بورس آخرین هفته تابستان را با بازدهی 1.5 درصدی به پایان رساند

جولان حقیقی ها در روزهای پایانی شهریور

جولان حقیقی ها در روزهای پایانی شهریور

میانگین ارزش معاملات طی روزهای اخیر درخشان تر از همیشه به ثبت رسیده ،بطوریکه میانگین این مولفه به حدود 1000 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت های مشابه در سال های قبل کم نظیر است. تغییر مالکیت بازار نیز در این روزها تماما به نفع حقیقی ها بوده است. حقیقی ها در 12 روز معاملاتی گذشته سکاندار بی چون و چرای جا به جایی سهام در بازار بوده اند.

آخرین هفته تابستان سال 97 با بازدهی 1.5 درصدی شاخص کل پایان یافت. بورس تهران از ابتدای هفته تحت تاثیر پمپاژ نقدینگی های تازه نفس و رفع ابهام از فرمول قیمت گذاری کالاهای پایه،  سطوح جدیدی از شاخص را لمس کرد. به این ترتیب در آخرین روز معاملاتی هفته این مولفه در نیمه های سطح 157 هزار واحد جاخوش کرد، تا بازدهی 6 ماهه این بازار به بیش از 64 درصد برسد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران آخرین هفته تابستان را در شرایطی به پایان رساند که بررسی معاملات سه ماهه اخیر، حکایت از ثبت خاطره انگیز ترین روزهای تاریخ بازار سرمایه ایران دارد.

طی روزهای معاملاتی گذشته ، حذف تعیین سقف رقابتی قیمت کالاهای پایه پتروشیمی ها از مهمترین تحولات بازار سرمایه بود. همچنین شاخص کل توانست به رکورد تاریخی 158 هزار واحد دست یابد و بیشترین جهش روزانه را نیز به ثبت برساند.

در کنار از این ارقام، میانگین ارزش معاملات طی روزهای اخیر درخشان تر از همیشه به ثبت رسیده ،بطوریکه میانگین این مولفه به حدود 1000 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت های مشابه در سال های قبل کم نظیر است.

 تغییر مالکیت بازار نیز در این روزها تماما به نفع حقیقی ها بوده است. ارقام تغییر مالکیت طی روزهای اخیر نشان میدهد، حقیقی ها در 12 روز معاملاتی گذشته سکاندار بی چون و چرای جا به جایی سهام در بازار بوده اند.

اما امروز و در آخرین روز معاملاتی هفته ، توان تقاضای سهام به عرضه ها نرسید و شاخص افت حدود 740 واحدی را به ثبت رساند. با این وجود، این شاخص هم وزن بود که گوی سبقت را ربود و توانست در شرایطی مثبت رشد 2 درصدی داشته باشد. در شرایطی که بازار شاهد عرضه در سهام بزرگ بازار بود، نمادهای کوچک با اقبال خوش سرمایه گذاران همراه شدند.

ارزش معاملات امروز بورس تهران با اندکی افت نسبت به روز قبل در محدوده 953 میلیارد تومان ثبت شد و حجم معاملات نیز به رقم 3میلیون و 618 هزار سهم رسید.

عرضه های ناپایدار تابستانی

به طور سنتی آخرین روزهای شهریور بازار شاهد تشدید در عرضه سهام به منظور وصول خرید های اعتباری کارگزاری هاست. امری، موقت که چندان به طول نمی انجامد و بار دیگر بازار را با رونق نسبی مواجه می شود. از این رو عرضه های اینچنینی، بخصوص در نمادهای کالا محور میتواند تا حدی توجیه پذیر باشد.

از سوی دیگر انتشار شفاف سازی های متعدد از سوی شرکت های کوچک مبنی بر دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات، فضا را برای رشد قیمتی سهام شرکت های کوچک آماده کرد و این موضوع کشش نقدینگی به سمت این نماد ها را در پی داشت.  

عمده صنایع بورسی سبز ماندند

امروز حقیقی ها تغییر مالکیت بازار را در اختیار داشتند. بیشترین خرید این بازیگران در نماد "مپنا" به مقدار 137 هزار میلیارد ریال بود. در مقابل اما حقوقی ها امروز بیشترین حمایت را از نماد "پارس" داشتند.

اما اکثر صنایع بورسی امروز سبزپوش بکار خود پایان دادند. از 38 صنعت فعال در بورس تهران امروز تنها 9 صنعت قرمز پوش بودند. در این میان صنایع کوچک در صدر رشدهای قیمتی امروز قرار گرفتند. انبوه سازی با رشد حدود 4.7 درصدی در ابتدای این جدول و بعد از آن گروه های سایر معادن و فنی مهندسی در رده های بعدی بیشترین رشد قرار گرفتند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا