ارزش دلاری تجارت معدن منفی شد

ارزش دلاری تجارت معدن منفی شد

ارزش دلاری تجارت بخش های مختلف اقتصادی، در بهار سال جاری استخراج معادن دارای رشد منفی در صادرات بود.

 

این بخش رشد منفی 43.7 درصدی را در بهار امسال نسبت به بهار سال 93 در موضوع صادرات ثبت کرده است. البته درمقایسه با سه ماهه قبل یعنی زمستان 93، رشد این بخش اقتصادی مثبت 172 درصد بوده است.

 

دلیل این افزایش ارزش صادرات معدنی در بهار امسال نسبت به فصل زمستان 93 را می توان افزایش نسبی قیمت های سنگ آهن به عنوان اصلی ترین کالای صادراتی در بین مواد معدنی و محصولات معدنی دانست.

 

شاخص قیمت سنگ آهن (مگنتیت با عیار 61 درصد فوب بندرعباس) در سه ماهه پایانی سال 93، حدود 18 تا 20 درصد افت داشته و از 43 تا 45 دلار در هر تن در اوایل دی ماه به 34 تا 37 دلار در آخرین روز اسفند رسیده درحالی که بهای این ماده معدنی در سه ماهه نخست امسال افزایش یافته و در آخرین روزهای خرداد ماه 41 دلار را ثبت کرده است.

 

همچنین  صادرات سنگ آهن ایران در سه ماهه نخست امسال درحالی کمی بیشتر از 2 میلیون تن به ارزش تقریبی 78 میلیون دلار بود که سال گذشته و در مدت مشابه، 4 میلیون تن سنگ آهن به ارزش 287 میلیون دلار از کشور صادر شد.

 

این افزایش نرخ سبب بهبود در معاملات شده و حجم دادوستد را افزایش داد هرچند که بررسی آمار گمرک حاکی از آن است که حتی در سه ماهه پایانی سال 93 نیز ارزش صادرات کالایی نظیر سنگ آهن بیشتر از سه ماهه نخست امسال بوده است و ممکن است و رشد 172 درصدی کمی غیرمعقول محسوب می شود.

 

چون همانگونه که از آمار تغییرات شاخص کل بهای کالاهای صادراتی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده نیز برمی آید در ماه های اخیر شاهد کاهش بهای شاخص محصولات معدنی ازجمله سیمان، کنسانتره مس، شمش آلومینیوم، روی، سرب و مس کاتد نیز بوده ایم.

 

شاخص بهای کالاهای صادراتی معدنی از دی تا پایان اسفند ماه به ترتیب 268، 267.2 و 259.7 بود که از فروریدن تا تیر ماه به ترتیب به 241.6، 238.8، 192.8 و 175.1 رسیده است.

 

همچنین به دلیل پایین بودن نرخ ها درمقایسه با بهار سال 93، ارزش صادرات سنگ آهن در سه ماهه نخست امسال کمتر از آن دوره بوده است.

 

گفتنی است قیمت شاخص سنگ آهن در بهار سال 93 از 71 دلار در هر تن در اوایل فروردین به 51 دلار در اواخر خرداد رسیده بود که همچنان از نرخ های فعلی بالاتر است.

 

در بخش واردات معدنی نیز همچون صادرات رشد منفی 6 درصد را تجربه کردیم البته درمقایسه با فصل قبل (زمستان 93) رشد منفی قابل ملاحظه تر بود و درصد آن به منفی 61 درصد می رسید.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران