کاهش نقش دولت از طریق بورس کالا

کاهش نقش دولت از طریق بورس کالا

برنامه دولت و نظام، تقویت بخش خصوصی و تعاون است و طی این سال‌ها هم خصوصی‌ سازی انجام شده، البته روند آن با ایراداتی همراه بوده است و هنوز انتقاد درخصوص دخالت دولت وجود دارد اما بورس‌های کالایی می‌توانند به کاهش نقش دولت و حرکت به سمت اقتصاد آزاد کمک جدی کنند.

 

قاسم محسنی، عضو هیات‌‌ مدیره و رئیس کمیته مدیریت ریسک سازمان بورس با بیان مطلب فوق گفت: وقتی کالاهای مهمی مثل نفت، گاز و برق را دولت قیمت‌ گذاری می‌کند و از طرفی برخی محصولات شرکت‌های پترو‌پالایشی‌ها و برق نیروگاه‌ها را دولت خریداری می‌کند، لازم است نقش دولت برای رسیدن به نقطه مطلوب کم شود.

 

این مقام مسوول درباره چگونگی کاهش نقش دولت در اقتصاد کل گفت: بورس‌های کالایی می‌توانند در این خصوص کمک کنند. به‌ عنوان مثال می‌توان نفت را در بورس انرژی و کالاهای پتروشیمی را در بورس کالا عرضه کرد تا نقش دولت در امر قیمت‌ گذاری دستوری کمرنگ شود و رقابت به‌ طور صحیح در خرید و فروش شکل بگیرد.

 

وی ادامه داد: از سازو‌کارهای بورس کالایی برای شفافیت اطلاعات و کاهش دخالت دولت در قیمت‌ گذاری‌ها می‌توان استفاده کرد، در حالی که دولت ملزم به استفاده و حمایت از این سازو‌کار باشد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران