منطقه آزاد اروند به قطب فولادسازی کشور تبدیل می شود

منطقه آزاد اروند به قطب فولادسازی کشور تبدیل می شود

آبادان-ایرنا- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت:با برنامه ریزی انجام شده و اجرای طرح های توسعه فولادی، منطقه آزاد اروند به قطب تولید فولاد کشور تبدیل می شود.

اسماعیل زمانی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه ها، توسعه صنایع بزرگ و پایین دستی نفت در شهرک های صنعتی آبادان و خرمشهر را از ظرفیت ها و توانمندی های منطقه آزاد اروند خواند.
وی گفت:با راه اندازی واحدهای صنعتی فولاد، نفت و گاز، پتروشیمی و صنایع تجهیزات مربوط به آن، اشتغال جوانان تامین و نیاز بازارهای منطقه از جمله عراق نیز تامین می شود.
وی با بیان آغاز عملیات اجرایی صنایع فولاد در شهرک صنعتی خرمشهر، گفت: در برنامه توسعه شهرهای آبادان و خرمشهر، ساخت سه واحد صنعتی تولید فولاد با ظرفیت پنج میلیون تن پیش بینی شده است.
زمانی اظهار داشت:هم اکنون، فاز نخست صنایع فولاد کاوه با ظرفیت یک میلیون و 600 هزار تن تولید سالانه با پیشرفت فیزیکی 60 درصد پیش بینی شده است و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش تصریح کرد: همچنین شرکت فولاد استیل کویت متعلق به سرمایه گذار کویتی و شرکت فولاد شهید جهان آرای خرمشهر در فاز نخست با ظرفیت تولید یک میلیون و 600 هزار تن و در فاز دوم نیز با ظرفیت تولید یک میلیون و 600 هزار تن در شهرک صنعتی خرمشهر در حال اجراست.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود:همچنین، مذاکرات اجرا و ساخت کارخانه آلومینیوم سازی در منطقه آزاد اروند از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به عنوان موسس و یک شرکت چینی برای تامین فاینانس در حال انجام است.
زمانی در ادامه سخنانش با بیان ظرفیت های منطقه آزاد اروند در موضوع پتروشیمی و نفت، از صدور مجوز برای احداث هشت پالایشگاه کوچک در شهرک صنعتی آبادان و خرمشهر خبر داد و گفت:چهار پالایشگاه کوچک تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد و چهار پالایشگاه دیگر نیز در دست اقدام است.
وی یکی از ماموریت های سازمان منطقه ازاد اروند را ایجاد اشتغال و رسیدن به استاندارد توسعه اقتصادی دانست و گفت:در منطقه آزاد اروند یک واحد اشتغال که ایجاد می شود، گامی در راستای تحقق اهداف توسعه اقتصادی برداشته می شود.
زمانی همچنین با بیان اینکه شهرهای آبادان و خرمشهر در سال های قبل از وقوع جنگ تحمیلی به عنوان شهرهای پذیرنده نیروی کار شهرت داشت، گفت:آبادان و خرمشهر از دیر باز کمترین بیکاری ایران را داشته و از شهرهای مهاجر پذیر بوده است و در هیات مدیره نیز تصمیم هایی برای توسعه این شهرها با محور توسعه بندر، نفت و گاز و گردشگری اتخاذ شد.
وی با بیان اینکه در بخش صنایع سنگین نظیر فولاد، به شدت به آب فراوان نیاز است، گفت:سرمایه گذاران صنایع فولاد سازی می توانند با بهره گیری از زیرساخت های مناسب سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند و حمایت های این سازمان، برای رونق کسب و کار خود در این منطقه گام بردارند.
زمانی تاکید کرد:فولاد سازی و صنایع وابسته آن، از صنایع بزرگ و اشتغالزاست؛ به عنوان مثال، صنایع فولاد اهواز و لوله سازی و نورد حدود 20 درصد اشتغال شهر اهواز را به خود اختصاص داده و ظرفیت تولید آن 3.5 تن فولاد است.
***
مردم شهرستان های آبادان و خرمشهر از مواهب ساحل رودخانه ای محرومند
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش با بیان ظرفیت های شهرستان های آبادان و خرمشهر در بهره برداری از سواحل رودخانه های کارون، بهمنشیر و اروندرود، گفت:با برنامه ریزی انجام شده، سواحل اروندرود و بهمنشیر در آبادان که در اختیار برخی دستگاه ها می باشد، برای رونق گردشگری و توسعه پایدار شهرستان بهره برداری می شود.
زمانی همچنین با تشریح وضعیت شهرهای آبادان و خرمشهر، پیش از انقلاب و در دوران بازسازی، گفت:این دو شهر، در کنار سه رودخانه اروند، کارون و بهمنشیر ساخته شده است، ولی از سواحل آن برای بهره برداری اقتصادی، توسعه پایدار و نشاط اجتماعی کمتر استفاده شده است.
زمانی اظهار داشت:ساحل اروند در تصرف شرکت نفت، گمرک، بندر و دیگر سازمان هاست و مردم این دو شهرستان از مواهب ساحل محروم هستند.
وی تاکید کرد:با مذاکره و همکاری بین بخشی، تلاش می شود که از ظرفیت سواحل بهمنشیر و اروند رود و کارون برای رونق گردشگری شهرستان، توسعه ورزش های آبی و رونق گردشگری ورزشی استفاده شود.
زمانی تصریح کرد:اگرچه خرمشهر و آبادان پیش از جنگ تحمیلی با محور ترانزیت، تجارت بازرگانی و تولید فرآورده های نفتی اداره می شد، در دوران بازسازی ساخت این دو شهر از دور محور استراتژی اقتصادی کشور خارج شد و توسعه آن بر مبنای سیاسی گسترش یافت.
زمانی تصریح کرد:در دوران بازسازی و پس از جنگ تحمیلی، دو قشر حقوق بگیر و جیره بگیر و جمعیت زیر پوشش سازمان های امدادی که تولید کننده و کار آفرین نبودند، به این شهرها برگشتند.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد:با استفاده از تجربیات دوران بازسازی، دولت های هفتم و هشتم به این نتیجه رسیدند که برای توسعه پایدار شهرهای آبادان و خرمشهر، گام اساسی برداشته شود و ایده تشکیل سازمان منطقه آزاد به عنوان یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی این دو شهرستان شکل گرفت.
زمانی گفت:محدوده جغرافیایی منطقه آزاد به گونه ای تعیین شده بود که تضاد اجتماعی ایجاد می کرد و این وضعیت به مدت هشت سال ادامه داشت و با توجه تغییرات لحظه ای مدیریتی برنامه دراز مدت و برنامه راهبردی قابل انجام نبود.
وی ادامه داد:با روی کار آمدن دولت یازدهم، در نخستین سفر استانی دولت، مصوب شد که محدوده منطقه آزاد اروند در شهرستان های آبادان و خرمشهر گسترش یافته و مزیت های این منطقه شامل همه ساکنان شود که این امر مسئولیت منطقه آزاد را سنگین تر کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد:این سازمان نیز برای توسعه شهری و تکمیل پروژه های نیمه تمام، از اندیشمندان و صاحبنظران و شرکت های مشاور دعوت کرد تا برای توسعه منطقه آزاد اروند و شهرهای آبادان و خرمشهر برنامه جامع ارائه دهند.
وی با تشریح حمایت های سازمان منطقه آزاد اروند از طرح های تحقیقاتی و پروژه های دانشجویی، گفت:این سازمان از پایان نامه های دانشجویی با موضوع معماری و شهرسازی آبادان و خرمشهر حمایت مالی کرده و صاحبنظران شهرسازی و معماری می توانند تحقیقات و مطالعات خود را به این سازمان ارائه دهند.
وی همچنین از شلمچه به عنوان یکی از محورهای توسعه شهرستان خرمشهر یاد کرد و افزود:شلمچه ظرفیت تشکیل و راه اندازی بزرگترین پایانه ترانزیت خشکی کشور با بارانداز و لجستیک را دارد.
زمانی همچنین با بیان ظرفیت های توسعه محدوده منطقه آزاد اروند، افزود:این منطقه می تواند با داشتن شرایط جغرافیایی ویژه به محور تولیدات صنعتی منطقه و منبع و جایگاهی برای توسعه انرژی و نفت و گاز تبدیل شود.
منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 700 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است.
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت می باشد که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا