها داريم و در واقع دولت بايد مشابه آنچه در صنعت خودرو انجام داده در صنعت ساختمان نيز انجام دهدتا شاهد رونق در اين بخش نيز باشيم.
سبحاني تصريح کرد: چنانچه صنايع فولادي دچار مشکل شوند اين مشکلات به بخش معدن، حمل‌ونقل و ساير صنايع وابسته نيز منتقل مي‌شود.
مديرعامل مجتمع فولاد مبارکه بر اقدامات مشترک صنايع فولادي جهت رفع مشکلات موجود تاکيد کرد و گفت: هم‌اکنون در بازار داخل با کاهش تقاضا مواجه هستيم و از طرفي کاهش قيمت ارز، مزيت‌هاي صادرات را نيز کاهش داده است. لذا دولت بايد تدابيري براي حمايت توليد‌کنندگان جهت صادرات نيز بيانديشد.



بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا