نابسامانی ارز، بازار محصولات فولادی را بهم ریخت

نابسامانی ارز، بازار محصولات فولادی را بهم ریخت

با مراجعه به سایت‌هایی که نرخ انواع محصولات فولادی را اعلام می‌کنند، درمی‌یابید که میلگرد در فاصله زمانی یک سال گذشته به‌طور میانگین حدود ۱۰۰ درصد، تیرآهن شاخه سبک بین ۷۰ تا ۷۵ درصد و تیرآهن شاخه سنگین بین ۳۰ تا ۴۰ درصد با رشد نرخ روبه‌رو بوده‌اند.

 

به گزارش استیل پدیا، این در حالی است که یکی از دلایل افزایش نرخ، افزایش میزان تقاضاست؛ موضوعی که رکود در بازار و در حوزه ساخت‌وساز، مهر صحت بر آن نمی‌نهد.


تقاضا متناسب با مصرف است
درباره میزان عرضه و تقاضا در بازار آهن‌آلات و همچنین علل افزایش نرخ انواع محصولات فولادی، محمد آزاد رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: افزایش تقاضا در امسال رخ نداده و تقاضا به اندازه معقول در کشور وجود دارد. اگر در زمینه تولیدات داخلی، اقدام به صادرات نکنیم با افزایش تولید روبه‌رو می‌شویم که می‌تواند کارخانه‌ها را دچار مشکل کند. در این صورت کارخانه‌ها باید شیفت کاری خود را کم کرده یا محصولات‌شان را در انبارها دپو کنند. به عبارت دیگر به اندازه‌ای که مصرف در داخل وجود دارد، تقاضا هم وجود دارد.


آزاد درباره افزایش نرخ محصولات فولادی عنوان کرد: البته با افزایش نرخ روبه‌رو شده‌ایم که به دلیل افزایش نرخ دلار روی داده است. در زمینه انواع محصولات فولادی، تمام مواد اولیه در داخل تولید و تامین می‌شود اما به دلیل اینکه صادرات داریم نمی‌توانیم قیمت‌های جهانی را نادیده بگیریم.


وی افزود: درحال‌حاضر قیمت‌های جهانی هر تن شمش آهن بین ۵۱۰ تا ۵۴۰ دلار در نوسان است. نرخ داخلی را براساس قیمت‌های جهانی محاسبه می‌کنند نه با نرخ ارزی که دولت تعیین می‌کند چراکه اگر بخواهند با دلار ۴۲۰۰ تومانی حساب کنند، از چیزی که هست، کمتر می‌شود. اما اگر نرخ دلار بر مبنای بازار آزاد در نظر گرفته شود، قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت. البته برای محاسبه قیمت، حد وسطی را در نظر می‌گیرند تا نرخ مناسبی وارد بورس کالا شود.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: هر کیلو شمش فولاد با نرخ ارز دولتی، حدود ۲۳۰۰ تومان می‌شود اما آن را با بهای ۲۵۰۰ تا ۲۵۵۰ تومان وارد بورس می‌کنند و زمانی که در بورس معامله می‌شود ۹درصد ارزش‌افزوده هم به آن اضافه می‌شود.


وی ادامه داد: از این‌رو نرخ شمش بین ۲۷۰۰ تا ۲۷۵۰ تومان برای کارخانه‌های نوردی تمام می‌شود. زمانی که نوردی‌ها شمش را حمل‌ونقل کنند، ۳۰۰ تومان هزینه حمل و تبدیل و سایر هزینه‌ها نیز به آن اضافه می‌شود و بالای ۳۰۰۰ تومان برای مصرف‌کننده شمش تمام خواهد شد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران ادامه داد: با توجه به نرخ شمش، نرخ هر کیلو میلگرد بین ۳۰۰۰ تا ۳۱۰۰ تومان است و هر کیلو تیرآهن هم بسته به نوع کارخانه بین ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد. این قیمت‌ها، متناسب با شمشی که فروخته شده است و می‌توانیم ادعا کنیم هرچند قیمت‌های داخلی به قیمت‌های جهانی نزدیک شده‌اند اما همچنان با مقیاس‌های بین‌المللی فاصله داریم.


آزاد در ادامه، درباره افزایش نرخ داخلی توضیح داد: اگر اختلافی بین نرخ داخلی و بین‌المللی وجود دارد، به دلیل اختلاف نرخ ارز است. البته اگر مالیات ارزش‌افزوده بر تولیدات نبود، قیمت‌های داخلی بر اساس روند جهانی متعادل می‌شد، در حالی که ارزش‌افزوده، حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان به قیمت‌ها اضافه می‌کند.


وی در پاسخ به این پرسش که از ابتدای امسال، چقدر افزایش نرخ داشته‌ایم، گفت: قیمت‌ها کمتر از ۳۰۰۰ تومان بود اما در فروردین که بازار ارز و سکه بهم ریخت و نرخ دلار افزایش یافت -البته بهتر است بگویم نرخ ریال کاهش یافته است- در هر کیلو ۶۰۰ تومان به نرخ آهن و فولاد اضافه شد.


آزاد در ادامه توضیح داد: البته درباره افزایش قیمت‌ها موضوع این است که خیلی اندک و ناچیز به حالت قبل برمی‌گردد. برای مثال هر کیلو ۵۰۰ تومان به محصولات فولادی اضافه می‌شود و زمانی که با مقاومت مردم برای نخریدن روبه‌رو می‌شود، کاهش ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی خواهد داشت.


رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران در ادامه یادآور شد: یکی از مشکلات ما این است که بازارهای مالی و پولی را با بازارهای کالایی، مقایسه و آنها را با هم تلفیق می‌کنیم، در صورتی که اگر قرار است پولی وارد بازار شود باید به سمت سرمایه پیش برود و سکه و دلار به صورت آزاد قابل خرید و فروش نباشد، مگر اینکه در بورس کالا عرضه شود. اگر پول‌ به سمت سهام پیش برود به یقین به کارخانه‌ها تزریق می‌شود و به تولید کمک خواهد کرد.


آزاد در پایان تاکید کرد: انواع محصولات در بازار موجود است اما مردم معتقدند این قیمت‌ها بالاست و منتظر کاهش نرخ هستند. برای خریدار واقعی نیز جنس موجود است و مازاد مصرف داخلی را صادر می‌کنیم.


۲۰ درصد افزایش قیمت‌ها جنبه روانی دارد
درباره افزایش نرخ انواع محصولات فولادی در بهار امسال، عزیز قنواتی مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: آهن مثل دلار و ارز نیست که دلالان ورود پیدا کنند تا نرخ را افزایش دهند بلکه افزایش نرخ براساس بورس، میزان تقاضا، عرضه و تولید است. در بازار فولاد، یک عمده‌فروش و خرده‌فروش وجود دارد و به غیر از این دو گروه، دلال دیگری نمی‌تواند راه پیدا کند. یک تاجر عمده و یک تاجر خرده داریم.


اگر پیشینه فولادی‌ها را نگاه کنید، یک‌سری مشتری در بازار وجود دارند که همواره مصرف‌کننده نهایی هستند و یک‌سری مشتریان نیز کارخانه‌داران هستند.


قنواتی ادامه داد: فولادسازانی مانند فولاد مبارکه نیز محصولات خود را به کسی می‌فروشند که پروانه بهره‌برداری یا مجوز داشته باشد.
وی در ادامه توضیح داد: زمانی که تورم و نرخ دلار افزایش یابد، نرخ انواع قطعات و الکترود گرافیتی نیز افزایش خواهد یافت و این موضوع سبب افزایش نرخ انواع محصولات فولادی شدهاست.


این مدیرعامل فولاد در ادامه بیان کرد: به هر حال تورم به عوامل مختلفی بستگی دارد. ۲۰درصد افزایش نرخ فولاد ممکن است جنبه روانی داشته باشد چراکه فولاد، یک نرخ تمام شده دارد و زمانی که هزینه عوامل تولید مانند برق، آب، حمل‌ونقل و... افزایش یابد، نرخ تمام‌شده نیز افزایش می‌یابد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران