عبور از تنگنا، شاید بعد از ماه رمضان

عبور از تنگنا، شاید بعد از ماه رمضان

بازار فولاد طی هفته گذشته با پشت سرگذاشتن هفته اول ماه رمضان، شاهد عوامل ریز و درشت و در عین حال تاثیرگذاری بود. طبق روال هرسال، ماه رمضان امسال هم با «ضعف تقاضا» و «کاهش حجم معاملات» در بازار فولاد روبه‌رو‌ شد؛ از سوی دیگر با توجه به موج بارندگی‌ها در هفته‌های قبل که باعث شد بخشی از حمل‌و‌نقل با وقفه روبه‌رو شود، شرایط ضعف تقاضا عمیق‌تر و به نوعی زودتر شروع شد.

 

به گزارش استیل پدیا، یکی از خبرهای مهمی که فعالیت‌ها در بازار فولاد را طی هفته گذشته تحت‌الشعاع قرار داد، اعتصاب صنف کامیون‌داران بود، در واقع این اعتراض به دلیل اینکه بخش حمل‌و‌نقل در بازار فولاد را با ضعف مواجه کرد اگر ادامه دار می‌شد تبعات جبران ناپذیری را ایجاد می‌کرد. در این باره یکی از فعالان بازار فولاد گفت: عدم فعالیت کامیون‌داران در پی اعتراض به مسائل صنفی از جمله بیمه، گران شدن قطعات یدکی و موضوع هزینه حمل باعث شد که علاوه بر مسائل داخلی حوزه فولاد، بخش صادرات فولاد نیز با مشکل روبه‌رو شود، به‌ طوری‌که کشتی‌هایی در بندرهای مختلف منتظر بارگیری و صادرات فولاد به کشورهای مختلف بودند و این روند باعث ایجاد وقفه در کار صادرات فولاد در طی هفته گذشته شد. فرجام این اعتراضات به گزارش خبرگزاری تسنیم و به گفته رئیس اتحادیه حمل‌ونقل آن شد که کامیون‌داران به افزایش دوبرابری قیمت اقلام مورد نیاز از جمله لاستیک و روغن اعتراض داشتند، در این زمینه افزایش کرایه حمل بار تا سطح ۲۰درصد برای جبران بخشی از گرانی‌ها و کم‌باری صورت گرفت.

 اما و اگرهای ارزی و تاثیرپذیری فولادی

 با توجه به اما و اگرهای نرخ ارز، قیمت‌ فولاد در هفته‌های گذشته با افزایش مواجه شد ولی پس از طی چند هفته وارد فاز کاهشی شد که این روند رفت و برگشت قیمت به نوعی یک فضای دلهره را در بازار آزاد ایجاد و پتانسیل خرید را تضعیف کرد.

از سوی دیگر جذابیت سفته بازی و واسطه گری هم با آغاز ماه رمضان و پس از پشت سرگذاشتن بازه نوسان قیمت فولاد تحت تاثیر نوسان نرخ ارز با محدودیت روبه‌رو شد. این روند در حالی صورت گرفته که حجم تولید در کشور پایین است؛ موضوعی که در ماه رمضان پایین‌تر هم آمده است. از سویی بارندگی‌ها هم افزایش پیدا کرده که باعث تشدید مشکلات حمل‌و‌نقل شده است. خروجی تمام این مسائل را می‌توان در چند عامل در هفته و هفته‌های گذشته دسته‌ بندی کرد:

۱-موضوع اعتصاب کامیون‌داران؛ در واقع جرقه این موضوع را می‌توان در درجه اول و فارغ از مشکلات صنفی این قشر در کاهش حمل‌و‌نقل کالا در بازار تعریف کرد که فشارهای موجود را تشدید کرد.

 

۲-تاثیری که این اعتصاب داشت، اما در بازار فولاد به چه شیوه بوده است؟ در حال حاضر حمل‌و‌نقل آهن اسفنجی و شمش و نیز حمل‌و‌نقل محصولات نهایی مانند ورق و میلگرد با مشکل روبه‌رو شده و همین موضوع باعث می‌شود که یک شوک بزرگ به بازار وارد شود.

۳-با توجه به قرار‌گیری در ماه رمضان شرایط ممکن است تا حدی سخت تر شود، شرایط حال حاضر بازار فولاد را به نوعی می‌توان قرارگیری در شرایط تنگنا و تلاش برای عبور از این مرحله دانست، چرا که از جهات مختلفی تحت فشار است.

در شرایط حاضر هم موجودی انبارها کاهش یافته و هم حجم تولید تضعیف شده است، از سوی دیگر قرارگیری در ماه رمضان باعث شده است واقعیت‌های بازار به اندازه کافی خود را نشان ندهد، با توجه به این شرایط بعد از شب‌های احیاء تمام این موارد به یکباره سر باز خواهد کرد.

آزاد شدن انرژی بازار فولاد از دو سمت

به عقیده کارشناسان بازار فولاد با توجه به اینکه این محصول در بازارهای جهانی از لحاظ قیمتی تحت فشار بوده است و از سوی دیگر ماه رمضان در بازارهای جهانی و کشورهای اسلامی، غرب آسیا و شمال آفریقا تاثیر خود را گذاشته است این عقبگرد در این نواحی نیز قابل مشاهده است.از سوی دیگر درست است که قیمت نفت در روزهای گذشته کاهشی شده است ولی هنوز هم قیمت بالایی محسوب می‌شود و این رشد قیمت نفت هنوز تاثیر خود را در بازارهای سنگ آهن و فولاد (در زمینه حمل‌و‌نقل و هزینه تولید) نگذاشته است. با توجه به این شرایط احتمالا بعد از طی کردن ماه رمضان آزادشدن انرژی از دوسو را خواهیم داشت:

۱-آزاد شدن انرژی بازارهای جهانی

۲-آزاد شدن انرژی قیمت‌های بازار داخلی.

درخصوص نکته شماره دو، زمانی که واقعیت‌های بازار فولاد خودنمایی کنند، قیمت‌ها در سطوح فعلی نمی‌مانند و احتمال روبه‌رو شدن با یک شوک موقت در بازار دور از ذهن نیست، البته زمان این روبه‌رویی احتمالا در اواخر ماه رمضان و مخصوصا بعد از عید فطر باشد. در این باره اما به صراحت نمی‌توان صحبت کرد، ‌چرا که در آینده هم سیگنال‌های تاثیرگذار دیگری خودنمایی می‌کنند، مثلا اگر حجم تولید و حجم معاملات افزایش پیدا کند، حجم کالای حمل شده هم تقویت می‌شود، بنابراین رشد قیمت حمل‌و‌نقل ممکن است با رقابت منفی در میان اعضای همین صنف، یک فاز عقبگرد داشته باشد. از سوی دیگر به دلیل اینکه احتمال رشد حجم معاملات، تولید و حمل‌و‌نقل وجود دارد این موضوع ممکن است تاثیرات روی صنعت حمل‌و‌نقل را تا حدی کاهش دهد.

 

در جمع‌بندی موضوعات و خبرهای مختلف در بازار فولاد باید گفت: با توجه به این شرایط و روشن‌تر شدن آینده برجام و رابطه میان ایران و کشورهای اروپایی که از لحاظ روانی یک فاز جدید را برای بازار فولاد ایجاد می‌کند، قطعا رشد حجم‌های تولید، مصرف و رشد حجم تجارت فولاد را در پیش خواهیم داشت که این موضوع می‌تواند به تقویت بنیادین بازار فولاد در سه هفته آینده کمک کند. در این زمینه و در زمره این فشارها باید گفت از یکسو تولیدکننده نمی‌تواند شمش مورد نیازش را تامین کند و از سوی دیگر میلگرد تولید شده‌اش را بفروشد؛ این موضوع باعث می‌شود حجم تولیدش به شدت کاهش پیدا کند. از سوی دیگر اما و اگرهای دلار هم هنوز مرتفع نشده است، در این باره با اینکه دولت اعلام کرده که صرافی‌ها می‌توانند کار خود را از سر بگیرند ولی مشخص نیست که نرخی که در کشور کشف می‌شود چه رقمی است.

صادرکنندگان بازار فولاد چه می‌گویند؟

عدم وجود قانون روشن برای صادرکنندگان یکی از موضوعاتی است که این قشر بر آن تاکید دارند. در این رابطه یک صادرکننده محصولات فولادی می‌گوید: «اگر قرار است به‌عنوان یک صادرکننده دست به صادرات بزنم، آیا این چرخه درخصوص واردات و با استفاده از همان ارز که از طریق صادرات به دست آمده و تحویل سیستم نیما شده است کارآ خواهد بود؟

پاسخ خیر است،‌ چراکه باید وارد یک فضای بوروکراتیک سخت شد. آیا آن کالایی که تولیدکننده قصد خرید آن را دارد جزو لیست واردات محسوب می‌شود که در ادامه بتوان از سیستم نیما استفاده کرد یا خیر؟ در واقع رویارویی با همین مسائل است که روند مبهمی را پیش روی فعالان، وارد و صادرکنندگان بازار فولاد قرار می‌‌دهد.»فعالان و صادرکنندگان بازار فولاد بر این باورند که نباید در شرایطی که رئیس‌جمهور آمریکا از برجام خارج شده و قراردادی را به‌صورت یکسویه لغو کرده است به گونه‌ای عمل کنیم که شرایط داخلی به نوعی روند خودتحریمی را برایمان ایجاد کند، در واقع نباید روندهای صادراتی از طریق سازو کار داخلی را به تعویق بیندازیم، در واقع موضوع «رونق صادرات فولاد» را با استفاده از هر اهرمی که می‌توانیم در دستور کار قرار دهیم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران