معاون حجتی خواستار شد؛

دولت قیمت نان را آزاد کند/ ۲ هزار میلیارد تومان؛ میزان ضایعات نان

دولت قیمت نان را آزاد کند/ ۲ هزار میلیارد تومان؛ میزان ضایعات نان

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به مشکلات و معضلات عرصه تولید و مصرف گندم، آرد و نان کشور، بهترین راه حل رفع این مشکلات را آزادسازی کامل این چرخه مهم اقتصادی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی قنبری با بیان اینکه عرصه تولید آرد و نان کشور هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ ساختاری گرفتار مشکلات و چالش‌های زیادی است، گفت: برای بیرون رفتن از این مشکلات، بهترین راهکار آزادسازی کامل قیمت‌ها و واگذاری کارهای مربوط به این حوزه به بخش خصوصی و خود مردم است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، حجم عملیات مالی و اقتصادی بخش گندم، آرد و نان کشور را بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: متاسفانه در این عرصه مهم اقتصادی نارسایی‌هایی وجود دارد که علیرغم تمام تلاش‌ها، برنامه ریزی‌ها و حمایت های انجام شده، رضایت مندی لازم در میان سه بخش تولید کننده، دولت و مردم به عنوان مصرف کننده وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین باید دلایل این نارضایتی ها را احصا و برای رفع آنها چاره اندیشی کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه دولت سالانه بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه گندم مورد نیاز آرد خبازی کشور را تامین و پرداخت می‌کند، اضافه کرد: به طور میانگین سالانه حدود ۸.۵ میلیون تن گندم برای تامین ۷.۵ میلیون تن آرد نانوایی‌های کشور نیاز داریم که این میزان گندم از طریق خرید داخلی و یا در صورت کسری از طریق واردات و خرید خارجی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین می شود.

قنبری افزود: علیرغم قیمت گذاری مناسب خرید تضمینی گندم، کشاورزان به دلیل عدم تناسب قیمت اعلام شده با هزینه تمام شده محصولات خود، از قیمت خرید تضمینی غالباً ناراضی هستند که به نظر می‌رسد مهمترین مشکل این بخش، نه قیمت تضمینی؛ بلکه هزینه‌های تولید است که باید راه‌های کاهش قیمت تمام شده و هزینه‌های تولید را بررسی و عملیاتی کرد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص ظرفیت تولید آرد کشور اظهار داشت: ۳۵۵ کارخانه آردسازی با ظرفیت تولید ۲۰ میلیون تن آرد در کشور فعال هستند که در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت موجود آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی اظهارداشت: اگر برای آردسازان زمینه و امکانات لازم فراهم شود، توانایی به‌کارگیری ۱۰۰ درصدی ظرفیت تولیدی خود را دارند و ما از این جهت به صرفه اقتصادی، سودآوری، اشتغالزایی و کاهش قیمت تمام شده محصول دست پیدا خواهیم کرد.

قنبری بر لزوم ارتقای کیفیت نان کشور تاکید کرد و گفت: آخرین آمارها نشان می‌دهد حدود ۹.۳ میلیون تن نان سالانه در کشور مصرف می‌شود و علیرغم اقدامات مهمی که در زمینه افزایش کیفی نان تولیدی صورت گرفته است، در شرایطی فعلی از این مقدار نان تولیدی، حدود ۱۰ درصد به دور ریز و ضایعات تبدیل می‌شود، ضمن اینکه هدر رفت سرمایه‌های ملی از محل ضایعات نان حدود ۲ هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: با اصلاح ساختار تولید، مصرف، آزاد سازی قیمت نان و ارتقای کیفیت نان‌های تولیدی، علاوه بر جلوگیری از رقم ۲ هزار میلیارد تومانی ضایعات نان، مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان دیگر که در حال حاضر به عنوان یارانه پنهان به نان داده می‌شود، صرفه جویی خواهد شد.

قنبری اظهار امیدواری کرد: با تعامل، همدلی و همت تمامی دست اندرکاران گندم، آرد و نان، خصوصاً بخش خصوصی چالش‌های این حوزه مرتفع و سندیکاها و تشکل‌های بخش خصوصی، دولت را در آزاد سازی قیمت نان همراهی کنند.   

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا