جهش‌های شدید در بازار مقاطع

جهش‌های شدید در بازار مقاطع

مراجعه به بانک اطلاعاتی «مقاطع فولادی» در بایگانی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که قیمت میلگرد در فاصله زمانی یک سال گذشته به‌طور میانگین حدود ۱۰۰ درصد، تیرآهن شاخه سبک بین ۷۰ تا ۷۵ درصد و تیرآهن شاخه سنگین بین ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد داشته است که این نشان می‌دهد بیشترین تورم قیمتی در حوزه مقاطع پرکاربرد اتفاق افتاده است (سه نمودار همراه این گزارش نشان‌دهنده وضعیت بازار مقاطع در یک سال گذشته است).

 

به گزارش استیل پدیا، در این باره دو سوال پیرامون افزایش ۱۰۰ ‌در‌صدی قیمت در بازار مقاطع فولادی مطرح است:

۱) این افزایش نرخ با توجه به چه مولفه‌های اقتصادی و روانی رخ داده است؟

۲) چه آثاری را می‌توان با افزایش قیمت‌های ثبت شده برای آینده بخش‌های مرتبط با صنعت فولاد متصور شد؟

در این گزارش تمرکز بیشتری روی مولفه‌های اقتصادی موثر بر بازار فولاد به‌طور خاص مقاطع خواهیم داشت و در گزارشی دیگر به بررسی مولفه‌های روانی و نتایج این رشد قیمت خواهیم پرداخت.

 

برای رصد روند افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی در این بازار طی یک سال گذشته بهتر است نگاهی به سال‌های قبل‌تر داشته باشیم. کارشناسان و فعالان این بازار معتقدند طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶، دوران نسبتا راکد در بازار فولاد تجربه شده، به‌طوری‌که در این دوران حجم تقاضا به نسبت پایین بود و قیمت دلار هم در سطوحی نزدیک به ۴ هزار تومان نوسان می‌کرد (۳۸۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان). این شرایط، یک حالت دوگانه را در بازار ایجاد کرد. به این دلیل که هم «ضعف تقاضا» و هم «پایین بودن قیمت دلار» به‌صورت توأمان تجربه می‌شد که بازارهای داخلی و صادراتی را با چالش مواجه می‌کرد.

 

اما در دوره کنونی دو اتفاق به‌طور همزمان رخ داده؛ رشد قیمت دلار وافزایش قیمت‌های جهانی نسبت به گذشته. باید به این عوامل رشد حجم صادرات را به‌عنوان یک سیگنال مهم به بازار بیفزاییم، به این دلیل که وقتی صادرات افزایش پیدا می‌کند یا قرابت بیشتری از سوی بازارهای داخلی با بازارهای جهانی شکل می‌گیرد و این روند هم باعث می‌شود بازار به آن سمت متمایل شود. این تمایل کلی باعث شده است که بازار با قیمت دلار بیشتر مانوس شود. از طرف دیگر صادرات محصولات نهایی مانند میلگرد به کشورهایی مانند عراق افزایش یافته که این موضوع نیز به نوبه خود سهم مهمی در تغییر مسیر بازار در ماه‌های اخیر دارد.

 

با این حال اگر بخواهیم همه چیز را فقط با قوت و نیروی دلار ارزیابی کنیم، تحلیل صحیحی از روند افزایش قیمت‌ها در بازار نخواهیم داشت، ولی در شرایط فعلی اتفاقاتی که در این بازار رخ داده، باعث شده که شرایط کلی بازار هم متفاوت باشد. در این رابطه باید گفت زمانی روند قیمتی و محاسبه قیمت نهایی بر پایه بهای شمش محاسبه می‌شد، ولی در حال حاضر شرایط تغییر کرده است، به این دلیل که قیمت شمش هم با توجه به قیمت‌های جهانی در حال نوسان است و روند صادرات در بازار فولاد هم افزایشی شده است، بنابراین باید گفت در این برهه ، افزایش صادرات، عامل مهم افزایش قیمت‌ها در این بازار است.

بررسی هفتگی از روند داخلی بازار

رفت و برگشت سرمایه در بازار فولاد مجددا در حال خودنمایی است و از طرفی خروج سرمایه از بازار نیز به کندی صورت می‌گیرد. در این رابطه باید گفت در برهه‌های کاهش قیمت‌ها با توجه به تجربه‌های گذشته افت نرخ یا به‌صورت هیجانی و سقوط آزاد یا به‌صورت پلکانی و آرام آرام رخ می‌دهد، این در حالی است که این کاهش پلکانی و آرام قیمت‌ها به نظر می‌رسد در حال حاضر در حال خودنمایی است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند به مدت چند روز ابهام قیمتی را در بازار خواهیم داشت.

 

از طرف دیگر تثبیت موجودی کالایی انبارها و تلاش تولیدکنندگان برجسته برای حفظ سطوح قیمتی و حمایت از بازار به نظر می‌رسد تا حدودی موفق بوده و از افت هیجانی قیمت در بازار جلوگیری کرده است با این حال هنوز نمی‌توانیم بگوییم که روند عمومی بازار از مسیر کاهشی خود فاصله گرفته است، به هر حال حدود ۴ روز روند کاهشی قیمت‌ها در بازار فولاد ثبت شده که همین اتفاق باعث می‌شود بخشی از پتانسیل افت قیمتی مستهلک شده باشد.

 

در این رابطه بازار در شرایط کنونی وضعیت پیچیده و مبهمی پیدا کرده که این پیچیدگی نرخ می‌تواند در آینده خطرناک باشد، با این پیش فرض که غول نقدینگی چه در بازار فولاد و چه در بازارهای مشابه سر‌بلند کرده و در حال خودنمایی است، بنابراین سیگنال‌های سنتی بازار فولاد ممکن است از این به بعد خودنمایی مشهودی نداشته باشد. با توجه به این موارد احتمالا قیمت‌ها در بازار فولاد در روزهای آینده و مخصوصا اوایل هفته آینده حالت مبهمی پیدا می‌کند، ولی باز هم موجودی بالای انبارها و ذهنیت‌های مختلف و متناقض در بازار باعث می‌شود که این شرایط مبهم ادامه پیدا کند. به احتمال قوی، روزهای آینده، روزهای حساسی در بازار فولاد است، که هر اتفاقی ممکن است در این روزها بیفتد و در وضعیتی که هجوم نقدینگی به این بازار مشاهده می‌شود، می‌توان گفت از شتاب کاهش قیمت‌ها نیز ممکن است کاسته شود.

 

با این حال هنوز نمی‌توانیم بگوییم که بازار وارد یک فاز افزایشی یا کاهشی شده است، به این دلیل که عقبه بازار فولاد هنوز بر پایه نوسان پول‌های سرگردان و بیم و امید از آینده قیمت‌ها است، به این معنا که با آرام شدن اوضاع،‌ چهره ویژه‌ای از این بازار مشاهده خواهیم کرد، با توجه به این شرایط به احتمال زیاد روزهای آینده، روزهای پرنوسانی خواهد بود که نگرانی سفته بازها و واسطه‌ها را در بردارد، آن هم در شرایطی که سیگنال‌های متناقض و طرز فکرهای مختلف در این بازار خودنمایی می‌کند، ولی به نظر می‌رسد که حمایت فعالان برجسته بازار از دورنمای قیمت‌ها می‌تواند سیگنال موثری در این بازار باشد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران