ارزش معاملات بورس تهران امروز 1300 میلیارد تومان شد

سریال ناتمام ریزش نقدینگی به بازار سهام

سریال ناتمام ریزش نقدینگی به بازار سهام

تقاضای سهام همچنان در ارقام جذابی قرار دارد، این مهم نشان می دهد کارنامه جذب نقدینگی در بازار سرمایه تاکنون ممتاز بوده است. از سوی دیگر، رانت زدایی از تعیین قیمت کالاهای پایه امروز در صدر خبرهای بازار سهام بود. تحول خوشایندی که می تواند با تسری در دیگر صنایع در نهایت به توسعه کلی اقتصاد کشور منجر شود. در همین ارتباط بازار سهام با رشد بیش از 2 هزار و 300 واحدی به کانال 158 هزار واحدی رسید.

بازار سهام امروز با رشد پرشتاب شاخص کل، جایگاه روزهای قبل خود را باز پس گرفت. بسیاری از کارشناسان این پیش بینی را داشتند که ابلاغ دستورالعمل حذف سقف قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا، با اثرات مثبتی در بازار سهام نمایان شود.با این وجود رفتار سهامداران نسبت به این گروه همچنان در مدار منطق باقی ماند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران پس از افت ناپایدار روز گذشته با جهش بیش از 2هزار و 300 واحدی توانست تا حد قابل توجهی از ریزش روز یکشنبه را جبران کند. به این ترتیب شاخص کل با رشد قیمتی در بسیاری از نمادها به کانال 158 هزار واحدی وارد شد.

عصر روز گذشته، پس از مدت ها انتظار وزیر صنعت، معدن و تجارت فرمان حذف سقف رقابتی کالاهای پتروشیمی ها را صادر کرد تا تمامی کالاهای پایه از قید نرخ گذاری دستور خارج شوند . به این ترتیب قیمت گذاری محصولات فلزی، پالایشی و پتروشیمی بر اساس عرضه و تقاضا در بورس کالا مشخص می شود و این موضوع تا حد زیادی ابهامات این گروه ها را کمرنگ کرد.

در پیش گشایش امروز، نمادهای بانکی در صدر تقاضای بازار قرار داشتند. در ادامه، دیگر نمادهای بازار نیز شاهد تقاضای قابل توجهی بودند که از این گروه ها می توان به تقاضای قابل توجه در نمادهای پتروشیمی، فلزی، بانکی، خودرویی، ساختمانی و دارویی اشاره کرد.

بر همین اساس، شاخص گروه خودرو با رشد دسته‌ جمعی نمادها روند صعودی خود را برای چهارمین روز کاری متوالی تداوم بخشید. معاملات این گروه بورسی طی هفته‌ های اخیر در دورنمای رشد قیمت انجام شده است و با توجه به تعدیل‌ های تورمی در سایر صنایع، چنین تصوری از سوی سهامداران چندان خالی از واقعیت نیست.

با وجود عقب‌ گرد شاخص کل از میانه معاملات امروز، شاخص‌ های هم‌ وزن با شتاب بیشتری رشد کرد. در حالی که شاخص‌ های هم‌ وزن بازده بالای 2.5 درصدی را نشان می‌ دهد دماسنج اصلی بازار به رشد 1.5 درصدی بسنده کرده است. مقایسه این دو نماگر نشان می‌دهد که نماد شرکت‌های کوچکتر بازار همچنان شتاب رشد بیشتری دارند.

ارزش معاملات بورس تهران امروز نسبت به روز گذشته با رشد همراه شد تا همچنان ارقام جذاب این مولفه مورد توجه سرمایه گذاران باشد. به این ترتیب ارزش معاملات روز دوشنبه به یک هزار و 300 میلیارد تومان رسید تا رشد 11 درصدی را به ثبت رسانده باشد. حجم معاملات امروز در محدوده 4 میلیون و 653 سهم بود که این مولفه نسبت به روز قبل کاهش داشت.

در آن سو ، تغییر مالکیت های بازار نیز امروز رونق قابل توجهی داشت. در حالیکه همچنان سکان تغییر مالکیت بازار در اختیار بازیگران حقیقی است، ارزش تغییر مالکیت روزانه به 215 میلیارد تومان و از سمت حقوقی به حقیقی صورت گرفت. بیشترین خرید حقیقی ها امروز در میان نمادهای بانکی بود و بعد از آن محصولات شیمیایی مورد توجه قرار گرفتند. حقوقی ها نیز امروز عمده حمایت خود را از نمادهای فلزات اساسی داشتند.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های تاپیکو با 170 واحد ، سرمایه گذاری امید با 143 واحد و پالایش نفت اصفهان با 138 واحدافزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان با 94 واحد،پتروشیمی پردیس با 53 واحد و فولاد خوزستان با 44 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

امروز همچنین در بازار دوم بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 810 میلیون سهم تاپیکو به ارزش بیش از 157 میلیارد و 950 میلیون تومان با معاملات انتقالی روبه‌رو بود. همچنین 50 میلیون سهم سرمایه‌گذرای صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر به ارزش 19.5 میلیون تومان معاملات انتقالی را میان سهامداران عمده تجربه کرد و 20 میلیون سهم گروه دارویی سبحان به ارزش کمتر از 8 میلیارد تومان میان سهامداران عمده منتقل شد.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا