برتری مناطق ویژه نسبت به مناطق آزاد چیست؟/یک ظرفیت طلایی برای اقتصاد

برتری مناطق ویژه نسبت به مناطق آزاد چیست؟/یک ظرفیت طلایی برای اقتصاد

اقتصاد > اقتصاد کلان - ایرنا به نقل از معاون برنامه ریزی و اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد نوشت: مناطق ویژه اقتصادی از ظرفیت های طلایی برای حضور موثرتر در اقتصاد کشور برخوردارند و مناطقی که به خوبی مدیریت شده اند، موفقیت بیشتری از مناطق آزاد کشور داشته اند.

محمد معزالدین در جمع مدیران مناطق ویژه اقتصادی دلیل این موفقیت را غیردولتی بودن این مناطق دانست و افزود: آمار و گزارش های مناطق ویژه اقتصادی نشان می دهد که شرایط در این مناطق در سال 93 بهتر از سال 92 بود و مجموع سرمایه گذاری در این مناطق بیش از سال 92 تحقق یافت .

وی موضوع تدوین برنامه ششم توسعه را یادآور شد و گفت : این امکان وجود دارد تا پیشنهادات این بخش در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارایه شود. 

این مقام مسئول با بیان اینکه بحث اقتصاد و دریا به عنوان یک بحث جدی سالها مغفول مانده ، افزود: لازم است شرایط اقتصادی بیش از پیش تعریف شود تا بسترهای مناسب برای توسعه این مناطق فراهم آید.

وی اضافه کرد : براساس برنامه های اقتصاد مقاومتی ،مناطق آزاد و ویژه، وظیفه دارند برای توسعه اقتصادی در این مناطق اقدامات لازم را انجام دهند .

معزالدین گفت : اکنون در مرحله ورود به دوران پساتحریم قرار داریم به همین دلیل باید راهبرد نوینی برای هر منطقه ویژه تعریف شود و آنها که نتوانند به مزیت ها و طرح های پیشنهادی عمل کنند ،باید کنار گذاشته شوند.

وی ، لزوم حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی موفق در مناطق ویژه اقتصادی را مورد تاکید قرار داد.

بحث سهم دهی در اقتصاد کلان در ایران مغفول مانده است

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد نیز اظهار داشت : براساس برنامه ششم توسعه سهم تولید اقتصادی مناطق ویژه باید مشخص شود و بحث سهم دهی در اقتصاد کلان در کشور مغفول مانده و دلیل آن عدم حضور مشاور بین المللی در این زمینه است.

محمدرضا توسلی در جمع مدیران مناطق ویژه اقتصادی افزود: سهم تولید در مناطق ویژه اقتصادی افزایش خواهد یافت و در نظر است در قالب برنامه ششم توسعه ، سهم تولید اقتصادی مناطق ویژه را مشخص سازیم. 

وی گفت: مناطق ویژه اقتصادی، ساختاری خصوصی دارند و باید از طریق طرح آمایش سرزمین، مزیت های نسبی موجود در هر منطقه را مشخص ساخت.

به گفته توسلی ، چالش اصلی کشور در مناطق ویژه ،نقش ساختارهای سیستمی آنها است که باید برای هر منطقه متناسب با ظرفیت ها و موقعیت جغرافیایی آنها ساختار تعریف شود.

آمارهای منتشر شده حاکی است ، بیش از 70 درصد صادرات غیرنفتی کشور از مناطق ویژه اقتصادی انجام می شود که صادرات پتروشیمی و بخشی از فولاد عمده ترین اقلام آن است. 

نشست مشترک اعضای دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با مدیران عامل سازمان های مناطق ویژه اقتصادی ، با هدف بررسی مسائل و مشکلات مناطق ویژه در تهران برگزار شد. 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا