گِل گرفتن معدن زغال‌سنگ هم آتش اعتراض را خاموش نکرد

گِل گرفتن معدن زغال‌سنگ هم آتش اعتراض را خاموش نکرد

روسیه دومین کشوری است که بزرگترین ذخایر زغال‌سنگ جهان را دارد، اما حالا یکی از معادن متروک زغال این کشور در شهر چلیابینسک در مرکز آن، به یکی از آلوده‌ترین مناطق روسیه تبدیل شده و به ایجاد تنش میان مردم محلی و شرکت مالک معدن انجامیده است.

 

به گزارش استیل پدیا، علت این تنش، آتش‌سوزی دائمی در معدن زغال‌سنگی است که تعطیل شده، اما دود حاصل از آن هوا را آلوده می‌کند. سال‌ها تلاش مسئولان برای دست و پنجه نرم کردن با این مشکل بی‌نتیجه بوده، اما حالا شرکت صاحب معدن می‌گوید راه‌حلی برای آن پیدا کرده، این در حالی است که مردم محلی می‌گویند این راه‌حل برای برطرف کردن یک مشکل محیط زیستی به ایجاد مشکل محیط زیستی دیگری منجر می‌شود.


گفته می‌شود معدن زغال سنگ در نزدیکی شهر چلیابینسک روسیه، بزرگترین معدن روباز اوراسیاست که حالا پس از ۸۰ سال تعطیل شده و آتش گرفته است. در این معدن، زغال سنگ در فضای باز دچار آتش‌سوزی خود به خودی شده و دود برآمده از آن برای مردم منطقه دردسر درست کرده و حالا مسئولان باید راه چاره‌ای پیدا کنند.


شرکت صاحب معدن گفته می‌خواهد برای رفع این مشکل میلیون‌ها تن گِل را به دیوارهای معدن بریزد تا سطح آن را بپوشاند و گل را از فضایی در ۲۰ کیلومتری معدن زغال سنگ تامین می‌کند؛ جایی که تاسیسات بزرگی برای استخراج مس در حال ساخت است و سالانه ۲۸ میلیون تن خاک حاوی مس از آن خارج می‌شود و ۹۹/۵ درصد از خاکی که بیرون آورده می‌شود، دورریختنی است. خاکی که از عمق زمین خارج می‌شود، با آب مخلوط است و به معدن قدیمی زغال سنگ آورده می‌شود تا آنجا ریخته شود، اما مردم چلیابینسک از این راه‌حل و البته همه پروژه استخراج مس خشمگین هستند. آنها بر پلاکاردهایی که در تجمع اعتراضی به پروژه استخراج مس حمل می‌کردند، نوشتند می‌خواهیم نفس بکشیم. فعالان محیط‌زیست می‌گویند تلنبار کردن گل حاصل از استخراج مس در معدن قدیمی زغال سنگ، بهترین راه برای خلاص شدن از شر نخاله‌های ساختمانی است اما معترضان می‌گویند راه‌حل خطرناکی است.


ولادیمیر کازانتسف، وکیل و یکی از معترضان است. او در این‌باره به بی‌بی‌سی می‌گوید: در خاک معدن مس، مواد سمی وجود دارد و وقتی به معدن قدیمی زغال‌سنگ ریخته شوند به آب‌های زیرزمینی نفوذ می‌کنند. چلیابینسک یکی از آلوده‌ترین شهرهای روسیه است و ۸ دهه صنعتی‌سازی شوروی باعث شده کارخانه‌های کوچک بسیاری در اینجا ساخته شود. سال‌هاست که مسئولان می‌گویند شرایط زیست‌بومی منطقه در کنترل است و در این سال‌ها نیز دولت تاکید ‌کرده که لازم است آتش‌سوزی معدن زغال سنگ خاموش شود. پروژه انتقال گل باید به تایید سازمان‌های دولتی مرکزی هم برسد، اما مشاور محیط‌زیست دولت محلی می‌گوید درباره کارکرد این پروژه مطمئن است. ویتالی بزروکف، مشاور محیط‌زیست دولت محلی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی در این باره می‌گوید: ما از راهنمایی کارشناسان استفاده کردیم. همه چیز براساس قانون انجام می‌شود و اگر کارشناسان بگویند چیزی درست نیست محال است که دولت از آن حمایت کند. دولت بر روند کارها نظارت دارد و همه باید به دولت اعتماد کنند.


مشاور محیط‌زیست دولت محلی چلیابینسک در حالی بر اعتماد به دولت تاکید می‌کند که چنین چیزی در این منطقه کمیاب است. ساخت کارخانه ذوب مس در این شهر اشتباه دیگری است و به تخریب بیشتر محیط‌زیست می‌انجامد. در همین حال مدیران کارخانه می‌گویند آلودگی‌های این کارخانه، مربوط به گذشته و زمان شوروی است و تجهیزات جدید و مدرن، این مشکل را ندارد، اما معترضان متقاعد نمی‌شوند. حالا این شهر، نماد آلایندگی طبیعت توسط صنایع شده در حالی که صاحبان صنایع روسیه ادعا می‌کنند برنامه‌های آنها سالم است؛ چیزی که مردم آن را رد می‌کنند. به این ترتیب دعوا بر سر پروژه قدیمی استخراج زغال سنگ و پروژه کنونی استخراج مس در این شهر ادامه داد.


زغال سنگ در روسیه


گفتنی است براساس داده‌های منتشر شده در دانشنامه انگلیسی ویکی‌پدیا روسیه پس از امریکا دومین ذخایر بزرگ زغال سنگ جهان را در اختیار دارد که برابر ۱۹درصد از کل ذخایر جهان است. مجموع ذخایر زغال سنگ این کشور برابر ۱۷۳ میلیارد تن و مجموع ذخایر امریکا برابر ۲۶۳ میلیارد تن است. زغال سنگ همچنین بزرگترین منبع انرژی در روسیه به شمار می‌آید و ۱۴/۴ درصد از برق کشور با سوخت این کانی تامین می‌شود. هر چند از سال ۱۳۹۶ خورشیدی(۱۹۹۰ میلادی) از قدرت زغال سنگ در روسیه کاسته شده، اما این کشور همچنان ششمین تولیدکننده بزرگ جهان است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران