دو پیشنهاد به دولت برای حل چالش فولادی‌ها

دو پیشنهاد به دولت برای حل چالش فولادی‌ها

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به تولید ۵/ ۲۱ میلیون تنی و صادرات ۸ میلیون تنی فولاد در سال گذشته گفت: تولید فولاد ۲ برابر نیاز کشور ثبت شده که امسال نیز به ۲۴ میلیون تن می‌رسد؛ لذا باید ۱۰ میلیون تن از این میزان صادر شود تا بتوان بازار داخل را تنظیم کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، محمود اسلامیان افزود: همان گونه که عرضه کم می‌تواند برای بازار داخل مشکل ساز شود، عرضه مازاد هم مشکل‌ساز خواهد شد و تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: بر این اساس از دولت درخواست داریم که ارز حاصل از صادرات واحدهای فولادی برای تامین اقلام وارداتی مورد نیاز در اختیار خود آنها قرار گیرد و فولادسازان بتوانند مازاد ارز صادراتی خود را در بازار ثانویه عرضه کنند. قرار دادن صنعت فولاد و پتروشیمی در یک گروه ارزی عادلانه نیست چراکه قیمت مواد اولیه در فولاد تقریبا معادل قیمت‌های جهانی است درحالی که در پتروشیمی چنین نیست. 

 

اسلامیان خاطر‌نشان کرد: فولاد کشور الزام به صادرات دارد و لازم است که امسال ۱۰ میلیون تن صادرات داشته باشد تا بازار داخلی متعادل شود. لذا امکان عرضه ارز حاصل از صادرات فولاد در بازار ثانویه قطعا در کاهش بهای ارز در بازار نیز موثر خواهد بود. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نسبت به بازگشت مجدد مکانیزم قیمت‌گذاری فولاد هم هشدار داد و گفت: تجربه نشان داده که این سیاست نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد و جز ایجاد رانت هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

 

اگر میزان تولیدات داخلی نسبت به تقاضا کم بود، در این زمان اعمال سیاست‌های دستوری در قیمت‌گذاری مشکلی ایجاد نمی‌کرد ولی اکنون که با ۱۰ میلیون تن تولید مازاد مواجهیم باید اجازه داد مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد.  به گفته وی، به‌عنوان تشکل صنعت فولاد کشور اعلام می‌کنیم که فولاد اگرچه به دلیل رشد ۶۰ تا هزار درصدی قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید خود، افزایش قیمت داشته ولی در همین حدود باقی خواهد ماند و با دستورالعمل‌های دستوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز کوتاه مدت واحدهای نوردی به مواد اولیه تامین خواهد شد اما قطعا مکانیزم سوسیالیستی برای کنترل بازار فولاد در بلند مدت جوابگو نخواهد بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران