نشانه های بهبود در بازار سنگ آهن

نشانه های بهبود در بازار سنگ آهن

قیمت های وارداتی سنگ آهن احتمالاً در ماه های سپتامبر تا اکتبر بواسطه بهبود تقاضا، کاهش موجودی انبارها و تثبیت یوآن پس از کاهش اخیر ارزش برابری آن، اندکی بهبود پیدا کند.

 

ارزیابی ها نشان می دهد شاخص قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد (CFR شمال چین) در روز دوشنبه گذشته 56.75 دلار در هر تن بود که نسبت به روز قبل آن 25 سنت افزایش را نشان می داد.

 

ماه های سپتامبر تا اکتبر، اوج فروش فولاد چین است، بنابراین تقاضا برای سنگ آهن احتمالاً افزایش پیدا کند و عرضه مازاد چهار شرکت معدنی بزرگ شامل ریوتینتو، بی اچ پی، واله و فورتسکیو در حدی نخواهد بود که بتواند کاهش تولید شرکت های کوچکتر را جبران کن که درنتیجه از موجودی انبارها در بنادر چین کاسته خواهد شد.

 

با توجه به تمامی این عوامل و انفجارهای بندر تیانجین، احتمالاً قیمت های سنگ آهن افزایش داشته باشد. در ماه ژوئیه قیمت متوسط وارداتی چین 1.73 دلار در هر تن یا 1.8 درصد (نسبت به ماه ژوئن) کاهش داشت چون شرکت های معدنی بزرگ سعی می کردند که با بیرون راندن شرکت های کوچک تر سهم بیشتری را از بازار تصاحب کنند.

 

در ماه جولای تجار اجازه داشتند جمعاً 108.5 میلیون تن سنگ آهن نقد وارد کنند که نسبت به ماه ژوئن یک درصد افزایش را نشان می دهد.

 

واردات سنگ آهن در ماه جولای به حداکثر رسید که نسبت به ماه قبل آن 16.8 درصد افزایش داشته و تقریباً به 24 میلیون تن رسید در حالی که استرالیا توانست با عرضه 67.7 میلیون تن در ماه گذشته (4.7 درصد افزایش نسبت به ماه ژوئن) جایگاه بالاتری از نظر صادرات داشته باشد.

 

استرالیا در چارچوب قراردادهای بلند مدت در جایگاه بالاتری قرار گرفته و 95.5 میلیون تن سنگ آهن در ماه جولای به چین صادر کرد ولی میزان صادرات سنگ آهن با عیار متوسط 60 تا 63 درصد که مشتری بیشتری داشت به 30.4 میلیون تن رسید.

 

علاوه بر این بیشترین مشتری سنگ آهن برزیل مربوط به عیار 60 تا 63 درصد است که بالغ بر 10.6 میلیون تن از کل 19.8 میلیون تن را به چین در ماه ژوئیه در چارچوب قراردادهای بلند مدت صادر کرده است. همچنین اختلاف هزینه حمل بین استرالیا تا چین و برزیل تا چین در طول سال کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

 

در ماه جولای نرخ کرایه از برزیل بطور متوسط 14.99 دلار در هر تن و از استرالیا بطور متوسط 13.57 دلار در هر تن بود اما طی ماه ژانویه تا جولای متوسط نرخ هزینه برای حمل سنگ آهن از برزیل و استرالیا به ترتیب 17.2 و 11.7 دلار در هر تن بوده که دلیل آن بکارگیری کشتی های بزرگ بین برزیل تا چین از ابتدای ماه ژوئن بوده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران