سه شنبه های فرهنگ سازی:

با سامانه سجام آشنا شوید

با سامانه سجام آشنا شوید

این سامانه، یکی از خدمات جدیدی است که سازمان بورس و اوراق بهادار در اختیار دارندگان کد بورسی، از طریق بیش از ۱۰۰ کارگزاری در ۳۱ استان کشور قرار داده است و سهامداران ۱۸۰ روز فرصت دارند که اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، در راستای اجرای قانون مبارزه با پولشویی (مصوب1386) و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (مصوب1394)، به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدمات دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصاً سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی، سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را راه اندازی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، این سامانه، یکی از خدمات جدیدی است که سازمان بورس و اوراق بهادار در اختیار دارندگان کد بورسی، از طریق بیش از ۱۰۰ کارگزاری در ۳۱ استان کشور قرار داده است و سهامداران ۱۸۰ روز فرصت دارند که اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند.

 

مطابق ضوابط حاکم، اخذ هرگونه خدمات پایه برای تمامی مشتریان حقیقی و حقوقی منوط به شناسایی و ثبت اطلاعات اشخاص مذکور است. با راه اندازی این سامانه هر شخص، تنها با یک بار ثبت نام شناسایی می ‌شود و دیگر از سهامداران فرمی برای احراز هویت دریافت نمی ‌شود، هم ‌چنین اشخاص پس از ثبت اطلاعات، امکان برخورداری از کلیه خدمات بازار سرمایه را خواهند داشت.

بدیهی است محرمانگی اطلاعات اعلامی از سوی اشخاص، در چارچوب قوانین و مقررات حاکم، محفوظ خواهد بود.

 

نظر به اهمیّت و ضرورت ثبت نام در این سامانه، توجه به نکات ذیل ضروری است؛

۱پس از گذشت ۶ ماه تقویمی از تاریخ صدور اطلاعیه ثبت نام، هیچ شخص حقیقـی و حقـوقـی نمی تواند بدون ثبت نام در این سامانه، در بازار سرمایه خدماتی از قبیل خرید و فروش اوراق بهادار و صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری و … را دریافت کند.

۲از تاریخ صدور اطلاعیه فوق الذکر، ارائه کلیه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی جدید در بازار سرمایه از جمله  صدور کد معاملاتی در کلیه بورس‌ ها، صدور واحدهای صندوق های سرمایه گذاری، صدور کد سبدگردانی و … صرفاً پس از ثبت نام در این سامانه امکان پذیر خواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا