افزایش صادرات مقاطع سی‌آی‌اس در نیمه نخست سال

روسیه که سومین صادرکننده بزرگ فولاد دنیاست در نیمه نخست سال جاری از افزایش صادرات مقاطع خود خبر داد.میزان صادرات مقاطع ۳۷/ ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته به ۸۶/ ۱ میلیون تن رسید. همچنین در ژوئن سال جاری صادرات مقاطع روسیه رشد ماهانه ۴۴/ ۴۴ درصدی داشته ۳۹۰ هزار تن ثبت شد و نسبت به ژوئن سال قبل نیز ۳۴/ ۸ درصد بالا رفت.

  تبعیت بازار مقاطع سی‌آی‌اس از رکود بازارهای جهانی

روزهای اخیر قیمت میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس ارزان‌تر شده، چرا‌که در ترکیه بازار مقاطع و قراضه در رکود است. در اروپا تقاضا هست ولی سایر بازارهای خریدار به دنبال تخفیف‌های بیشترند. مفتول صادراتی سی‌آی‌اس اخیرا تا ۱۵ دلار هر تن نسبت به دو هفته قبل افت داشته  و۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار هر تن فوب شده است. قیمت رایج بازار به ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار در هر تن فوب نیز رسیده است. ظاهرا بازار روندی رو به پایین دارد از این رو برخی از کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند در بازار داخلی فعالیت داشته باشند تا صادرات. میلگرد سی‌آی‌اس نیز از ۵۳۵ دلار به ۵۱۲ دلار هر تن فوب رسیده و تقاضای کمی دارد حتی در اروپا.

  رشد قیمت ورق گرم صادراتی چین

قیمت ورق گرم صادراتی چین روزهای اخیر بهبودهایی داشته و به سطح اوایل ماه جاری میلادی بازگشته است. در هر حال تقاضای خارجی هنوز ضعیف است و علت بهبود بازار کاهش تولید کارخانه‌هاست. قیمت فعلی ورق گرم ۵۸۰ تا ۵۸۵ دلار هر تن فوب است که ۵ دلار هر تن نسبت به هفته قبل بالا رفته و مشابه قیمت دو هفته قبل شده است. بازار صادرات فعلا مسکوت است و تقاضا در بازارهای اصلی خریدار از جمله ویتنام، کره جنوبی و پاکستان کم است. همه مطمئنند که قیمت‌ها کاهش می‌یابد از این رو در انتظار به سر می‌برند. در بازار داخلی نیز اخیرا ورق گرم تا ۴ دلار هر تن بهبود داشته ولی فعالان بازار تردید دارند در آینده نزدیک قیمت‌ها فضای کافی برای بهبود بیشتر داشته باشند.

  بازار ورق سی‌آی‌اس در سکوت

در حالی که اوایل آگوست عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس به دنبال قیمت ۵۷۵ تا ۵۸۵ دلار هر تن فوب برای ورق گرم صادراتی بودند حال قیمت بازار به ۵۶۵ تا ۵۸۰ دلار رسیده است. تقاضا در اغلب بازارها کم است و بر بازار فشار آورده است. به نظر برخی قیمت رایج بازار ۵۶۰ تا ۵۶۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه است. ترکیه ورق گرم اوکراین را ۵۸۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر خریداری کرده و سایر کشورها در خاور میانه در ۵۹۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر قیمت داشته‌اند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان