با فرض انتقال دانش فنی و مواد اولیه (به‌‌رغم زمان بر بودن آن)، تولید چکش هیدرولیک فقط برای مصرف داخلی مزیت اقتصادی ندارد. در این شرایط بهترین روش تامین آن واردات و استفاده از تیم‌های مجرب فنی است. یکی از مدیران یک شرکت بازرگانی و خدمات پس از فروش معتبر در این حوزه که مایل به اعلام نام خود نبود گفت: این کالاها در پروژه‌های عمرانی و معدنی نقش حیاتی دارند، ولی متاسفانه در تصمیم‌گیری‌های جدید مسوولان دولتی، مد‌نظر قرار نگرفته است. وی افزود: طبق گروه‌بندی جدید کالاها، بخشی از محصولات یک سفارش در اولویت دوم و بخشی دیگر در اولویت سوم قرار گرفته است.

 

به همین دلیل نمی‌توان در قالب یک ثبت سفارش اقدام به واردات کرد و متعاقبا برای یک سفارش باید به دو روش متفاوت اقدام به تامین ارز کرد که این امر فرآیند واردات را بسیار پیچیده می‌کند. به‌طور مثال، یک سفارش در دو اظهار مجزا از گمرک ترخیص خواهد شد.  وی افزود: مشکل دیگر و مهم‌تر عدم تایید مجوز ثبت سفارش توسط معاونت صنایع است. هنگامی که برای ثبت سفارش (طبق اعلام سیستم سامانه جامع تجارت) به یکی از ادارات کل وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه می‌کنیم، با این استدلال روبه‌رو‌ می‌شویم که «ما مسوول شرکت‌هایی هستیم که دارای پروانه تولید هستند و مسوولیتی برای شرکت‌های بازرگانی نداریم. همچنین درخصوص شرکت‌های بازرگانی، دستور العمل و مبنای کارشناسی تدوین نشده است.»

 

وی با اشاره به اینکه در نهایت به سوی اتاق‌های بازرگانی هدایت می‌شویم گفت: اتاق بازرگانی قدرت اجرایی برای تایید ثبت سفارش و تخصیص ارز ندارد و فقط می‌تواند نظر مشورتی ارائه کند.  این فعال بخش ماشین‌آلات معدنی می‌افزاید: برخی از کارشناسان دولتی هم شرط بررسی مجوز بازرگانی ثبت سفارش را فقط عقد قرارداد معتبر با یک نهاد دولتی یا حکومتی مانند وزارت نفت و راه و شهرسازی می‌دانند، حال آنکه ابتدا این نهاد‌ها با پیمانکاران قرارداد منعقد کرده، سپس پیمانکاران در قالب تجهیز کارگاه، ماشین‌آلات مورد نیاز پروژه را از طریق شرکت‌های بازرگانی تامین می‌کنند.

 

از طرفی پیش‌فروش ماشین‌آلات و متعلقات آن به پیمانکاران به جهت ماهیت پروژه‌های عمرانی و معدنی بی معناست و خرید پس از بازدید و تایید واحد ماشین‌آلات به‌صورت تحویل فوری انجام می‌شود. گزارش «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که متاسفانه با توجه به استهلاک پذیر بودن چکش‌های هیدرولیک و عمر مفید کوتاه آن در آینده بسیار نزدیک، معادن و پروژه‌های راه‌سازی دچار مشکل جدی خواهند شد. همچنین بسیاری از مهندسان و تکنسین‌های فنی که به‌صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کنند شغل خود را از دست خواهند داد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان