پنج قانون جهان شمول برای موفقیت در بازارهای سهام

پنج قانون جهان شمول برای موفقیت در بازارهای سهام

این قواعد نه مربوط به افرادی می‌ شود که اولین روزهای تجربه خود را در بازار بورس سپری می‌ کنند و نه محدود به سرمایه گذاری در بازار سهام ایران می ‌شود.

اگر شما جزو افرادی هستید که اخیرا به فکر سرمایه‌ گذاری در بازار اوراق بهادار افتاده ‌اید بد نیست بدانید که برخی از قواعد در این بازار سرمایه گذاری قوانین و اصولی بی‌قید و شرط هستند. 

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، این قواعد نه مربوط به افرادی می‌ شود که اولین روزهای تجربه خود را در بازار بورس سپری می‌ کنند و نه محدود به سرمایه گذاری در بازار سهام ایران می ‌شود. این موارد قوانینی جهان شمول هستند که رعایت کردن آن ‌ها در عین ساده بودن تا حد بسیاری زیادی اصل پول شما و سود حاصل از سرمایه گذاری آن در بازار بورس را تضمین می ‌کنند.

 

پنج مورد از این قوانین شامل موارد زیر می‌ شوند:

 

· به خبرهای داغ اما بی‌ پایه و اساس در مورد سهام شرکت ‌ها اعتنایی نکنید

· از شکست‌ سهم‌ های خرد و کوچک ناراحت و نا امید نشوید

· هرگز تمام پول خود را روی یک سهم سرمایه گذاری نکنید

· برای سرمایه گذاری موفق یک استراتژی خرید و فروش داشته باشید

· چشم‌انداز درازمدت داشته باشید

 

به خبرهای داغ اما بی پایه و اساس در مورد سهام شرکت ها اعتنایی نکنید

 

برای همه‌ کسانی که در تالار بورس حضور پیداکرده و روند بالا و پائین شدن ارزش سهام را زیر نظر می‌ گیرند بدون شک پیش ‌آمده است که اخبار ضدونقیض مختلفی در مورد ارزش سهام شرکت‌ها بشنوند. اخباری اعم از این‌که با رخ دادن فلان رویداد سیاسی سهام یک شرکت به ‌شدت افت می‌ کند یا ارزش آن دو برابر می‌ شود. به یاد داشته باشید که اخباری که دهان‌ به ‌دهان بین سرمایه گذاران حاضر در تالار بورس رد و بدل می‌ شود هیچ پایه و اساس درستی ندارد و به‌ شدت آمیخته با استدلالات شخصی افراد یا تجربه ‌های خوب و بد گذشته آن‌ها است که بدون شک نمی‌ تواند بنیان کاملاً درست و قابل ‌اثباتی داشته باشد. پس تنها به توصیه کارشناسان خبره و کارگزاران باتجربه گوش دهید و بر اساس اخبار داغ روز سهامی را نخرید یا نفروشید.

از شکست سهم‌های خرد و کوچک ناراحت و ناامید نشوید

 

سرمایه گذاری در بازار سهام تنها زمانی موفقیت ‌آمیز خواهد بود که دید سرمایه ‌گذار در آن یک دید طولانی مدت باشد. به این معنی که اگر با اولین شکست در یک سهم کوچک نا امید شوید و بخواهید سرمایه خود را از بورس بیرون بکشید بدون شک بیشتر متضرر خواهید شد. بنابراین دید خود را بازتر کنید و به تصویر بزرگ ‌تری از آینده سرمایه گذاری در این بازار نگاه کنید. به ‌این ‌ترتیب با اولین شکست یا متضرر شدن یک سهم خرد ناامید و پشیمان نخواهید شد.

هرگز تمام پول خود را روی یک سهم سرمایه گذاری نکنید

بسیاری از افرادی که به محض ورود به بازار سهام از آن متضرر شده و با نا امیدی و سرخوردگی از آن بیرون می‌روند یک اشتباه یکسان را مرتکب شده ‌اند. آن‌ ها با هیجاناتی که به دلایل مختلف مانند تغییرات گسترده در وضعیت اقتصادی است وارد بازار بورس می‌ شوند و به‌ سرعت با تمام دارایی خود بهترین سهام موجود را خریداری می ‌کنند. اما تأثیرپذیری بورس از وضعیت اقتصادی و سیاسی هر کشور باعث می ‌شود محاسبات اولیه با آنچه روی تابلوی تالار بورس رخ می‌ دهد هماهنگ نباشد و سهم خریداری‌ شده ضرر کرده یا به ‌اندازه کافی سود نکند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود حتی در بهترین شرایط یک سهم بازهم همه پول خود را روی آن سرمایه گذاری نکنید و به‌جای یک سهم، سبد سهام داشته باشید.

برای سرمایه گذاری موفق یک استراتژی خرید و فروش داشته باشید

 

افراد مختلف از روش ‌های گوناگونی برای سرمایه گذاری در بازار بورس استفاده می‌کنند و هرکدام سیاست و استراتژی خاص خود را دارند. استراتژی‌ های مختلفی برای خرید و فروش سهام وجود دارد و هیچ موردی به ذات خود از دیگری بهتر و برتر نیست. با این ‌حال وقتی بعد از مدتی که از حضورتان در بازار بورس گذشت و روش خود را برای سرمایه گذاری پیدا کردید روی آن مداومت داشته باشید. البته این استراتژی به ‌مرور زمان و با کسب تجربه بهتر شده و رشد پیدا می ‌کند. فراموش نکنید که داشتن استراتژی ناصحیح و ناقص برای خرید و فروش سهام بهتر از انجام معامله به ‌صورت باری به هر جهت است.

چشم‌ انداز درازمدت داشته باشید

این موضوع آن ‌قدر مهم است که چندین بار در این مطلب و سایر مطالب همین وب‌ سایت به آن اشاره‌ شده است. البته مفهوم آن این نیست که اصلاً و تحت هیچ شرایطی نمی ‌توان در مدت کوتاه حضور در بازار بورس از آن کسب سود کرد. اما ماهیت این نوع سرمایه گذاری در آن است که افق ‌های دورتری را روشن می‌ کند و باید برای رسیدن به‌ روزهای خوب و پرسود در آن به ‌اندازه کافی صبور و باحوصله بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا