کارشناس صنعت پتروشیمی تشریح کرد:

دلیل اصلی نوسان قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی

دلیل اصلی نوسان قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی

در بازار اتیلن چین شاهد افزایش تقاضا به واسطه خروج غیر منتظره واحد MTO چین از مدار بودیم. قیمت اتیلن سی اف آر شمال شرق آسیا با 90 دلار افزایش به رقم 1340 دلار در هر تن رسید. این در حالی بود که قیمت سی اف آر جنوب شرق آسیا با افزایش 35 دلاری به یک هزار و 220 دلار در هر تن رسید.

در بازار متانول این هفته شاهد کاهش 8 دلاری قیمت این محصول و رسیدن آن به رقم 410 دلار در هر تن (cfr چین) بودیم. این کاهش در حالی اتفاق افتاد که طی یک هفته گذشته قیمت داخلی متانول در چین با کاهش 200 یوانی (حدود 30 دلاری) همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، محمد خیرآبادی، کارشناس صنعت پتروشیمی، در این خصوص اشاره داشت: کاهش تقاضای متانول در نتیجه توقف غیر منتظره یکی از واحدهای متانول به الفین (MTO) با خوراک یک میلیون و 800 هزار تن در سال، سبب کاهش قیمت داخلی این کالا در چین بود.

وی ادامه داد: به گفته کارشناسان، این توقف که به صورت ناگهانی و خارج از برنامه زمانی اتفاق افتاده است تا حدود 30 روز به طول خواهد انجامید. دلیل توقف این واحد هم ناشی از مشکلات فنی و اقتصادی عنوان شده است. (با توجه به ضریب تبدیل سه به یک در واحدهای متانول به الفین در قیمت های بالای متانول، واحدهای MTO از صرفه اقتصادی خارج می­شوند و تولید را متوقف می­کنند.).

خیرآبادی در این خصوص متذکر شد: قیمت متانول سی اف آر هند نیز با 5 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته به 390 دلار در هر تن رسید. انتظار می­رود با به مدار آمدن واحد متانول یک میلیون و 750 هزار تنی Natgasoline's در ایالت تگزاس طی دو ماه آینده و هم چنین واحدهای متانول کاوه و مرجان طی ماه های آتی، شاهد افزایش عرضه و به تبع آن کاهش قیمت متانول در بازارهای جهانی باشیم.

این کارشناس صنایع پتروشیمی در خصوص بازار اتیلن افزود: در بازار اتیلن چین شاهد افزایش تقاضا به واسطه­ خروج غیر منتظره واحد MTO چین از مدار بودیم. قیمت اتیلن سی اف آر شمال شرق آسیا با 90 دلار افزایش به رقم 1340 دلار در هر تن رسید. این در حالی بود که قیمت سی اف آر جنوب شرق آسیا با افزایش 35 دلاری به یک هزار و 220 دلار در هر تن رسید.

وی ادامه داد: اختلاف قیمت 120 دلاری شمال شرق آسیا و جنوب شرق آسیا که طی 5 ماهه گذشته بی سابقه بود، به دلیل تقاضای قوی به واسطه­ افزایش تقاضا از طرف واحدهای پایین دستی و مصرف کننده نظیر استایرن منومرها بود. ضمن اینکه واحدهای پلی اتیلنی غیر یکپارچه نیز تمایلی به خرید اتیلن در این قیمت ها ندارند.

وی در ادامه با اشاره به بازار پروپیلن تصریح کرد: در بازار پروپیلن نیز شاهد افزایش 10 دلاری قیمت سی اف آر چین و رسیدن به رقم یک هزار و 130 دلار در هر تن بودیم. به طور کلی پروپیلن رابطه قیمتی نزدیکتر و همبستگی بیشتری با قیمت نفت و نفتا دارد.

خیرآبادی در پایان گفت: در بازار پلی­ اتیلن ها نیز بیشتر فعالان بازار منتظر ورود حدود 2 میلیون تن ظرفیت جدید پلی­ اتیلن سبک از طرف واحدهای آمریکایی هستند، که احتمالا طی شش ماهه دوم 2018 به بازار خواهند آمد. بازار هدف این تولیدات جدید، آسیا و آمریکای جنوبی خواهد بود و فعالان بازار معتقدند ورود این تولیدات جدید می تواند حجم عرضه را در بازار پلی اتیلن ها افزایش دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا