شرکت‌های خارجی در نمایشگاه ایران متافو چشم به آینده اقتصاد ایران دوخته‌اند

لبخند آینده به صنایع معدنی

 لبخند آینده به صنایع معدنی

برداشته شدن تحریم‌ها و برقراری ارتباط با کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته سبب می‌شود تا رشد قابل‌توجهی در بخش معدن و صنایع معدنی ایران ایجاد شود.

 

به گزارش استیل پدیا، این موضوع بیشتر در زمان برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در حوزه معدن و صنایع معدنی ایران دیده می‌شود. حضور شرکت‌های بزرگ در حوزه معدن و صنایع معدنی و تمایل آنها برای سرمایه‌ گذاری نشان از ظرفیت بالای ایران و همچنین توان اقتصادی کشور دارد.

 

صنایع معدنی یکی از بخش‌هایی است که امروزه از سوی کشورهای قدرتمند جهان مورد توجه قرار گرفته و سالانه همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بسیاری برای ارائه آخرین دستاوردها و فناوری‌ها در این حوزه برگزار می‌شود. در این میان برخی از کارشناسان و فعالان حوزه صنایع معدنی بر این باورند که با برداشته شدن تحریم‌ها و فضای بعد از برجام آینده روشنی پیش روی صنایع فلزی و معدنی ایران قرار خواهد گرفت.

 

مجری کارآمد نمایشگاه

 
یکی از نمایشگاه‌های حوزه معدن و صنایع معدنی، نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ متافو بوده که رویکرد آن به سمت صنایع فلزی است.

 
حسین اسفهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ متافو درباره نمایشگاه اینگونه اظهار نظر کرد: نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو مجری کارآمدی دارد و همین باعث رشد و ترقی آن در سال‌های متمادی شده است. به‌ ویژه در بخش خارجی در امسال نزدیک به ۱۰۰ کشور خارجی حضور یافته و همچنین در بخش داخلی و حضور شرکت‌های ایرانی نیز در این نمایشگاه رشد داشته است. مساحت این نمایشگاه ۱۰هزار مترمربع بوده و این امر نشان از رشد قابل‌ توجهی نسبت به سال قبل دارد.

 
وی به یکی از دلایل اصلی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف و دلایل اصلی برگزاری نمایشگاه در سطح بین‌المللی، جذب سرمایه‌گذار خارجی است. به این منظور از شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران دعوت به عمل آمده که بعد از معرفی آنها به یکدیگر، قراردادی با شرکت‌های خارجی بسته شده و نسبت به احداث کارخانه‌ای که مجهز به آخرین دستاوردها و فناوری‌های روز جهان است، اقدام شود تا زمینه رشد و همچنین انتقال فناوری و دانش فنی روز به ایران فراهم شود.

 
اسفهبدی هدف اصلی برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را اینگونه اعلام کرد که اگر منجر به جذب سرمایه‌ گذار شد نمایشگاه مفید بوده و نتیجه دلخواه به‌ دست آمده است، اما اگر شرکت‌های خارجی تنها حضور فیزیکی داشته باشند در نتیجه، اهداف برگزاری نمایشگاه محقق نشده است. او ادامه داد: به هر میزان تعداد شرکت‌ کنندگان خارجی در نمایشگاه بیشتر باشد و تجهیزات و فناوری‌های بیشتری را همراه خود بیاورند، هنگام مذاکره با طرف مقابل برای همکاری و استفاده از فناوری‌های آنها پیشقدم شده و به طور قطع نمایشگاه به نتیجه رسیده است و منجر به انعقاد قرارداد خواهد شد.

 

روند رو به رشد نمایشگاه

 
 عبدالکریم جلالی، مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ متافو ۲۰۱۵ نیز درباره روند فعالیت و برگزاری نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبلی اظهار کرد: نمایشگاه ایران‌ متافو روند روبه رشد دائمی داشته و در سال‌های گذشته به طور تقریبی و با درصد قابل‌ قبولی به پیشرفت و رشد رسیده است. به گونه‌ای که در بخش خارجی با رکورد قابل‌توجهی یعنی رشدی حدود ۱۰۰درصد همراه بوده است. البته در بخش داخلی و حضور شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی فعال در حوزه صنایع معدنی و فلزی نیز رشد ۷تا ۱۰ درصدی داشته است.

 
او با بیان اینکه مساحت نمایشگاه نیز نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، گفت: آینده روشنی پیش‌ روی صنایع معدنی وجود دارد. زیرا با برداشته شدن تحریم‌ها و ایجاد ارتباط با کشورهای پیشرفته و صنعتی در عرصه صنایع معدنی می‌توان به فناوری‌ها و دانش روز دنیا دست یافت. به‌ طور قطع صنعت فلزات به شدت تحت تاثیر تحریم‌ها بوده و در فضای جدید بعد از برجام بر ایران می‌تواند فرصت مناسبی را برای فعالان این حوزه فراهم کند.

 
مدیر اجرایی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ متافو در ادامه اظهار کرد: شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند بیشتر تولید کنندگان و صاحبان فناوری هستند، نه تولید کننده محصولات معدنی و این موضوع خوشبختانه با اهدافی که دولت در حوزه صنعتی و رشد و توسعه آن در حال پیگیری می‌کند، سازگار است. بنابراین حضور شرکت‌های خارجی در ایران‌متافو را می‌توان به عنوان یک فرصت مناسب برای رسیدن به اهداف خود دانست. به این ترتیب که ضمن آشنایی و ایجاد ارتباط به معرفی دستاوردها و محصولات یکدیگر پرداخته و با تبادل اطلاعات و همکاری مشترک زمینه را برای انتقال فناوری و دانش فنی فراهم کرد.

 

جلالی در ادامه به دیگر اهداف کشورهای خارجی در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: شرکت‌های خارجی در نمایشگاه ایران‌ متافو چشم به آینده اقتصاد ایران دوخته‌اند. آنها بر این موضوع که ایران بازار بسیار بزرگ و مهمی برای آنها است و در منطقه مهمی نیز قرارگرفته آگاه هستند و در تلاش‌اند تا بهترین استفاده را از این بازار ببرند.

 
او به دیگر امتیازات ایران در حوزه فلزات اشاره کرد و گفت: وجود ذخایر معدنی ارزشمند که تنوع بالای مواد معدنی را دارد از یک‌سو و در اختیار داشتن منابع انرژی که هر دو جزو نیازهای اولیه برای تولید محصول نهایی است باعث شده تا راه را برای تولید محصول نهایی در ایران تا حدودی هموار کند. همچنین دسترسی به آب‌های آزاد و در اختیار داشتن نیروی‌انسانی متخصص که امروزه از آن با عنوان سرمایه انسانی یاد می‌شود.

 
لازم به یاد آوری است که در اختیار داشتن تمامی موارد یادشده مختص چند کشور بیشتر نیست و بسیاری از کشورهای فعال در حوزه صنایع معدنی شاید یک یا ۲ مورد از این امتیازات را داشته باشند. جلالی بر این باور است که حضور حدود ۱۸ شرکت خارجی نشان از موفقیت ایران در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی و تمایل آنها برای همکاری با ایران را دارد که خود نوید بخش آینده‌ای درخشان برای صنایع فلزی است.

- نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران