سکه بالاتر از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و دلار بالاتر از ۱۴ هزار تومان قرار گرفت

دلار و سکه در کانال‌های جدید

دلار و سکه در کانال‌های جدید یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


افت شاخص پس از ۶ روز

 دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۴۰۹ واحدی (۵۲/ ۱ درصد) مواجه شد. پس از جهش ۸/ ۱۴ درصدی شاخص طی ۶ روز معاملاتی با برداشته شدن سقف رقابت محصولات پالایشی، فولادی و پتروشیمی‌ها در بورس کالا، روز گذشته شناسایی سود، استراحت شاخص را رقم زد. همچنین احتمال آزادسازی نرخ‌های انرژی و مواد اولیه از سوی دولت، در کنار پایین‌تر از انتظار بودن قیمت فولاد در معاملات اخیر بورس کالا‌، عامل تردید در بازار سهام شد. ورود نقدینگی با رسیدن ارزش معاملات بالاتر از هزار میلیارد تومان در ۳ روز اخیر (رشد ۱۱۴ درصدی از نیمه اول شهریور) عامل تشدید نوسانات شاخص در هر دو مسیر است. موضوعی که تغییر مالکیت ۱۰۴۴ میلیارد تومانی را به نفع حقیقی‌ها طی ۱۰ روز رقم زد.  همچنان دورنمای رشد سود اسمی، شاخص را از میانه معاملات صعودی کرد. چرخش نقدینگی در صنایع دور از انتظار نیست.

 

کانال‌شکنی دلار

 دیروز هر دلار آمریکا با افزایش 420 تومانی به نرخ 14 هزار و 200 تومان معامله شد. با وجود افت دلار به کف 13 هزار تومان (17 شهریور)، با تشدید عرضه از سوی بازارساز اما در ادامه شناسایی کف قیمتی، دلار را در کانال 13 هزار تومانی صعودی کرد. در روزهای پایانی هفته گذشته و روز شنبه کم‌نوسانی دلار در بازه 13 هزار و 700 تا 13 هزار و 900 تومان رقم خورد. اما با رشد دلار در معاملات فردایی از ساعات پایانی روز شنبه، روز گذشته دلار در سطح 14 هزار و 400 تومان آغاز به کار کرد. با وجود افت دلار در میانه معاملات تا کف 13 هزار و 900 تومان، دورنمای افزایش تقاضا از ابتدای مهر و پیش از تعطیلی بازارها در روزهای پایانی هفته، مجددا دلار را صعودی کرد. اقدام بازارساز می‌تواند بر دلار اثرگذار باشد.

 
 

سکه در سقف 2هفته

 دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 120 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد. با وجود رشد 800 تومانی نرخ دلار از شنبه تا پنج‌شنبه هفته گذشته، شاهد رشد تنها 180 هزار تومانی قیمت سکه در همین بازه بودیم. امری که در کنار روند کم‌نوسان طلای جهانی در کانال ۱۱۹۰ دلاری، کم‌نوسانی سکه به رشد دلار را نشان داد و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا حدی تخلیه کرد. کاهش سنتی تقاضا در ماه‌های محرم و صفر، دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش در مهر و آبان و دورنمای کاهشی طلای جهانی (با احتمال رشد شاخص دلار) عوامل کم‌واکنشی سکه به رشد دلار هستند. روز گذشته نیز با رشد دلار به کانال ۱۴ هزار تومان، سکه از حبس بازه‌ای خارج شد. همچنان روند طلای جهانی و دلار بر سکه اثرگذار است.

 
 
سومین هفته نزولی طلا

 هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 26/ 0 درصدی مواجه شد. نرخ تورم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه دلار به دلیل اقدام بانک مرکزی ترکیه (و در ادامه روسیه) برای افزایش نرخ بهره در کنار «احتیاط» بانک مرکزی اروپا برای خروج از سیاست‌های انبساطی از دیدگاه کامرزبانک، لمس سقف دو‌هفته‌ای طلا (۱۲۱۸دلار) روز پنج‌شنبه را رقم زد. اما روز جمعه شنیده‌ها از دستور ترامپ برای بررسی تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چین، مجددا طلا را به ۱۱۹۰ دلار بازگرداند. رشد نرخ اسناد خزانه با سررسید ۱۰‌ساله به ۳ درصد (بالاترین در یک ماه) و دورنمای دو بار افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو فشار را بر طلا حفظ کرده است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۱۰ نفر روند صعودی، یک کارشناس روند نزولی و ۶ نفر حرکت خنثی را پیش‌بینی کردند.

 
 

«تسه»ها در کف اردیبهشت

 دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 9/ 2 درصدی به قیمت 61 هزار و 500 تومان معامله شدند. با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان، از ابتدای هفته شاهد افت دسته‌جمعی «تسه»ها هستیم. روز گذشته قیمت اوراق به کمترین سطح از اردیبهشت رسید. در شهریور سال جاری با وجود رشد 5 درصدی حجم معاملات «تسه»ها نسبت به شهریور 96، اما پایین‌تر بودن قیمت اوراق در سال جاری، میانگین قیمت 65 هزار تومان در سال جاری نسبت به 77 هزار و 400 تومان در شهریور سال 96، ارزش معاملات را با افت 12 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه کرده است. پس از افت تعداد معاملات مسکن در تیر و مرداد، به دلیل پایین بودن قدرت خرید معامله‌گران و تشدید نوسانات بازارهای موازی، کاهش تعداد معاملات مسکن در شهریور نیز دور از انتظار نیست.

 
 
تردید در روند آتی نفت

 هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۸۳/ ۱ درصدی همراه شد. با وجود لمس سقف ۲‌ماهه WTI (بالاتر از ۷۰ دلار) روز چهارشنبه، گزارش اوپک از احتمال کاهش تقاضای نفت با تشدید تنش‌های تجاری، تردید نسبت به اقتصادهای نوظهور و حرکت بانک‌های مرکزی به سیاست‌های پولی انقباضی، عامل فشار بر نفت شد. با وجود افت تولیدات آمریکا در هفته گذشته به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز (از سقف ۱۱ میلیون بشکه در روز) اما تعداد دکل‌ها افزایش (۷ موردی) را نشان داد. روز جمعه اخبار مربوط به دستور ترامپ به اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی نیز عامل فشار بر نفت شد. اما همچنان تردیدها نسبت به میزان کاهش عرضه ایران و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از رسیدن تولیدات ونزوئلا تا زیر یک میلیون بشکه در روز تا پایان سال، مانع از افت نفت است.

 

منبع: دنیای اقتصاد
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا