قیمت شمش آهن به 1200 تومان رسید

یخبندان بازار آهن در انتظار رونق پروژه‌های عمرانی

یخبندان بازار آهن در انتظار رونق پروژه‌های عمرانی

بازار آهن در حالی بر اثر کاهش ساخت و ساز با رکود دست و پنجه نرم می‌کند که فعالان این بازار همچنان در انتظار سیاست‌ گذاری‌ها برای تخصیص اعتبار پروژه‌های عمرانی در بودجه سال 95 از سوی دولت هستند.

 

روند نزولی قیمت جهانی فولاد سبب افت قیمت محصولات فولادی در ایران شده است. ساخت و ساز، بازار فروش آهن هم تحت تاثیر قرار داده اما تنوع محصول در بازار آهن تهران مشتریان را ترغیب به خرید می‌کند. این در حالی است که فعالان بازار آهن معتقدند دوره رکود بازار آهن با افزایش طرح‌های عمرانی و رونق ساخت و ساز به پایان می‌رسد. آنها بر این باور هستند که برای پیش‌ بینی قیمت آهن تا آخر سال باید در انتظار بودجه سال 95 دولت بود که اگر طرح‌های ساختمان‌ سازی و پروژه‌های عمرانی رونق پیدا کند، بهمن‌ ماه موعد مناسبی برای پیش‌ بینی قیمت آهن است.

 

در همین راستا، محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن‌ فروشان ‌گفت: ما از اوایل سال 94 شاهد کاهش قیمت آهن نیز بوده‌ایم به طوری که بهای شمش آهن در حال حاضر 1200 تومان است در حالی که قیمت آهن در مدت مشابه سال گذشته 1800 تومان بوده است.

 

این فعال بازار آهن با بیان اینکه کاهش قیمت آهن تا مقطع کنونی پیرو کاهش قیمت جهانی فولاد و کاهش قیمت سنگ آهن نیز بوده است، گفت: تاثیر کاهش قیمت جهانی آهن و فولاد بر روی بازار ایران تاثیرگذار بوده و می‌توان گفت تا آخر دی‌ ماه قیمت شمش آهن تغییری نخواهد داشت. البته ثابت قیمت آهن امیدوارکننده است طوری که اگر یکی دو درصد هم افزایش یا کاهش قیمت داشته باشیم، این نوسان قیمت معمولی و بی‌خطری تلقی می‌شود.

 

او همچنین در خصوص پیش‌ بینی قیمت محصولات فولادی گفت: برای تعیین قیمت آهن تا آخر سال باید منتظر بودجه سال 95 دولت باشیم و با رونق طرح‌های ساختمان‌ سازی و پروژه‌های عمرانی می‌توان بهمن‌ ماه را زمان مناسبی برای پیش‌ بینی قیمت محصولات فولادی تا پایان سال و آینده دانست.

 

تیرآهن معمولاً محصول ذوب‌ آهن اصفهان، گروه ملی فولاد اهواز، فولاد یزد، فولاد غرب و مشهد است که در حال حاضر در میان تولیدات کارخانه‌های داخلی هیچ تیرآهنی به مرغوبیت تیرآهن ذوب‌ آهن نمی‌رسد و بیشتر مشتریان دنبال محصول این کارخانه هستند.

 

رئیس اتحادیه آهن‌ فروشان درباره پر فروش‌ ترین نوع میلگرد بازار ایران ‌گفت: میلگرد‌های موجود در بازار با توجه به مصرف مشتریان فروش می‌رود و بیشترین نوعی که در بازار خریدار دارد میلگرد A3 است که شکننده‌ تر از میلگرد A2 تلقی می‌شود و بیشتر در نیشابور و کوثر اهواز تولید می‌شود.

 

آزاد همچنین درباره ورود آهن‌ آلات وارداتی در بازار داخلی نیز گفت: در حال حاضر واردات ما بیشتر شمش آهن ورق است. تیرآهن و میلگرد کم‌ تر وارد می‌شود و دلیل آن هم این است که علاوه بر میزان مصرف داخلی تولید می‌شود و مقداری هم صادرات داریم. دلیل واردات میلگرد هم این است که وارداتی‌ها ارزان‌ تر است و در جریان دامپینگ چینی‌ها به بازار راه‌ پیدا کرده‌اند. در مقطع فعلی همه نوع تیرآهن تقریباً کیلویی 1600 تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، میلگرد هم در حال حاضر به طور حدودی کیلویی 1430 تومان است. قیمت شمش آهن نیز به هم 1200 تومان رسیده و این آهن‌ آلات روند نزولی در این مدت پشت سر گذاشته‌اند.

 

در ادامه یکی از فعالان صنف آهن‌ فروش شاد آباد تهران گفت: قیمت آهن از آغاز سال 94 روند نزولی به خود گرفت و تا الان هم این کاهش قمیت نیز ادامه دارد. قیمت آهن در حال حاضر 1200 تومان است که این کف قیمت آهن است و در چند ماه آینده شاهد ثابت ماندن قیمت آهن نیز خواهیم بود. اما اگر پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی در کشور رونق بگیرد قیمت آهن و فولاد هم تغییر خواهد کرد و شاهد افزایش قیمت آهن خواهیم بود.

 

- مجتبی دیدگر-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران