مشاور تهیه و تولید موادمعدنی ایران مطرح کرد

قطع ارز مبادله ای برای واردات زغال سنگ اشتباه دولت بود

قطع ارز مبادله ای برای واردات زغال سنگ اشتباه دولت بود

فعالیت صنعت زغال سنگ، سیاست های نظام مبنی بر محرومیت زدایی را محقق می کند و برای توسعه این بخش نیاز به متولی واحدی است.

 

به گزارش استیل پدیا، سعید صمدی، مشاور تهیه و تولید موادمعدنی ایران در با بیان این مطلب تصریح کرد: با درنظر گرفتن ظرفیت کک سازی های کشور که با اجرای طرح های در دست اجرا به 4.2 میلیون تن در سال می رسد، طی یک تا 2 سال آینده مصرف زغالسنگ به 6 میلیون تن می رسد.

 

وی افزود: این درحالی است که اکنون تنها 1.5 میلیون تن زغال در کشور تولید شده و در سال جاری حتی با کاهش نرخ تولید معادن زغال مواجه بودیم.

 

مشاور تهیه و تولید موادمعدنی ایران با بیان اینکه ایران دارای یک تا 1.5 میلیارد تن ذخایر زغالسنگ است اظهار داشت: باوجود این میزان ذخیره در کشور تولید تناسبی با ذخیره نداشته و در رقم های پایین باقی مانده و مجبور به تامین کسری تولید از طریق واردات هستیم.

 

صمدی کمربندهای تشکیل زغالسنگ در ایران را شامل منطقه طبس، حوزه کرمان و بخش البرز مرکزی برشمرد و ادامه داد: بعد از انقلاب با مطرح شدن طرح جامع تولید زغالسنگ، طرح های متعددی در حوزه این ماده معدنی اجرا شد.

 

وی اظهار داشت: باتوجه به این موضوع که 65 درصد از طرح های فولادی دنیا، تولید به روش کوره بلند است که به زغال به عنوان ماده انرژی زا نیاز دارد، اکثر کشورها میزان تولید زغال سنگ خود را بالا برده اند چراکه زغال درمقایسه با گاز به دلیل قیمت پایین تر صرفه اقتصادی بیشتری دارد و این درحالی است که در ایران این طرح ها کمتر اجرایی شده است.

 

این فعال بازار موادمعدنی با اشاره به اشتغال مثبت صنعت زغال سنگ گفت: زغال ماده ای است که برای تولید نیاز به نیروی انسانی دارد که با حداقل سرمایه گذاری، بالاترین اشتغال را بویژه در مناطق محروم ایجاد می کند. وی تصریح کرد: موضوع اشتغال و محرومیت زدایی از سیاست های نظام نیز است از این رو فرهنگ سازی در آن از الزامات محصوب می شود.

 

صمدی سه راهکار را برای رهایی صنعت زغال سنگ کشور که هم از لحاظ ذخیره و نیاز و هم از نظر عدم تسلط به تولید در شرایط مطلوبی قرار ندارد مطرح کرد. وی گفت: زغال سنگ متولی ندارد و سیاست گذاری در این بخش نداریم. تا 15 سال شرکت ملی فولاد ایران متولی این بخش بود اما بعد از آن به شرکت تهیه و تولید منتقل شد.

 

مشاور تهیه و تولید موادمعدنی ایران افزود: علاوه بر نبود سیاست گذاری صحیح در حوزه زغال سنگ، دیدگاه های کاذبی در کشور در مورد معادن زغال وجود دارد درحالی که دنیا از آن عبور کرده است.

 

وی آخرین راهکار را حرکت به سمت مقیاس های بزرگ معدنکاری در زغال عنوان کرده و خاطرنشان کرد: در ایران مقیاس تولید سالیانه زغال در معادن کوچک مقیاس 50 تا 100 هزار تن و به ندرت در معادن بزرگ به 300 هزار تن می رسد درحالی که در جهان با ارتقای صنعت فولادسازی، ظرفیت تولید زغال نیز به یک میلیون تن رسیده است.

 

صمدی خاطرنشان کرد: کار پراکنده در زغال جواب نمی دهد و اجرای این راهکارها رشد تولید را به دنبال خواهد داشت. وی در با بیان اینکه تکنولوژی در صنعت زغال سنگ ایران (البته بجز معدن طبس) مربوط به 50 سال پیش است گفت: بخش خصوصی در حوزه زغال سنگ از پیش از ورود به حوزه سنگ آهن ورود پیدا کرده بود و انگیزه برای حضور دوباره به بخش زغال سنگ را دارد.

 

صمدی در خاتمه به تصمیم اخیر وزارت صمت مبنی بر قطع ارز مبادله ای اشاره کرد و گفت: زمانی می توان شاهد این موضوع بود که ما تولید كننده آن كالا باشیم و كالای داخلی بفروش نمی رود در حالی که اکثر کک سازی های کشور به دلیل کمبود ماده اولیه با حداقل ظرفیت کار می کند.

 

وی افزود: قطع ارز مبادله ای علاوه بر ایجاد بحران برای کک سازی ها، ذوب آهن را كه مصرف كننده عمده ذغال در كشور است را بیشتر به عمق دره بحران پیش خواهد برد از این رو معتقدم این مصوبه لغو خواهد شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران