تکانه‌های نزولی بهای فولاد

تکانه‌های نزولی بهای فولاد

جریان غالب در بازارهای جهانی فولاد حرکت در مسیر افت قیمت‌هاست اگرچه افزایش مجدد قیمت جهانی نفت خام و رشد پراکنده تقاضا مواردی است که می‌تواند در آینده نوسان قیمت‌ها نقش‌آفرین باشد.

 

به گزارش استیل پدیا، بازار شمش فولاد در معاملات جهانی افت نرخ داشت که خود یک سیگنال مهم برای برآورد وضعیت این بازار تلقی می‌شود. در برابر این ادعا شاهد رشد قیمت‌ها در بازار مقاطع بودیم یعنی میلگرد و تیرآهن و انواع مشابه در بازارهای جهانی با رشد قیمت‌ها مورد معامله قرار گرفت. روزهای گرم سال مخصوصا در کشورهای غربی افزایش تقاضا و جذابیت خرید را به همراه داشته که این نکته به صراحت در این بازارها خودنمایی می‌کند. از سوی دیگر رشد قیمت مقاطع را می‌توان سیگنالی برای تحریک بازار در فاز تقاضا دانست و می‌تواند محرک جدیدی برای سایر بازارهای فولادی نیز محسوب شود. اما در بازار ورق شاهد افت قیمت‌ها بودیم که باز همچون بازار بیلت اهمیت بسیاری دارد.

 

در بازار قراضه شاهد ثبات نسبی و پراکنده قیمت‌ها بودیم اگرچه تمایل بازار به سمت افت قیمت‌ها بوده است. این در حالی بود که جرقه‌های مثبت قیمتی در بازار سنگ‌آهن هم به ثبت رسید که می‌تواند یک سیگنال مثبت در این بازارها تلقی شود. در گزارش مرکز خدمات فولاد ایران به این موارد دقیق‌تر اشاره شده است.

  سنگ‌آهن

هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین نسبتا ثابت بود و مجموعا نسبت به هفته قبل کمتر از یک دلار رشد داشت و ۶۵ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر ثبت شد. در کل چون بازار فولاد و فیوچرز چین صعودی بود، کرایه حمل هم بالا رفته و حاشیه سود کارخانه‌ها نیز بالاست و چشم‌انداز بازار سنگ‌آهن خوش‌بینانه است و فروشنده‌ها ترجیح می‌دهند انبارها را خالی نکنند تا قیمت بالاتر برود.

 

در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، آخرین متوسط قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد هفته گذشته از ۷/ ۳۰ دلار به ۲/ ۳۱ دلار در هر تن فوب بهبود داشت. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز ۵۰ سنت رشد داشته و به ۹/ ۲۶ دلار در هر تن فوب رسید.

  قراضه

هفته گذشته آخرین قیمت ثبت شده برای قراضه وارداتی خلوص ۲۰-۸۰ در ترکیه ۲۵/ ۳۵۳ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر ثبت شد. در کل نوسانات نرخ لیر و سکوت بازار قراضه قیمت را نسبتا در ثبات نگه داشت. قراضه آ۳ سی‌آی‌اس نیز ۳۳۹ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر ترکیه و در ثبات بود.

هیوندایی استیل کره جنوبی قیمت درخواستی برای خرید قراضه ژاپن را ۵ دلار در هر تن پایین آورده و به ۳۰۰ دلار در هر تن فوب ژاپن رساند. قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن ۲۹۹ دلار در هر تن فوب ثبت شد که ۷ دلار در هر تن افت داشت.

در بازار داخلی آمریکا نیز قراضه خرد شده ۳۷۰ دلار در هر لانگ تن و در ثبات بود.

 بیلت

هفته گذشته بیلت در بازار چین ۶ دلار هر تن افت داشته و ۵۴۵ دلار در هر تن درب انبار شد. بیلت صادراتی چین ۲ دلار بالا رفته و ۵۴۵ دلار در هر تن فوب شد.

قیمت معاملات بیلت صادراتی سی‌آی‌اس به‌طور متوسط ۵/ ۳ دلار افت هفتگی داشته و ۵۱۳ دلار در هر تن فوب ثبت شد. برخی قیمت‌های پیشنهادی را نیز ۵۱۵ تا ۵۳۰ دلار در هر تن فوب اعلام کردند. بازار نسبتا در سکوت بود و عرضه‌کننده‌ها نیز انتظار را ترجیح دادند. در ترکیه بیلت سی‌آی‌اس ۵۳۰ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر بود و قیمت درخواستی خریداران ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار شنیده شد و بازار فعالیتی نداشت.

در جنوب شرق آسیا هم بیلت سی‌آی‌اس ۵۴۵ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر بود که ثبات داشت.

  مقاطع

هفته گذشته میلگرد صادراتی چین رشد قیمت‌های جزئی داشته و ۵۵۸ دلار در هر تن فوب ثبت شد. قیمت درخواستی خریداران بین ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار در هر تن فوب و در ثبات بود. در بازار داخلی چین نیز قیمت میلگرد بین ۵۹۴ تا ۶۲۴ دلار در هر تن درب کارخانه ثبت شده است.

در بازار میلگرد سی‌آی‌اس تقاضا کم و موجودی بازار بالا بود. قیمت اوایل هفته ۵۵۰ دلار در هر تن فوب شنیده شد و تا آخر هفته ۱۰ دلار رشد داشت.

 روسیه در خاور دور قیمت میلگرد خود را ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار در هر تن فوب کرده که با توجه به رشد قیمت‌های چین معامله در این قیمت دور از دسترس نیست.

در بازار داخلی اروپا میلگرد در ۵۲۸ یورو در هر تن درب کارخانه ثبت شد که ۱۰ یورو افت داشت. در بازار داخلی آمریکا نیز بهای میلگرد حدود ۶۹۹ دلار در هر شورت تن شنیده شد که یک دلار رشد داشت. میلگرد وارداتی به آمریکا نیز ۶۳۷ دلار در هر شورت تن سی‌آی‌اف بود.

  ورق

در جنوب شرق آسیا هفته گذشته قیمت ورق گرم چین ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن افت هفتگی داشته و ۶۱۰ تا ۶۱۵ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر حمل آگوست ثبت شد ولی باز هم خریدار زیادی نداشت. محصول سی‌آی‌اس نیز ۶۰۵ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر بود.

از طرفی ورق گرم کارخانه ام ام ک روسیه ۶۰۵ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر جنوب شرق آسیاست که ۵ دلار در هر تن افت قیمت هفتگی داشت. محصول هند نیز ۶۱۵ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر ویتنام بود.قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین ۵۹۵ تا ۶۱۰ دلار در هر تن فوب بود. البته انتظار می‌رود با رسیدن باران‌های موسمی تقاضای داخلی در چین کاهش یابد و بر بازار اثر منفی بگذارد. در بازار داخلی چین ورق گرم ۶۴۳ تا ۶۵۵ دلار در هر تن درب کارخانه بود.

همچنین در بازار داخلی ترکیه ورق گرم ۶۱۰ تا ۶۲۵ دلار در هر تن درب کارخانه بود که تا ۶۳۰ دلار هم رسید.قیمت ورق گرم در آمریکا ۱۸ دلار بالا رفته و به ۹۱۸ دلار در هر شورت تن رسید. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم ثبات نسبی داشته و ۵۶۲ یورو در هر تن درب کارخانه شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران