دام چینی برای بیماران سرطانی ایرانی

دام چینی برای بیماران سرطانی ایرانی

«مرکز درمان قطعی سرطان در چین»، این جمله ای است که در چند ماه گذشته در فضای مجازی دست به دست می شود و جمعی از بیماران ایرانی را با هزاران امید و هزینه گزاف به دیوار چین می کشاند تا بلکه سرطان را تسلیم کنند. امیدی که در بسیاری از موارد «سراب» را نصیب آنان می کند و ناامید بر می گرداند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، مدتی است در فضای مجازی و برخی پایگاه های خبری مطلبی به زبان فارسی با عنوان «بیمارستانی در چین با ابداع روشی جدید موفق به درمان قطعی بیماری سرطان می شود»، منتشر شده است، همین جمله کافی است تا جمعی از بیماران اسیر «سرطان» که از ادامه درمان در ایران ناامید شده اند و بیماری آنان پیشرفت قابل توجه داشته است را با هزاران امید راهی «سرزمین اژدها» کند تا بلکه در این مرکز، «سرطان» را تسلیم کنند و به زندگی، سلامی دوباره کنند.

خبرنگار ایرنا در پکن تلاش کرد تا با مسوولان این مرکز درمانی در شهر «گوانگجو» در جنوب چین تماس بگیرد تا از آنان در خصوص دستاوردهای این مرکز درمانی بپرسد. مسوولان این مرکز درمانی وقتی متوجه می شوند باید پاسخ خبرنگاری را دهند، از پاسخ طفره می روند.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت جمهوری خلق چین، این بیمارستان را که نام آن «فودا» است، در زمره مراکز درمانی «درجه سه» رتبه بندی کرده است. چنانچه فرض کنیم رتبه بندی وزارت بهداشت چین جامع باشد، قطعا متخصصان این مرکز درمانی نیز باید درجه سه باشند.

اما در شبکه های اجتماعی توانایی این مرکز درمانی را «فریز کردن و خشکاندن تومور سرطانی» بدون شیمی درمانی ذکر کرده است.

البته «فریز کردن و خشکاندن تومور سرطانی» روشی که در سال های اخیر روی برخی بیماران مبتلا به سرطان پستان در آمریکا آزمایش شد. اما عمومیت یافتن این روش هیچگاه رسانه ای نشد.

در چند ماه اخیر دهها ایرانی از نقاط مختلف کشور با صرف هزینه های زیاد خود را به این بیمارستان رساندند و بر اساس گفته کارشناسان ایرانی مقیم چین، آنچه آنان در این بیمارستان دیدند با آنچه در فضای مجازی مطرح شده است، تفاوت فاحش دارد.

بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد که این مرکز در حوزه بیماران سرطانی فعال است، اما با توجه به رتبه بندی وزارت بهداشت چین، توانایی این مرکز درمانی بسیار پایین تر از حد انتظار است.
همچنین به استناد رونوشت پست الکترونیکی که یکی از ایرانیان متقاضی پذیرش در این بیمارستان در اختیار دفتر ایرنا در پکن قرار داد، از وی برای بستری شدن در مدت یک ماه مبلغ 25 هزار دلار آمریکا طلب شد و هیچ قولی به وی بابت درمان قطعی بیماری داده نشد.

خبرنگار ایرنا که پیشتر با پاسخ ندادن مسوولان این مرکز درمانی روبرو شده است، این بار در تماس تلفنی خود را بیمار معرفی کرد و فردی که آن سوی خط تلفنی خود را دکتر «شو» و یکی از مسوولان و دست اندرکاران بیمارستان «فودا» معرفی می کرد، گفت: هیچ تضمینی برای درمان قطعی بیماران سرطان نمی دهد.

وی همچنین اعلام کرد: برخی از انواع سرطان ها از جمله سرطان کبد، لوزالمعده، پستان و یا انواعی از سرطان که در مراحل آغازین پیشرفت است، «قابل رسیدگی» و تا حدودی امکان درمان دارد، اما در مواردی چون سرطان خون و سایر سرطان های شایع هیچ نوع خدماتی ارائه نمی شود.

«شو» تاکید کرد: مراحل درمانی در این مرکز روی بیمارانی انجام می شود که بیماری آنها در مراحل اولیه بوده و پزشکان این مرکز در خصوص بیماران سرطانی که بیماری آنها پیشرفت کرده باشد، هیچ گونه تضمینی نمی دهند.

یکی از ایرانیان مقیم چین که سال ها در بخش حوزه ارتباطی جامعه پزشکی فعال است، در این باره به ایرنا گفت: معتقدم دولت ایران و جامعه پزشکی نباید اجازه دهند عده ای سودجود و دلال عنان ارتباطات در حوزه سلامت را در اختیار خود بگیرند.

وی که خواست نامش ذکر نشود، گفت: کاملا روشن است که یک گروه یا شرکت بازاریابی حرفه ای از بیرون مرکز درمانی، نظام ارتباطی این مجموعه را در اختیار داشته و به هدایت برخی امور مشغول است.

این ایرانی مقیم چین تاکید دارد: این مسائل باعث بیم و امید و اتلاف هزینه برخی ایرانیان می شود. این مرکز درمانی در بهترین حالت، یک مجموعه درمانی چون دیگر بیمارستان های درجه دو یا سه چینی است که علاوه بر درمان های معمول، بهبود سبک زندگی را به عنوان عاملی برای جذب مشتری به محتوای آنچه که به بیمار عرضه می کند، اضافه کرده است.

یک ایرانی دیگر مقیم چین که به حرفه پزشکی اشتغال دارد، نیز اعلام کرد: مرکز درمانی «فودا» چون بسیاری از مراکز پزشکی مرتبط با بیماری سرطان در ایران و سایر نقاط جهان، در حوزه درمان سرطان فعال است و نمی توان گفت که این مرکز درمانی ویژگی برتری نسبت به دیگر مراکز درمانی دارد.

او هم حاضر به ذکر نامش در گزارش نبود و خواستار هوشیاری بیشتر بیماران مبتلا به سرطان شد و تاکید کرد: نباید به صرف تبلیغات و بازاریابی در دام چنین مراکز گرفتار شد.

وی افزود: مراکز معتبری برای بیماران سرطانی در ایران وجود دارد که خدمات بهتر و مطلوب تری نسبت به مراکز درمانی چین به بیماران می دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا