کردستان هم به استان‌های فولادی می‌پیوندد

کردستان هم به استان‌های فولادی می‌پیوندد

زنجیره فولاد کردستان از طرح‌هایی است که کلید آن در دولت یازدهم خورد و البته قرار است در دولت دوازدهم عملیاتی شود؛ زنجیره‌ای که قرار است به میزان ۱/۵ میلیون تن به ظرفیت فولادسازی کشور بیفزاید و از سوی دیگر سبب رشد و اشتغالزایی در استان کردستان شود.

 

به گزارش استیل پدیا، اجرای عملیاتی برخی از این واحدها از جمله گندله‌سازی پس از ماه رمضان آغاز خواهد شد. به تازگی نیز مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدور درباره اقدامات اکتشافی ایمیدرو در استان کردستان گفت: باوجود اینکه کردستان استانی معدنی است اما تا سال‌های گذشته کار اکتشافی وسیعی در آن انجام نشده بود. به همین دلیل ایمیدرو برای جبران آن مسئله، با همکاری بخش خصوصی ۳هزار کیلومتر مربع فعالیت اکتشافی را در استان آغاز کرد که ۲هزار کیلومتر آن نهایی شده و هزار کیلومتر هم در تابستان انجام می‌شود. وی تصریح کرد: در شرکت فولاد کردستان پیش‌بینی می‌شود تا یک میلیارد دلار در زنجیره فولاد سرمایه‌گذاری شود. در این طرح‌ها بیش از هزار نفر به‌طور مستقیم و تا ۴برابر نیز به طور غیرمستقیم صاحب شغل می‌شوند.

 

زنجیره‌ای با مشارکت دولتی و خصوصی

 
درباره اقدام‌های انجام شده در زنجیره فولاد کردستان، محمدرضا احمدی، مجری طرح ساخت زنجیره فولاد استان کردستان اظهار کرد: زنجیره فولاد کردستان در کل با ۴/۵ میلیون تن استخراج کان‌سنگ‌آهن، ۲/۵ میلیون تن کنسانتره، ۲/۵ میلیون تن گندله، ۱/۶ میلیون تن آهن اسفنجی و یک میلیون تن ورق گرم فولادی تعریف شده است. بخشی از این زنجیره را بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌سازی کرده است. احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: قرار شده است بخش گندله‌سازی نیز با ظرفیت یک تا ۵/۱ میلیون تن توسط شرکت صبانور راه‌اندازی شود که کار مطالعاتی آن انجام شده و نسبت به جذب سرمایه‌گذار نیز اقدام شده است.

 
وی با اشاره به تامین مواد اولیه زنجیره فولاد کردستان بیان کرد: در بخش بالادست فولاد در قروه، معدنی به نام جلالی وجود دارد و در بخش همجوار آن در استان همدان (اسدآباد) نیز یک کارخانه‌ ۶۰۰ هزار تنی کنسانتره و یک واحد گندله ۵۵۰ هزار تنی توسط شرکت صبانور ساخته شده که مشغول فعالیت هستند.

 
از این ‌رو با توجه به ظرفیت‌هایی که موجود است قرار شده در فاز نخست، یک واحد۸۰۰ هزار تنی احیای مستقیم آهن اسفنجی بسازیم که بریکت گرم (HPI) تولید خواهد کرد و این واحد توسط ایمیدرو ساخته خواهد شد. احمدی ادامه داد: ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی قصد دارد این زنجیره را تکمیل کند. صورت‌نامه این مشارکت به تازگی در استانداری کردستان، امضا و کار اولیه ثبت شرکت نیز انجام شده و منتظر تاییدیه آن هستیم که به محض ثبت شرکت، کارهای زیرساختی مانند آب، برق، گاز و ریل را به صورت رسمی با سربرگ شرکت آغاز خواهیم کرد. در قدم نخست قرار است مشاور مادر برای این پروژه بگیریم. سعی می‌کنیم با جذب مشارکت خارجی یا استفاده از صندوق توسعه ملی، طرح زنجیره فولاد را به سرعت عملیاتی کنیم.

 
وی در پاسخ به این پرسش که استان کردستان چقدر معادن سنگ‌آهن دارد، گفت: استان کردستان از جمله مناطقی است که به‌صورت قطعی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن دارد، البته شرکت توسعه معدنی و صنایع معدنی کردستان روی دو پهنه اکتشافی قروه و بیجار کار می‌کند. یک شرکت فولاد کردستان هم در شرف تاسیس است که مقرر شد یک پهنه ۴هزار متری را برای اکتشاف واگذار کند و امیدواریم به ذخایر بالاتری دست یابیم که خوراک این واحدها و زنجیره را در استان کردستان تضمین کند.

 
مجری طرح زنجیره فولاد در استان کردستان ادامه داد: استان کردستان به لحاظ زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، گاز و ریل که حدود ۵۰درصد با پیشرفت فیزیکی همراه بوده، از مزیت‌های خوبی برای توسعه فولاد برخوردار است.

 
احمدی همچنین با اشاره به تامین آب برای واحدهای فولادسازی تصریح کرد: در زمینه آب با مشکل ویژه‌ای رو‌به‌رو نیستیم چراکه مطالعاتی در این زمینه انجام شده و قرار است با کمیته تخصیص آب از سوی وزارت نیرو هم جلسه‌های مقدماتی برگزار شود تا کارهای تخصیص آب را نیز انجام دهیم.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای این طرح، سرمایه‌گذاری خارجی هم جذب می‌شود، گفت: از طرف شرکت‌های خارجی، تمایل به سرمایه‌گذاری برای این زنجیره داشته‌ایم. البته این شرکت‌ها، چینی هستند. ما در دوره‌های گذشته که تحریم بودیم، با چین مشکل خاصی نداشتیم. این بار نیز زمینه را فراهم می‌کنیم تا سرمایه‌گذارها ورود پیدا کنند.

عملیات اجرایی مجموعه پس از ماه رمضان


همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان درباره زمان شکل‌گیری ایده زنجیره فولاد کردستان تا عملیاتی شدن آن، اظهار کرد: ایده زنجیره فولاد کردستان با توجه به وجود ظرفیت‌های پلی‌متال در این استان در سال ۹۳ توسط مهندس محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت مطرح شد که تا امروز پیگیر این موضوع در استان بوده‌ایم. قصد داریم سبب جذب سرمایه‌گذار به این زنجیره باشیم که این سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی و دولتی در زنجیره فولاد کردستان در حال انجام است.

 

دره‌وزمی در ادامه خاطرنشان کرد: تعریف پروژه زنجیره فولاد کردستان عبارت است از فرآوری سنگ‌آهن که در این زنجیره قرار است به ظرفیت ۱/۵ میلیون تن فولاد و مقاطع نوردشده برسیم. البته در این راستا برای ۱/۵ میلیون تن محصولات نورد شده به ۱/۵ میلیون تن فولاد نیاز است که برای این منظور باید ۱/۶ میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرد. برای تولید ۱/۶ میلیون تن آهن اسفنجی نیز به ۲/۵میلیون تن گندله نیاز است. برای تولید ۲/۵ میلیون تن گندله نیاز به ۲/۵ میلیون تن کنسانتره داریم و برای تولید ۲/۵ میلیون تن کنسانتره به استخراج ۴/۵ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز است.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است سنگ‌آهن مورد نیاز از طریق استان تامین شود، گفت: بله، تمام این میزان سنگ‌آهن در داخل استان تامین می‌شود. این زنجیره فولاد با توجه به زیرساخت و نزدیک بودن به معدن در شهرهای بیجار، قروه و یک واحد آهن اسفنجی در شهرستان سقز، طراحی و برنامه‌ریزی شده است.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در ادامه افزود: شرکت فولاد کردستان با محوریت ایمیدرو در حال شکل‌گیری و ثبت است که ۴۴ درصد این شرکت مربوط به ایمیدرو، ۱۶ درصد مربوط به کیمیا معادن سپاهان (شرکتی معدنی در داخل استان)، ۲۰ درصد متعلق به صبانور و ۲۰ درصد دیگر هم متعلق به هلدینگ معدنی کمیته امداد امام خمینی(ره) است. این شرکت قرار است ۱/۵ میلیون تن فولاد و ۱/۶ میلیون تن آهن اسفنجی را تولید و تامین کند. کنسانتره و گندله را نیز خود معدنداران با ظرفیت‌هایی که عنوان شد تولید می‌کنند.


دره‌وزمی با اشاره به تاثیرگذاری این زنجیره در اقتصاد استان کردستان عنوان کرد: راه‌اندازی زنجیره فولاد در اقتصاد و میزان اشتغالزایی استان بسیار تاثیرگذار خواهد بود. تا پیش از این اگر سنگ‌آهنی در استان کردستان استخراج می‌شد به صورت خام به فروش می‌رفت. حالا حساب کنید که هر کیلو سنگ‌آهن اگر زیر ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد با تبدیل شدن به گندله ۴۰۰ تومان به فروش خواهد رسید.
از سوی دیگر زنجیره فولاد کردستان باعث ایجاد ارزش‌افزوده برای سرمایه‌گذاران و سبب ایجاد اشتغالزایی چند هزار نفری در استان می‌شود و حتی چندین برابر می‌تواند شغل غیرمستقیم ایجاد کند.


وی در پایان بیان کرد: درحال‌حاضر نیز ۱/۳ میلیون تن کنسانتره در زنجیره تولید می‌شود که ۱/۲ میلیون تن باقیمانده را نیز قرار است خود معدنداران تولید کنند. پس از ماه رمضان، عملیات کارخانه گندله و طرح‌های دیگر نیز آغاز می‌شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران