شرایط نامساعد شرکت‌های سنگ‌آهنی موجب شد

سنگ آهنی ها و کاهش فشارها در واریز حقوق دولتی

سنگ آهنی ها و کاهش فشارها در واریز حقوق دولتی

هفته گذشته رئیس هیات‌عامل ایمیدرو در یک نشست خبری از موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت با کاهش حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن خبر داد. این تصمیم که در پاسخ به شرایط نامساعد شرکت‌های سنگ‌آهنی در پی افت دنباله‌دار قیمت جهانی این ماده معدنی و در نتیجه کاهش درآمد و مشکلات نقدینگی شرکت‌های فعال در این حوزه گرفته شده است، به نظر می‌رسد نقطه عطفی در کاهش چالش‌های حال حاضر فعالان این حوزه باشد.

نایب‌رئیس انجمن سنگ‌آهن با تشریح جزئیات موافقت وزیر صنعت با استمهال در پرداخت حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن، گفته است: قرار شده فعلا حقوق دولتی معادن سنگ‌‌آهن برای سال‌های ۹۲ و ۹۳ اخذ نشود.

پروا سلطانی در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری فارس، در مورد جزئیات موافقت وزیر صنعت برای مهلت‌دهی به فعالان معادن سنگ‌آهن، اظهار کرد: طبق این موافقت، قرار شد حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن برای سال‌های 92 و 93 فعلا اخذ نشود و در مورد تعرفه‌های سال 94 نیز بازبینی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: این استمهال تا زمانی که شرایط اقتصادی معادن سنگ‌آهن مناسب نباشد، ادامه خواهد داشت و فعلا فشاری بر معدنکاران جهت واریز حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن وارد نخواهد شد. سلطانی ادامه داد: بعد از پشت‌سر گذاشتن شرایط نامناسب اقتصادی، در مورد نحوه پرداخت حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن تصمیم‌گیری خواهد شد که به‌صورت پلکانی یا اقساطی دریافت شود.

وی با بیان اینکه حقوق دولتی معادن در بودجه سال گذشته 1300 میلیارد تومان تعیین شده بود، گفت: از این رقم حدود 537 میلیارد تومان محقق شده بود. سلطانی افزود: برای سال 92 نیز 800 میلیارد تومان حقوق دولتی تعیین شده بود که کمتر از نصف آن به‌دست آمد. نایب‌رئیس انجمن سنگ‌آهن گفت: البته هنوز موافقت وزیر صنعت در این مورد به بخشنامه تبدیل نشده است. وی همچنین در مورد بحث‌های مطرح‌شده مبنی بر کمک به معادن بزرگ در پرداخت حق انتفاع، گفت: هنوز در این مورد بحث جدی صورت نگرفته است.به هر ترتیب تلاش شرکت‌های بزرگی همچون واله، فورتسکیو، ریوتینتو و.... برای استخراج و عرضه هر‌چه بیشتر سنگ‌آهن در بازارهای جهانی، موجب افت دنباله‌دار قیمت این ماده خام در بیش از یک سال گذشته شده است که همین عامل با کاهش درآمد شرکت‌های معدنی داخلی در پی کاهش حجم صادرات سنگ‌آهن به چین، اغلب شرکت‌های کوچک و متوسط را در معرض ورشکستگی قرار داده است.

در همین شرایط این شرکت‌ها توانایی چندانی نیز در پرداخت حقوق دولتی نداشته‌اند که در پی موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت با انجمن سنگ‌آهن، حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن برای سال‌های 92 و 93 تا بهبود شرایط نقدینگی شرکت‌های معدنی اخذ نخواهد شد، در عین حال تعرفه‌های سال 94 نیز مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرده است: سال گذشته ارزش فروش سنگ‌آهن واحدهای تحت پوشش این سازمان حدود 9 هزار و 460 میلیارد ریال بود که نسبت به سال92 کاهش 16 درصدی داشت و با وجود رشد تولید، جبران‌کننده کاهش ارزش فروش این ماده معدنی نبود. آمارهای این سازمان نشان می‌دهند سال گذشته 54 درصد از برنامه فروش واحدهای تحت پوشش ایمیدرو تحقق یافته و در واقع عمده دلیل کاهش 16 درصدی عملکرد سال 93 نسبت به 92 ناشی از افت شدید قیمت محصولات معدنی و صنایع معدنی بوده است.

در همین حال براساس آمار گمرک ایران، مجموع صادرات سنگ‌آهن ایران نیز در سال ١٣٩٣ با کاهش نزدیک به ٧٠ درصدی بالغ بر 5/ 7 میلیون تن شد. از نظر ارزشی نیز صادرات سنگ‌آهن ایران با افت 4/ 67 درصدی به 1/ 489 میلیون دلار رسید. آمار گمرک ایران همچنین نشان می‌دهد که در چند ماه آخر سال گذشته صادرات سنگ‌آهن کشور متوقف شده و عملا به صفر رسیده بود؛ به‌طوری که در اسفند ماه سال قبل نیز طبق آمار گمرک تنها حدود ١٨ هزار تن سنگ‌آهن از کشور صادر شد. صادرات سنگ‌آهن کشور از نیمه دوم سال قبل تا پایان آن، ماهانه از ٢٢ هزار تن فراتر نرفت.

استیل پدیا خبر صنعت فولاد، معدن و سنگ آهن فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران