عوامل گرانی دلار کدامند؟

عوامل گرانی دلار کدامند؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نوسانات نرخ ارز در بازار می گوید نوسانات ارزی فصلی بوده و براساس تحلیل بانک مرکزی، میزان تقاضا به دلیل نزدیک شدن به ژانویه افزایش یافته است.

در شرایطی که در نیمه نخست سال جاری بازار ارز نوسان قیمتی محدودی را تجربه کرد از ابتدای پاییز این نوسان ها افزایش یافته و قیمت دلار در دومین ماه پاییز از 3440 تومان به 3570 تومان رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نامه نیوز، در این شرایط علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نوسانات نرخ ارز در بازار می گوید نوسانات ارزی فصلی بوده و براساس تحلیل بانک مرکزی، میزان تقاضا به دلیل نزدیک شدن به ژانویه افزایش یافته، همچنین تقاضای ارز از سوی اتباع خارجی در بازار محسوس است، اما تغییرات جدی در بازار رخ نداده و در فصول سال شاهد نوسانات نرخ ارز هستیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این موضوع ارتباطی به خروج ارز از کشور به دلیل صدور ویزای اربعین می‌تواند باشد، گفته است مجموعه‌ای از این عوامل به صورت فصلی تقاضای ارز را افزایش داده و فکر نمی‌کنیم قابل ملاحظه باشد. آنچه برای ما در بازار ارز مهم بوده ثبات پایدار بوده و اینکه جلوی التهابات و تلاطم آن گرفته شود.

در این شرایط علاوه بر افزایش تقاضا به دلیل نزدیک شدن به ژانویه کارشناسان و فعالان بازار دلایل دیگری را برای افزایش نوسان قیمت ارز در بازار عنوان می کنند. به اعتقاد کارشناسان ایام اربیعن و حرکت زائرانی که قصد سفر به عراق را دارند یکیی از عواملی است که تقاضا را در بازار افزایش داده و این موضوع به افزایش نوسان نرخ ارز کمک کرده است.

به اعتقاد کارشناسان ارائه تسهیلات برای خرید خودرو و غیره هم در افزایش نوسانات ارزی بی تاثیر نیست، زیرا افراد وقتی حس می‌کنند قیمت کالایی می‌خواهد افزایش یابد، سرمایه و نقدینگی خود را به آن سمت و کالایی که متقاضی‌اش افزایش می یابد، می برند و عرضه آن دچار کاهش می‌شود و قیمت به صورت غیرواقعی و مقطعی افزایش می‌یابد.

کارشناسان پیش بینی می کنند قطعا بعد از اربیعن به احتمال خیلی زیاد نرخ ارز کاهش خواهد یافت، زیرا تعداد افرادی که می‌خواهند به کربلا بروند، کم نیست و قابل توجه است و اگر هر نفر به میزان کم و حداقلی ارزی با خود بخواهد ببرد، قطعا در کلان بی تاثیر نخواهد بود.

اما هم اکنون بانک مرکزی توسط چند بانک به بازار ارز تزریق می‌کند تا بازار ارز از بی‌نظمی و التهاب خارج شود. بر همین اساس امیر بیت لفته دبیرکل کانون صرافان با بیان اینکه بانک های ملی ،پارسیان ،ملت ،سینا و صادرات از دیروز برای تعدیل قیمتها دلار به بازار تزریق کردند، گفته است براین اساس 50 هزار دلار با قیمت حدود 10 تا 15 تومان زیر قیمت واقعی بازار در اختیار صرافان مجاز قرار داده می شود تا بدین طریق از افزایش قیمت جلوگیری شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا