کرد های عراق چقدر نفت دارند؟

کرد های عراق چقدر نفت دارند؟

اقتصاد > انرژی - ایسنا نوشت:منطقه نیمه‌ خودمختار کردستان عراق برای اولین‌ بار جزئیات فعالیتهای مخفی صادرات نفت خود را منتشر و اعلام کرد که قصد دارد نفت بیشتری به فروش برساند.

کردستان عراق اعلام کرد: چه بغداد بخواهد و چه نخواهد از آنجا که این منطقه برای بقا و مبارزه با داعش به پول احتیاج دارد، صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد. 

آشتی هورامی، وزیر منابع طبیعی کردستان عراق گفت: برای اجتناب از اکتشاف محموله‌های نفتی که اغلب از طریق سرزمین‌های اشغالی صادر می‌شوند، نفت کردستان به‌طور مستقیم از طریق کشتی‌های مستقر در جزیره مالت منتقل می‌شود و برای اینکه رهگیری آنها توسط بغداد سخت‌تر شود از کشتی‌های طعمه استفاده می‌شود. 

کردستان عراق می‌گوید مجبور شده بغداد را دور زده و صادرات نفت را به ‌طور مستقیم انجام دهد، زیرا دولت عراق بودجه این منطقه در سال 2014 و 2015 را رعایت نکرده است. 

دولت‌های کنونی و سابق عراق هر دو اعلام کرده‌اند که کردها به توافقات انجام شده مبنی بر صادرات مقادیر نفت توافق شده با دولت عراق احترام نگذاشته اند. 

کردستان عراق حق دارد 17 درصد بودجه سالانه عراق را در اختیار بگیرد و معتقد است که برای پرداخت صورت‌حساب‌ها، حمایت از میلیون‌ها پناهنده جنگ سوریه و عراق و تامین نیروهای پیشمرگ در حال مبارزه با داعش به درآمد ثابت احتیاج دارد. 

کردستان عراق در حال حاضر روزانه بیش از 500 هزار بشکه نفت (یک هفتم کل صادرات نفت عراق) را صادر می‌کند و معتقد است بغداد دستکم تاحدودی با صادرات مستقیم این منطقه به 10 کشور موافقت کرده است. 

هورامی به رویترز گفت: به‌طور موثر ما به لحاظ مالی از مدت‌ها قبل تحت تبعیض قرار گرفته‌ایم و اوایل 2014 زمانیکه ما بودجه‌ای دریافت نکردیم تصمیم گرفتیم خودمان به‌طور مستقل به فروش نفت فکر کنیم. 

با خط لوله‌های جدید تکمیل شده، دولت منطقه کردستان عراق باید برای نفت خود مشتری پیدا کند که شامل یک نفتکش بزرگ برای هر دو روز تولید می‌شود. 

بیشتر مشتریان از رویارویی با بغداد که خریداران را به شکایت تهدید می‌کند نگران هستند. 

شرکتهای بزرگ نفتی همچون اکسون موبیل و بریتیش پترولیوم پروژه‌های مشترک میلیارد دلاری با بغداد دارند. 

هورامی خاطرنشان کرد: این مقیاس بسیار عظیم است و یک بازی کاملا جدید برای ما به حساب می‌آید. خریداران از کردستان می‌خواهند که نفتکش‌های خود را به‌ طور مستقل اجاره کند. ما درباره کشتیرانی یا حمل‌ونقل دریایی چیزی نمی‌دانیم. 

هورامی گفت: هنوز زود است که نام واسطه‌های نفتی، شرکت‌های کشتیرانی و خریداران نفت کردستان را منتشر کنیم. 

عراق شکایتی را علیه شرکت کشتیرانی یونانی و خدمات مدیریت دریایی به خاطر نقش داشتن در صادرات نفت کردستان ترتیب داده است. 

منابع بازار نفت می‌گویند چندین شرکت واسطه نفتی از جمله ترافیگورا و ویتول با کردستان عراق در ارتباط بوده‌اند اما هر دوی این شرکت‌ها از اظهار‌نظر درباره‌ی نقشَ داشتن در فروش این منطقه خودداری کرده‌اند. 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا