تقی‌ زاده خبر داد

مذاکره با هندی‌ها برای واردات گندله قطعی نشده است

مذاکره با هندی‌ها برای واردات گندله قطعی نشده است

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر اعلام کرد که هنوز مذاکره با شرکت KIOCL هند برای ارسال کنسانتره گل گهر به هند و واردات گندله از این شرکت نهایی و قطعی نشده است.

 

ناصر تقی‌زاده  در واکنش به خبر اخیر رسانه‌های هندی در خصوص اینکه شرکت KIOCL به زودی با شرکت گل گهر قراردادی را امضا خواهد کرد که براساس آن از این شرکت سنگ آهن وارد کرده و پس از تبدیل گندله، این محصول را به ایران صادر خواهد کرد، توضیح داد: مذاکرات مقدماتی با این شرکت هندی انجام شده اما هنوز به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم. وزارتخانه برای شرکتها‌ سهمیه گندله داخلی و خارجی تعیین کرده است که گل گهر نیز می‌تواند برای دو شرکت فولادی وابسته به خود یعنی جهان فولاد و توسعه آهن و فولاد اقدام به واردات گندله کند اما هنوز قطعی نشده است.

 

وی با تکذیب این بخش از اخبار رسانه‌های هندی مبنی بر اینکه شرکت KIOCL سنگ آهن از گل گهر وارد خواهد کرد، گفت: چنین چیزی نیست و حتی در صورت توافق نیز ما کنسانتره داده و گندله خواهیم گرفت.

 

شرط صفر شدن واردات گندله

 

وی در عین حال با اذعان به این موضوع که در صورت اجرایی شدن بخشنامه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کاهش قیمت گندله و آهن اسفنجی اصولا دیگر واردات گندله از خارج از کشور و خرید گندله از هندی‌ها صرفه اقتصادی نخواهد داشت، عنوان کرد: با این بخشنامه دیگر خرید گندله از خارج برای تولید DRI دیگر صرف نخواهد داشت. ضمن اینکه بخشنامه وزیر زیان سنگینی را هم به گل گهر وارد می‌کند که قابل تحمل نیست و ما نسبت به آن اعتراض داریم و از آقای نعمت‌ زاده درخواست تجدید نظر در این بخشنامه را داریم.

 

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر افزود: اگر قصد داریم نیاز کشور را به واردات گندله به صفر برسانیم با شرکت‌های معدنی هرچه بیشتر تقویت شوند تا بتوانند پروژه‌های گندله‌ سازی خود را در اسرع وقت به بهره‌ برداری برسانند اما تضعیف شرکت‌های معدنی مانع از تحقق این امر خواهد شد.

 

هندی‌ها تولید کارمزدی را پذیرفته‌اند

 

وی همچنین در خصوص اینکه آیا هندی‌ها تولید کارمزدی گندله را پذیرفته‌اند یا اینکه قصد دارد کنسانتره از ایران خریداری کرده و سپس گندله به ما بفروشند، گفت: هندی‌ها تولید کارمزدی را پذیرفته‌اند و ما کارمزد تبدیل کنسانتره به گندله و هزینه حمل را پرداخت می‌کنیم. همچنین قرار است در گام نخست یک محموله 50 هزار تنی به عنوان نمونه و آزمایش به هند ارسال شود تا بعد از تبدیل آن به گندله و توافق نهایی به سمت عقد قرارداد نهایی برویم.

 

بیشتر از سهمیه به فولاد هرمزگان، گندله دادیم

 

تقی زاده همچنین اشکال کنسانتره گل گهر را درصد گوگرد بالای آن (بین 1.7 تا 2 درصد) اعلام کرد و افزود: این میزان گوگرد باعث می‌شود که فرایند فراوری کنسانتره گل گهر با مشکلات محیط زیستی بیشتری نسبت به کنسانتره‌های با درصد گوگرد پایین‌تر مواجه شود.

 

او همچنین در خصوص همکاری گل گهر با فولاد هرمزگان به منظور تامین گندله مورد نیاز این شرکت به ماین نیوز اظهار کرد: ما به شرکت فولاد هرمزگان حتی بیشتر از سهمیه تعیین شده از سوی دولت گندله اختصاص داده‌ایم و اگر فقط سهمیه دولت را در نظر بگیریم تا پایان سال 300 تا 400 هزار تن بیشتر نباید گندله به فولاد هرمزگان بدهیم.

 

مازاد تولید آهن اسفنجی داریم

 

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر همچنین با اشاره به اینکه هم‌ اکنون با مازاد تولید آهن اسفنجی روبرو هستیم، در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا بخشنامه وزیر از سوی گل گهر اجرایی شده است یا خیر؟ گفت: سهامداران و هیات مدیره گل گهر این بخشنامه را نپذیرفته‌اند و اجرای این بخشنامه واقعا برای گل گهر مقرون به صرفه نیست.

 

تقی زاده در واکنش به دستور معاون اول رئیس جمهوری برای لغو بخشنامه وزیر صنعت نیز گفت: هنوز لغو بخشنامه وزیر به ما ابلاغ نشده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران